کسب و کاربازاریابی و برندسازی

بررسی تاثیرگذاری محتوا

چگونه معیارهایی برای اندازه گیری اثر گذاری محتوا تعریف کنیم؟

به طور معمول شاخص اندازه‌گیری تاثیرگذاری محتوا در رسانه‌های اینترنتی تعداد بازدید سایت و زمان حضور کاربران در سایت است. اما در عمل، دانستن هدف از محتوای تولید شده و منظور از تأثیرگذاری در دید صاحبان رسانه، بسیار مهم‌تر از تعداد بازدید و زمان حضور است. پرسیدن سوال‌هایی مثل سوالات زیر برای شروع می‌تواند بسیار مفید باشد.

اصلا هدف ما چیست؟

استراتژی مناسب برای این هدف ما چیست؟

در راستای هدف و استراتژیمان، چه چیزی را قرار است اندازه گیری کنیم؟

پس از آن‌که پاسخ سوال‌های بالا و سوالاتی از همان دست که نهایتا تکلیف رسانه را با خودش معلوم می‌کند، مشخص شد، می‌توان شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت در آن مسیرهای تصویر شده تعیین کرد. اینجاست که شاخص‌هایی مثل زمان حضور در سایت، تعامل با کاربر و جذب ایشان، معنی پیدا کرده و مهم‌تر از نمایش صرف صفحات می‌شود. هرچند تعداد افرادی که یک چیز را می‌خوانند یا بدان گوش می‌دهند، همیشه نکته‌ی مهمی محسوب می‌شود.

تعداد کلمات یک مقاله یا زمان یک ویدئو شاخص اندازه‌گیری مناسبی است؟

محصور کردن محتوا در قالب تعداد مشخصی کلمه یا زمان محدودی از ویدئو یا فایل صوتی کار درستی نیست. در عمل نمی‌توان گفت که کوتاه خوب است و بلند بد، بلکه باید به ظرفیت موضوع و حجم محتوای قابل اشتراک توجه کرد. معمولا گفته می‌شود که بنویسید، اما خیلی طولانی ننویسید. شاخص در اینجا تعداد کلمات نیست. بلکه محتوای آن‌هاست. آیا می‌توانید قسمتی از نوشته‌را بدون ضربه زدن به محتوای نهایی وهدف نوشته حذف کنید؟ اگر می‌توانید بی‌جهت متن خود را طولانی نکنید. متن‌های طولانی خسته کننده هستند. همچنین در نظر گرفتن نکات زیر هم خالی از لطف نیست:

برای خواندن ۴۰۰۰ کلمه، در حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است. آیا مخاطب شما حوصله‌ی خواندن یک  مقاله‌ با این حجم را دارد؟

استفاده از عکس در متون می‌تواند خواننده را جذب کند. اما امان از استفاده‌ی بی‌رویه از عکس! یک مقاله‌ی تحلیلی، گالری عکس نیست! عکس هم از قاعده‌ی حذف و عدم ضربه به متن پیروی می‌کند. به بیان دیگر، تمام عکس‌ها را حذف کنید مگر آن‌که بخواهید با تصاویر اطلاعاتی را به مخاطب برسانید یا «پاگردی» ایجاد کنید که در میانه‌ی خواندن اندکی استراحت کند. در این بین استفاده از فیلم کوتاه مربوط به موضوع هم می‌تواند در کاهش خستگی در میان یک متن طولانی یا رساندن مفاهیمی که نیاز به ده‌ها تصویر دارند، مؤثر باشد.

نقل قول‌ها به گونه‌ای باشند که خواننده با استفاده از آن‌ها، از کلیات موضوع نقل شده باخبر شود. از نقل قول‌های انتخابی پرهیز کنید. مثلا استخراج «تمام عکس‌ها را حذف کنید» از بند قبل بدون نقل قبل و بعد آن، کاملا بی‌انصافی است و موضوع مورد بحث را تماما از میان می‌برد.

نیازی به اختراع دوباره‌ی چرخ نیست! تقریبا در هر موضوعی می‌توانید محتوای با کیفیت در جای جای وب پیدا کنید. چیزی که شما را از بقیه متمایز می‌کند، نحوه‌ی بیان جذاب و تیترهای خاص و به‌جایی است که شما استفاده می‌کنید.

در هنگام نوشتن، چیزی بنویسید که خواننده را ترغیب به اشتراک گذاشتن کند. یعنی طوری بنویسید که خواننده احساس کند دیگران هم باید این را بدانند.

بعضی مواقع جذب یک نفر، از جذب هزارنفر مؤثرتر است. فرض کنید کسی را می‌توانید جذب کنید که ده‌ها هزارنفر به عنوان الگو قبولش دارند. حواستان به این‌گونه افراد باشد.

قبل از انتشار هر محتوا، سعی کنید فهرستی از کسانی که ممکن است این محتوا را نیاز داشته باشند تهیه کنید.

توجه کنید که اغلب گزارش‌هایی که در مورد تکنولوژی وجود دارد بسیار کوتاه هستند. ممکن است به یکی از دلایل زیر این اتفاق رخ بدهد:

  1. کوتاه بنویسیم چون نمی‌خواهیم مشاوره‌ای دقیق ارائه دهیم.
  2. مخاطب ممکن‌است فکر کند که نمی‌تواند همه‌چیز را بخواند و گوش دهد ولی این یکی را ممکن است بتواند!

در نهایت مقاله‌ را همان‌طور منتشر کنید که هست. هرچیزی که قرار است در مقاله گفته شود را در آن ذکر کنید! مثلا اگر قرار است برای استخدام به دنبال آدم مناسب باشید، دقیقا ذکر کنید که به دنبال چه جور آدمی هستید. اگر مقاله‌تان در مورد یک محصول است، به صورت شفاف توضیح دهید که محصول در پاسخ به چه مشکلی ایجاد شده و چونه می‌تواند پاسخی برای آن مشکل باشد.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *