سفر و گردشگریکسب و کارهای سفر و گردشگریمعرفی استارتاپ

شرکت فرانگر در یک نگاه

فرانگر یکی از شرکت‌های اصلی فعال در حوزه‌ی هواپیمایی است که در عرصه‌ی خدمات آنلاین و دیجیتال هواپیمایی فعالیت می‌کند.

یکی از خریدهایی که معمولا به صورت اینترنتی انجام می‌دهیم، خرید بلیط هواپیما است. اگر در گوگل به دنبال جایی برای خرید بلیط گشته باشید، در اولین صفحه گزینه‌هایی مانند استارت آپ های علی‌بابا، زورق و فلایتیو به شما پیشنهاد می‌شوند. جالب است بدانید تمامی این شرکت‌ها برای دسترسی به اطلاعات پرواز و صدور بلیط از خدمات یک شرکت دیگر بهره‌مند می‌شوند. شرکت فرانگر در عرصه ارائه خدمات آنلاین و دیجیتال هواپیمایی فعالیت می‌کند . موجودیتی که رونق بازار فروش اینترنتی بلیط هواپیما را مدیون خلاقیت و سخت‌کوشی آن هستیم . در ادامه با این مجموعه بیشتر آشنا می‌شویم:

مهندس تیماچی ، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت فرانگر، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر بوده و هم‌اکنون نیز در مقطع دکتری مشغول به تحصیل است. با توجه به ارتباط پیشه پدر و علاقه شخصی به برنامه‌نویسی، از دوران دبیرستان با کامپیوتر سر و کار داشته‌ و در این زمینه فعالیت‌هایی هم انجام داده است. شاید برای گیمرها جذاب باشد که بسیاری از بازی‌های دهه ۸۰ توسط مهندس تیماجچی کرک شده و در بازار ایران عرضه شده‌اند. آن هم تنها ۳ روز پس از عرضه رسمی آن! و حداقل ۳ روز پیش از عرضه نسخه‌های کرک شده در دیگر کشور‌ها.

مثل خیلی از کسب و کارهای دیگر مواجهه با یک نیاز ساده نقطه آغاز فعالیت فرانگر بوده است. مهندس تیماچی تماس و مراجعات متعدد به آژانس‌ها را برای اطلاع از وضعیت رزرو بلیط و عدم اطلاع از پیگیری یا عدم پیگیری رزرو بلیط توسط آن‌ها، به عنوان یک مشکل شناسایی می‌کند و تصمیم می‌گیرد آن را به کمک ظرفیت‌های فناوری اطلاعات تسهیل کند.

اولین اقدام فرانگر، اتوماسیون فرآیند دستی خوانش اطلاعات بلیط‌ها برای انجام امور حسابداری بود که به نوشتن یک برنامه حسابداری برای آژانس‌های هواپیمایی انجامید. برنامه‌ای که زمینه‌ساز شناخته شدن فرانگر در بین آژانس‌های هواپیمایی و ارتباط گرفتن با آن‌ها شد. در خلال همین ارتباطات بود که مهمترین رویداد مسیر رشد فرانگر اتفاق افتاد.
تا این زمان، رزرو بلیط‌ هر یک از شرکت‌های هواپیمایی -با توجه به زیر ساخت متفاوتی که داشتند- تنها در سایت خودشان قابل رزرو بود. مجید حسین‌نژاد، مدیرعامل علی‌بابا، که به عنوان مدیر یک آژانس هواپیمایی فعالیت‌ می‌کرد پیشنهاد تجمیع امکان رزرو بلیط را به مهندسی تیماچی ارائه ‌کرد. پیشنهادی که منجر به تعریف پروژه‌ای به ارزش اولیه ۱۰ میلیون تومان شد. البته هزینه‌های پروژه در گام‌های بعدی به مبالغ ۳۰، ۸۰ و نهایتا ۳۸۰ میلیون تومان رسید.

علی‌بابا در ابتدای کار رقیب‌های زیادی داشت که به سبب سابقه بیشتر مخاطب بیشتری داشتند. در هنگامی که علی‌بابا به سطح این رقبا رسید، شرکت فرانگر صاحب ۲۵ درصد از سهام آن بود که ارزش آن تنها ۳۰ میلیون تومان برآورد شده بود. رقمی پایینی که باعث شد فرانگر ۱۵ درصد از سهام خود را برای تامین مالی دیگر پروژه‌هایش بفروشد. در ادامه مسیر، علی بابا به سبب بازاریابی مناسب توانست عمده بازار را در اختیار بگیرد چنانکه در حال حاضر روزانه بیش از ۱۲ هزار بلیط می‌فروشد و نزدیک ترین رقیب آن، رقمی در حد ۱۰۰۰ را تجربه می‌کند.

موفقیت علی‌بابا، جایگاه فرانگر را هم در میان‌ مشتری‌هایش ارتقا داد و اعتماد ایجاد شده سبب فروش بیشتر محصولات این شرکت شد تا توانمندی لازم برای شروع دیگر پروژه‌ها هم ایجاد شود. فرانگر با ایجاد یک گروه R&D، پروژه‌های جدیدی تعریف کرده‌ است و برای پیش‌برد این  ، نیروی کار جوان و متخصصی را که بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر هستند، جذب نموده است. اعتماد فرانگر به استعداد این افراد موجب شده است، دانشجویانی که بدون تجربه خاصی وارد این مجموعه می‌شوند از آزادی عمل بهره‌مند شوند تا زمینه بروز خلاقیت در مجموعه ایجاد شود.

مجموعه فرانگر به حدی از بلوغ رسیده است که زیرمجموعه‌هایی نظیر ساناتک و درآمدپردازان را ایجاد کرده است.

فرانگر ساناتک که به عنوان هسته‌ی فناور در مرکز مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزیده شده است، به عنوان یک مجموعه دانش بنیان در حال فعالیت است. فرانگر ساناتک فعالیت رسمی خود را در اردیبهشت ۹۶، در حوزه‌ی سیستم‌های فرودگاهی شامل سیستم کنترل پذیرش مسافر (DCS) ، سیستم یکپارچه اطلاعات عملیاتی فرودگاه (AODB) ، سیستم مدیریت منابع فرودگاهی (RMS) ، کیوسک‌های سلف سرویس و سیستم نمایش اطلاعات پرواز (FIDS) آغاز نمود .جالب است بدانید میانگین سنی این مجموعه کمتر از ۳۰ سال است که به آن توان تحرک و چابکی خاصی بخشیده است.

شرکت درآمد پردازان فرانگر نیز از دل تیم تحقیق و توسعه شرکت  فرانگر پارس سیستم جوانه زده است. درآمد پردازان فرانگر به عنوان یک شرکت دانش بنیان از تیرماه سال ۹۵ در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (مرکز رشد برگزیده کشور در سال ۹۴) مستقر شده و به صورت کاملا متمرکز بر روی پروژه ملی طراحی و تولید اولین سیستم داخلی مدیریت درآمد ایرلاین فعالیت می‌نماید.

دانلود PDF مقاله

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *