اخبار استارتاپیاخبار انرژی و محیط زیستانرژی و محیط زیست

فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی

شبکه سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان "فرصت‌های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی"

به گزارش اکوموتیو؛ نشست شبکه‌سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان “فرصتهای استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی ” با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار شد؛ ایجاد ارتباط و آشنایی با فعالیتهای موفق داخلی، خارجی و کمک به شکل‌گیری استارتاپها در حوزه انرژی از جمله اهدافی است که برگزاری این نشستها دنبال می‌کند.

در این نشست که با همکاری شتابدهنده کسب‌وکارهای انرژی ققنوس و شرکت دانش‌بنیان ایرانیان سیستم برگزار شد، یکی از پژوهشگران ایرانی غیرمقیم به بیان تجربیات خود درباره راه‌اندازی استارتاپ ذخیر‌ه‌سازی انرژی پرداخت.

در آغاز این نشست درباره اهمیت ذخیره‌سازی انرژی توضیحاتی ارائه شد؛ فناوری ذخیره‌سازی انرژی طیف وسیعی کاربردها از منازل تا نیروگاه‌های بزرگ را شامل می‌شود که هر یک برای رفع مشکل خود نیاز به فناوری خاصی دارد اما نکته مهم در طراحی ذخیره‌سازهای انرژی توجه به بحث اقتصاد انرژی است.

قیمت متفاوت انرژی در ساعات مختلف روز، عدم دسترسی به انرژی در هر زمان، مکان و عدم دسترسی همیشگی به انرژیهای تجدیدپذیر اهمیت ذخیره‌سازی را نشان می‌دهد.

برای ذخیره سازی انرژی از فناوریهای مختلفی همچون چرخ طیار، پمپ آبی (تلمبه ذخیره‌ای)، باتری، ابرخازن و هیدورژن استفاده می‌شود؛ هر یک از این فناوریها بسته به کاربرد خود دارای مزایا و معایبی هستند اما برای ذخیره‌سازی انرژی باید به پارامترهایی همچون راندمان و هزینه ذخیره‌سازی توجه کرد.

بخش دوم این نشست درباره تجربه راه‌اندازی استارتاپ حوزه انرژی بود که محقق و کارآفرین برجسته ایرانی تجارب خود را در خارج از کشور به اشتراک گذاشت.

ذخیره سازی انرژی

به گفته این کارآفرین، راه‌اندازی استارتاپ در این زمینه به دلیل نیاز به فناوری جدید شاید در ابتدا سخت باشد اما با ایجاد محصول و هدف‌گذاری صحیح در بازار و برداشتن گامهای درست می‌توان مسیر را پشت سر گذاشت.

همچنین توجه به این نکته که در این مسیر باید مرحله به مرحله پیش رفت و از ساخت و طراحی نمونه‌های آزمایشگاهی و کوچک به هدف بزرگ رسید ضروری است؛ استفاده از تجربه افراد که این مسیر را طی کرده‌اند نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

بنابراین اگر بخشهای مشتری برای هر مرحله از توسعه محصول به درستی تعریف شود، گردش مالی ایجاد شده در شرکت، جذابیت لازم برای ورود سرمایه‌گذاران را ایجاد خواهد کرد.

همچنین ایجاد و شکل‌گیری یک تیم در سالهای نخست نیز مسئله مهمی است؛ شاید در روزهای نخست به نیروی انسانی زیادی نیاز نباشد همچنان که استارتاپ ما با همراهی من و یک دانشجو آغاز شد و سپس با پیشرفت کار در طول زمان افراد دیگری به ما پیوستند.

وی همچنین در پایان به این نکته اشاره کرد که بخش اطلاعات و دیتا در حوزه بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی از حوزه‌های جذاب کسب‌وکار در دنیا بوده و در ایران نیز جای کار زیادی دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *