اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

تامین مالی استارتاپ‌ ها در بورس کلید خورد

تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی استارتاپ‌ ها با حضور وزیر اقتصاد،‌ وزیر ارتباطات و رئیس سازمان بورس منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه استارتاپ‌ ها می‌ توانند از طریق بورس نسبت به تامین مالی اقدام کنند. هدف از این طرح جذب سرمایه‌های خرد ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریالی برای رونق بخشیدن به فضای کسب‌وکار‌های نوپا است.

انتظار می‌رود با کاهش سود سپرده‌های بانکی و با توجه به ظهور شرکت‌های استارتاپی موفق، جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش فناوری های نوین و استارتاپ ها افزایش یابد.

به گفته دست اندرکاران این طرح ،تامین مالی جمعی در چهار مدل ارائه می شود که شامل مدل های اعانه (سرمایه گذاری نذری اشتغال با همراهی کمیته امداد امام خمینی)، مدل اختصاص بخشی از محصول آینده در قبال سرمایه گذاری بخشی، مدل شراکت (برخورداری از سهمی از استارتاپ در ازای سرمایه‌گذاری) و مدل اعطای وام است که مدل آخر در این تفاهم نامه گنجانده نشده است.

تحقق ایده های نو با طرح تامین مالی جمعی امکان پذیر شد

مسعود کرباسیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی برای استارتاپ‌ها گفت: این تفاهم‌نامه پوشش‌دهنده دامنه وسیعی از ایده‌ها و فعالیت‌های نوپا و جدید در قالب شراکتی، فامیلی، جمعی، اهدایی و غیره است تا آن‌ها بتوانند به تامین مالی بپردازند. تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی فرصتی برای تحقق ایده‌های نوین است که تاکنون به دلیل کمبود سرمایه محقق نشده بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه تاکنون به بازار سرمایه اولیه توجه چندانی در کشور نشده بود، خاطرنشان کرد: عمده منابع مالی لازم برای اجرای طرح ها و پروژه ها تاکنون از طریق سیستم بانکی تامین می‌شد و این روند تغییر کرد. این تفاهم نامه به منظور شکل گیری سرمایه گذاری و شراکت شکل گرفته که در آن، قابلیت اجرای ایده‌های افراد با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کرباسیان ادامه داد: پس از تصویب ایده در شورای عالی بورس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می تواند به تجمیع منابع خرد در قالب تعاونی‌ها و امثالهم بپردازد و در نهایت زمینه اشتغال‌زایی فراهم خواهد شد.

توسعه اقتصاد دیجیتالی اولویت کشور در آینده

وزیر ارتباطات به تفاهم‌نامه سه جانبه که برای تامین مالی استارتاپ‌ها برنامه‌ریزی شده اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های خرد ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریالی در کشور فراوان است که در بسیاری موارد صاحبان آنها نمی‌دانند که چگونه به سرمایه‌گذاری بپردازند اما اکنون می توانند به شریک پروژه های نوپا و نوین تبدیل شوند.

محمدجواد آذری جهرمی در آئین امضای تفاهم‌نامه مدل‌های تامین مالی سرمایه جمعی برای کسب و کارهای نوپا و نوین در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از اولویت های مهم کشور در آینده پیش رو توسعه اقتصاد دیجیتال است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: وظیفه این وزارتخانه، رفع موانع و حمایت از این کسب و کارهاست که از جمله آنها موانع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل ذکر است.

وی ادامه داد: تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری، به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور مطرح است که نیازمند نظام تامین مالی مناسب هستند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در این پیوند، طرح «تکاپو» از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هشت استان کشور به سرانجام رسیده و تفاهم نامه‌های مربوطه امضا شده است و به زودی به سایر استان‌ها نیز گسترش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: برای تامین مالی این طرح ها، همکاری های خوبی بین این وزارتخانه، همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده و در دولت یازدهم آیین نامه صندوق سرمایه گذاری های خطرپذیر در بورس شکل گرفت که توانست برای کسب و کارهای نوین تامین مالی انجام دهد.

تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای دیجیتال

دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با امضای تفاهم نامه تامین مالی پروژه های مخابرات در زمینه استارتاپ ها، تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای دیجیتال در بورس به صورت مجوزدار دنبال می شود. با تفاهم‌نامه و دستورالعملی که باید به تصویب شورای عالی بورس برسد، وظایف هر کدام از دستگاه ها مشخص شده است. در وزارت اقتصاد با محوریت سازمان بورس مجوزهای این نوع تامین مالی صادر می شود و لیست عوامل را نیز مشخص خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی بورس افزود: شرکت‌های تعاونی هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. محور تفاهم نامه تعیین تکلیف تامین مالی جمعی و همچنین تعیین وظیفه هر یک از دستگاه ها خواهد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تفاهم نامه موضوع تامین وام را در بر نمی‌گیرد و این موضوع در حیطه اختیارات بانک مرکزی است، گفت: سازمان بورس موضوع تامین مالی جمعی در بازار سرمایه را دنبال می‌کند و ما آیین‌نامه مربوط به آن را تصویب خواهیم کرد و از این پس به صورت مجوزدار کار تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای دیجیتال در بورس دنبال می شود.

وی افزود: سقف تامین مالی جمعی فعلا ۵ میلیارد تومان است که از طریق عامل انجام می شود. فعالان تامین مالی جمعی که تاکنون حضور داشتند نیز می‌توانند از طریق دریافت مجوز فعالیت خود را دنبال کنند و از این بابت برای فعالان قبلی جای نگرانی وجود ندارد.

رییس سازمان بورس در زمینه امکان ورود سرمایه گذاران خارجی در بورس بیان داشت: اینکه از سرمایه گذاران خارجی بخواهیم در این طرح ها تامین مالی کنند، در تفاهم نامه پیش بینی نشده ولی خارجی ها می توانند گواهی شراکت سرمایه گذاری جمعی را در ایران خریداری کنند که فعالیت آن طبق ماده ۴۹ آیین نامه پیش بینی شده در این زمینه باشد.

 تصریح کرد: کسانی که در حال حاضر در زمینه تامین مالی جمعی فعالیت دارند ۶ ماه مهلت دارند تا خود را با آیین نامه جدید وفق دهند. فرابورس می تواند آیین مطابقت را انجام دهد تا در صورت فعالیت های غیرقانونی، جلوگیری لازم به عمل آید.

سخنگوی سازمان بورس افزود: تا جایی که قوانین اجازه بدهد تلاش می کنیم شرایط آسان سازی شود. در تفاهم نامه مواد متعددی وجود دارد و امکان توصیه پروژه ها به سرمایه گذاران و مردم وجود ندارد و این اقدام نباید صورت گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: امکان تامین مالی جمعی در بازار سرمایه در این قالب پیش بینی شده و اطلاعات مربوط به کسب و کار در پروژه ها دیده می شود. حساب بانکی رسمی نیز تعریف می شود که منابع در آن حساب وارد می شود تا از منابع مردم صیانت شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *