داستان شکستمعرفی استارتاپ

کدام سرمایه گذاری جف بزوس با شکست مواجه شد؟

چاچا ، از پاسخ گویی به بیش از یک میلیارد سوال تا یک سوال بی جواب!

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت  استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. چهارمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ چاچا می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

چاچا

چاچا که نام خود را از کلمه‌ی ماندارین چینی «چا» به معنی «جستجو کردن» گرفته، نسخه‌ی آلفای خود را در اول سپتامبر ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد. نسخه‌ی بتای آن، ششم نوامبر همان سال عرضه شد. به گفته‌ی چاچا ۲۰.۰۰۰ دستور‌العمل تا پایان سال به ثبت رسید و این شرکت موفق به دریافت ۶ میلیون دلار آمریکا برای سرمایه‌گذاری در جهت توسعه‌ی خود شد. از جمله شرکت‌هایی که روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کردند، می‌توان به یک شرکت سرمایه‌گذاری شخصی به نام سفرهای بزوس با مالکیت جف بزوس اشاره نمود، که در شرکت آمازون نیز فعالیت دارد. به گزارش موگونیوز نخستین تأمین‌ سرمایه‌ی چاچا از محل فروش سهام، ۱۴ میلیون دلار به‌علاوه‌ی ۲ میلیون دلار کمک‌هزینه‌ای بود که از طرف صندوق فناوری قرن ۲۱ برایش به ارمغان آمد.

۱۷ مارس ۲۰۰۹، چاچا از فروش دور تازه‌ای از سهام خود به ارزش ۱۲ میلیون دلار و اخراج  ۲۵ نفر از کارکنانش و کاهش ۱۰ درصد از حقوق ۵۶ نفر باقیمانده خبر داد. سرمایه‌گذاری جدید، رقم کلی سرمایه را به ۴۳ میلیون دلار افزایش داد، هرچند برآوردی مستقل، از رقم ۵۸ میلیون دلاری خبر می‌دهد. یک ماه بعد، برَد باستیک از مؤسسان شرکت، با اعلام اینکه چاچا دیگر نیازی به اقدامات او ندارد، از ریاست شرکت کناره‌ گرفت. وی اشاره کرد که شرکت در وضعیت فعلی رکود جهانی، برای سودآوری تلاش خود را کرده و جنگیده است.

جولای ۲۰۱۰ چاچا از طرف لید۴۱۱ به­ عنوان یکی از «جذاب­ترین شرکت­های غرب میانه» شناخته شد. اوت ۲۰۱۱، این شرکت سرویس مبتنی بر پیام­رسانی متنی خود را در انگلستان راه ­اندازی کرد و در همان ماه گزارش شد که بیش از ۱.۷ میلیارد‌‌ سؤال را پاسخ داده است.

آوریل ۲۰۱۲، چاچا فعالیت ­های خود را در انگلستان متوقف کرد و دلیل این کار را پایین‌بودن نسبی نرخ درگیری تبلیغاتی در انگلستان برای سرویس هایی دانست که قیمت رقابتی دارند. این اتفاق زنگ هشداری برای ادامه فعالیت‌های این شرکت بود.

در نهایت دسامبر ۲۰۱۶ چاچا به ­علت ادامه‌یافتن کاهش درآمد حاصل از تبلیغات خود، از پرداخت بدهی‌هایش عاجز ماند. در نتیجه وام‌دهنده‌ی اصلی که مؤسس شرکت؛ اسکات جونز نام او را فاش نکرده، حساب‌های بانکی چاچا را خالی کرد. جونز افزود: ما برخی از دارایی‌هایمان را فروختیم، اما این کار برای عمل‌کردن به همه‌ی تعهدهای شرکت کافی نبود. متأسفانه طلبکاران و سهامداران ما، از جمله خود من، سرمایه‌گذاری‌شان را به زودی فسخ خواهند کرد.

 در روزهای آینده داستان‌های بیشتری از شکست استارتاپ‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. شکست‌هایی که نگاه درست به آن‌ها می‌تواند زمینه موفقیت ما را فراهم کند!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *