اخبار استارتاپی

آیا “شاخص جهانی کارآفرینی ایران” رشد داشته است؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حضور اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گزارشی از میزان رشد خلاقیت و نوآوری جوانان و "شاخص جهانی کارآفرینی ایران" داد

به گزارش اکوموتیو، محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته با سفر به شهر مقدس قم در جلسه جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر شرکت کرد.

در این جلسه که استاندار قم هم حضور داشت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه‌ی گزارشی از برنامه‌های این وزارت‌خانه پرداخت و با بیان این‌که کلید توسعه در خلاقیت است، اظهار کرد: شاخص خلاقیت و نوآوری را مؤسسه جهانی GEI مشخص می‌کند. بر این اساس خلاقیت جوانان ایرانی در عرصه تولیدات حوزه‌ی فناوری اطلاعات سه برابر متوسط خاورمیانه و دو برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: این بزرگترین سرمایه است؛ اما خلاقیت مثل بذر خوب و باکیفیت می‌ماند؛ اگر بذر  را در بیابان بپاشیم رشد نمی‌کند و مشکل اتمسفر رشد این خلاقیت باید برطرف شود.

مؤسسه‌ی «کارآفرینی و توسعه جهانی» هر ساله گزارش یکپارچه‌ای از وضعیت شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) را برای به تصویر کشیدن اکوسیستم‌های کارآفرینانه منتشر می‌کند که این شاخص نه یک شمارش ساده خروجی‌ها مانند تعداد بنگاه‌های ثبت شده جدید و نه یک محک‌زنی براساس سیاست‌گذاری‌ها است.

این شاخص، ویژگی‌هایی از کارآفرینی را مد نظر قرار می‌دهد که بهره‌وری را بهبود می‌بخشند؛ ویژگی‌هایی از قبیل نوآوری، گسترش بازار، رشدمحور بودن و بینش بین‌المللی داشتن.

در آخرین گزارش منتشرشده از «موسسه کارآفرینی و توسعه جهانیGEI 2018» رتبه ایران در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۳ رتبه ارتقا یافته است.

بر اساس این گزارش اگر چه ایران همچنان رتبه پایینی در شاخص جهانی کارآفرینی دارد؛ اما با صعود ۱۳ پله‌ای خود توانست اکوسیستم کارآفرینی خود را نسبت به سال قبل ارتقا داده و از لحاظ بهبود اکوسیستم کارآفرینی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد که جایگاهی بالاتر از کشورهایی چون ایتالیا، لهستان، کانادا، ایرلند و کره جنوبی است.

ایران در هر ۱۴ شاخص مربوط به اکوسیستم کارآفرینی بهبود نسبی داشته است.

مهارت‌های استارتاپی و راه‌اندازی کسب‌وکار، بیشترین امتیاز و پذیرش ریسک کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌شود؛ ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هم توانسته با ۳ پله صعود در جایگاه یازدهم قرار بگیرد.

شاخص‌ها نشان می‌دهد که ایران با سیاست‌گذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی در توسعه کارآفرینی توانسته‌ است اکوسیستم کارآفرینی خود را بهبود دهد. نکته دیگر این‌که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیمه آذر ماه سال جاری نتایج این گزارش تحلیلی را در شبکه‌ی اجتماعی خود منتشر و درباره‌ی آن گفت:

«جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی شاخص جهانی کارآفرینی در سال جدید میلادی ۱۳ رتبه صعود کرد. به خوبی مشخص است که در کارآفرینی، فرصت بی‌نظیر ما جوانان ما هستند و تهدید بزرگ آنها عدم وجود هماهنگی در بخشهای مختلف نظام برای تسهیل این نوع کسب‌وکارهاست. ایجاد موانع بی‌جا و عدم رفع موانع فعلی باعث فرصت‌سوزی بزرگی برای کشور خواهد شد.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *