ایده و خلاقیتبازاریابی و برندسازیمدرسه کارآفرینی

۵۲ شیوه‌ی بازاریابی که یک کارآفرین باید بداند! – قسمت نخست

با ۵۲ نوع از مهمترین استراتژی های بازاریابی نوین آشنا شوید.

بازاریابی حوزه‌ای است که هر کسب و کاری برای رشد و توسعه به ابزارهای آن نیازمند است. بازاریابی روش‌های متنوعی دارد که هر کسب و کار می‌بایست متناسب با نیازهایش، آن‌ها را برگزیده و به کار گیرد. در مجموعه‌ای از مقالات به معرفی ابزارهای مختلف بازاریابی و بستر اثرگذاری هر یک می‌پردازیم. آنچه مطالعه می‌کنید نخستین قسمت از این مجموعه است.

بازاریابی سببی

در این نوع از بازاریابی، مشتری و شرکت بطور مشترک به دنبال یک سبب و دلیل هستند که برای هردوی آن ها حائز اهمیت است.

از جمله نیازمندی های این بازاریابی این است که شما بدانید که چه چیزهایی برای شرکت یا سازمان شما مهم است و به دنبال چه هستید! یا بطور ساده، قصد کمک به چه کسی در این دنیا را دارید؟

یک مثال خوب از این نوع بازاریابی، کمپانی کفش تامز است که با تغییر شعار خودش توانست یک اعتبار و خوش‌نامی قابل توجهی میان مشتریانش پیدا کند.

شعار قدیمی:

با خرید هر کفش، یک جفت کفش رایگان  هدیه بگیرید!

شعار جدید:

با خرید هر کفش، یک جفت کفش رایگان به یک انسان نیازمند هدیه می‌دهیم!

ecomotive - cause marketing

بازاریابی مجاورتی

با استفاده از بلوتوث یا وای فای، خودتون رو به مردمی که در مجاورت شما قرار دارند معرفی می‌کنید و محصول یا سرویس خود را ارائه می‌دهید. حتما سازوکار قدیمی از این بازاریابی را دیده اید که با ورود به محدوده غرفه نمایشگاه، از شما میخواهند تا بلوتوث خود را روشن کنید و نرم افزار آن ها بر روی موبایل خود نصب کنید.

از جمله سازوکارهای جدید این نوع بازاریابی، ارسال پیامک‌های مبتی بر مکان است که از طریق دکل‌های مخابراتی انجام می‌شود و حتی بهتر از آن اختراع جدید دانشجویان ایرانی است که گلوری نام دارد. با استفاده از این دستگاه شما می‌توانید به یک شعاعی از محدوده اطرافتان پیام خود را بصورت صوت یا متن، برسانید. برای مثال توسط اختراع گلوری می‌توانید با ارسال یک پیامد خوش آمد گویی برای افراد نزدیک کسب و کارتان، آن‌ها را دعوت کنید تا از مغازه شما دیدن کنند و از تخفیفات ویژه آن بهره ببرند.

بازاریابی رابطه ای

بسیاری از شرکت‌ها به جای اینکه مشتریانشان را در معرض سیل انبوه تبلیغات اجباری قرار دهند، بر روی رابطه‌ی خود با مشتری تمرکز دارند. این کار سبب می‌شود تا مشتریان وفادار پیدا کنید و این نوع مشتریان کسانی هستند که خیلی اوقات به خاطر علاقه به برندتان از شما خرید می‌کنند، نه رفع کردن نیازشان؛ درست مانند خیلی از مشتریان شرکت اپل. طبق بررسی‌های انجام شده توسط شرکت والگرینز ، مشتریانی که از طریق چند کانال (سایت ، موبایل ، شبکه های اجتماعی و … ) خرید می‌کنند، ۶ مرتبه بیشتر از میانگین دفعات خرید عمده مشتریان، خرید داشته اند.

بازاریابی تراکنشی

کسب درآمد همیشه یکی از مهمترین چالش‌ها برای کسب‌وکارها بوده، مخصوصا برای فروشگاه‌های آنلاین خرده فروشی که به طور مداوم محصولاتی با حجم بالا را به مشتریان عرضه می‌کنند. این کسب‌وکارها به منظور رفع نیاز سرمایه گذاران و فروش بیشتر از روش های تخفیفی مثل کد تخفیف یا کوپن تخفیف یا برگزاری رویداد های فروش مانند حراجمعه بامیلو یا دیجی کالا استفاده می‌کنند.

بازاریابی کمیابی

فرض کنید به دنبال کیف چرم می‌گردید و در حین جستجو، به جملات زیر بر می‌خورید؛ لطفا جملات زیر را باهم مقایسه کنید:

  • تخفیف زمستانه خرید کیف چرم
  • تنها تا امشب فرصت دارید تا از تخفیف شگفت انگیز کیف چرم برخوردار شوید
  • فروش انواع کیف چرم اداری
  • فروش کیف چرم اداری – تعداد محدود است

در این استراتژی، سعی می‌شود با ایجاد حس محدودیت در زمان و تعداد و … مشتری را به خرید سریع‌تر ترغیب کرد. یک نمونه‌ی قدیمی آن، شیوه فروش فیلم‌های تولیدی توسط کمپانی دیزنی است. به این شکل که پس از تولید و عرضه، زمان محدودی برای خرید اعلام می‌شود و پس از آن، فیلم‌ها برای چند سال از دسترس خارج شده و برای فروش عرضه نمی‌شوند. همچنین اگر استراتژی کمیابی محصول به درستی اجرا شود، در بلند مدت می‌تواند موجب افزایش حس وفاداری به برند شود.

بازاریابی کمیابی

بازاریابی نقل قولی

یکی از ابتدائی‌ترین روش هایی است که مردم برای تعیین خریدشان انجام می‌دهند و به معنای انتقال اطلاعات از زبان یک فردی به فرد دیگری است. حتما سایت شرکت‌هایی را دیده اید که در آن، نظر مشتریانشان یا نظر یک شخصیت بزرگ در رابطه با برندشان را نوشته‌اند. این کسب‌وکارها، با انتشار نقل قول مناسب از کسب‌وکارشان سعی در اعتماد سازی در ذهن مخاطبین خود را دارند تا تبدیل به کاربر یا مشتری شوند.

بازاریابی فراخوانی

این نوع بازاریابی، به منظور تبدیل مخاطب به مشتری است. برای مثال، اگر سایت خبری دارید با گذاشتن دکمه فراخوان عضویت در خبرنامه، می‌توانید به جمع‌آوری ایمیل مخاطبینتان بپردازید و خواننده‌هایی را که گه‌گاهی به سایت شما سر می‌زنند، به خوانندگان ثابت خبرهایتان تبدیل کنید.

مثال دیگر و رایج این نوع از بازاریابی، صفحه‌فرودهایی هستند که برای اهداف خاص مثل خرید یک محصول یا دانلود یک اپلیکیشن طراحی می‌شوند و طی یک فرآیند از پیش تعیین شده، کاربر را به سمت کلیک بر روی دکمه فراخوان ترغیب و هدایت می‌کنند.

cta

بازاریابی ویروسی

تا به حال شده که یک ویدئو ی خاص رو توی چندین کانال تلگرام ببینید و حس کنید که این ویدئو بطور ویروسی در حال پخش شدن هست ؟ بازاریابی ویروسی یکی از بهترین راه هایی هست که با کمترین هزینه می‌توانید در بین مردم پخش شوید و خودتان را معرفی کنید. البته به همین راحتی هم نیست و شما در ابتدای کار نیاز مند یک محتوای بسیار غنی و جذاب هستید که پتانسیل ویروسی شدن و به پخش شدن در بین مردم را داشته باشد. محتواهایی که یکی از احساست مردم را تحریک می‌کنند (طنز، غم ، ترس و …) توسط مردم به اشتراک گذاشته می‌شوند وبه اصطلاح ویروسی می‌شوند. بطور مثال یکی از نمونه های موفق این نوع بازاریابی کلیپ طنز جوانمرد پاره! برای اپلیکیشن شمیم سلامتی بود که اخیرا در تلگرام منشتر شد و توانست بیش از ۷ میلیون بازدید بگیرد!

این نوع بازاریابی اگر بطور درستی اجرا نشود می‌تواند آسیب زننده هم باشد مانند ویدئوی سخیف استارتاپ بیمیتو که بطور ویروسی پخش شد.

بازاریابی گوناگونی

اگر فرصت دارید تا با تحقیق روی مشتریانتان و جداسازی و دسته بندی آن ها به مطالعه وژگی های آن ها بپردازید، بهتر است برای هر دسته از مشتریان یا مخاطبینان bussiness plan جدایی تدوین کنید و با رویکردی که مختص همان دسته است و با ویژگی های آن ها تطابق دارد، به سراغ آن ها بروید. بطور مثال اگر بیشتر مخاطبین فروشگاه اینترنتی شما خانم هستند از رنگ هایی که در بین خانم ها پرطرفدار است و طرح های زنانه در طراحی سایت خود استفاده کنید.

بازاریابی پنهانی

بعضی اوقات کم گفتن و نگفتن و توضیح ناقص می‌تواند جذاب تر باشد! یک تریلر فیلم رو در نظر بگیرید که با نشان دادن برخی صحنه های فیلم کنجکاوی شما را بر می‌انگیزد و ترغیب می‌کند تا به سینما بیایید و فیلم را بطور کامل مشاهده کنید. یا حتما برخی بیلبورد های در سطح شهر را دیده اید که با یک جمله کوتاه و عجیب ذهن شمارا مشغول می‌کنند.

under cover marketing

بازاریابی انبوه

شرکت های بزرگ تولید کننده نیاز دارند تا حجم بالایی از محصولشان را به فروش برسانند تا بتوانند باقی بمانند و رشد کنند. این نوع بازاریابی ویژه کمپانی هایی هست که محصولات و کالاهی دارند که برای عموم مردم قابل استفاده هست و بازار هدف مشخصی ندارند، مثل کالاهای مصرفی که تمامی مردم نیاز دارند. فروشگاه والمارت یکی از نمونه های موفق بازاریابی انبوه است.

بازاریابی فصلی

استراتژی کمپین هایی که بر مبنای رویداد های داخل یک فصل تعیین می‌شود از این نوع بازاریابی هستند، بطور مثال خدمات ویژه ای که یک موبایل اپلیکیشن در زمان اربعین به کاربرانش می‌دهد یا فروش ویژه ای که فروشگاه های آنلاین کشور در شب یلدا گذاشتند از جمله این استراتژی می‌باشد.

بازاریابی رویدادی

آماده سازی رویداد های آموزشی و همایش های مختلف و معرفی خدمات و محصولات در ذیل برنامه رویداد از جمله مصادیق این بازاریابیست. اگر سری به سایت ایوند بزنید میتوانید تعداد زیادی از کسب و کار هایی که ازین نوع بازاریابی استفاده می‌کنند را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

رویداد های اجتماعی ، استفاده دیگری نیز دارند، معمولا افراد برای خرید یک محصول در پشت پرده ذهنشان به دنبال دلیلی می‌گردند، رویداد ها می‌توانند این دلیل را برای فروشندگان به ارمغان بیاورند.

بازاریابی روابط عمومی

یکی از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی، رسانه‌ای کردن و روابط عمومی یک برند است. برای مثال استیو جابز، مدیرعامل قبلی شرکت اپل، پس از هر محصول جدیدی، کنفرانس خبری ترتیب می‌داد تا از آن طریق این محصول به همگان معرفی شود، این سنتی که اسیتو جابز در اپل بنا کرد، همچنان ادامه دارد.

بازاریابی آنلاین

یکی از روش‌هایی که پس از پیدایش اینترنت مورد توجه کارآفرینان و مدیران بازاریابی و کسب‌وکارها قرار گرفت، بازاریابی آنلاین است، مهمترین ویژگی‌های این نوع از بازاریابی، پایین بودن هزینه و سریع بودن است و از جمله زیر دسته های این روش میتوان به تلیغات بنری در وب اشاره کرد.

بازاریابی مذهبی

استفاده از رویدادهای مذهبی و تحریک مردم به‌ وسیله‌ی عقاید آن‌ها، از این نوع بازاریابی است. برای مثال افرادی که اجناس یا کتب خود را در جلو یک مرکز مذهبی به فروش می‌گذارند یا سرویسی که سمت و سوی مذهبی یا سیاسی به خود می‌گیرد.

اگر به ادامه این دوره از انواع استراتژی‌های بازاریابی علاقه‌مند هستید، لطفا نظر خود را در انتها بنویسید.

قسمت دوم این مقاله را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.

دانلود PDF مقاله

برچسب ها
نمایش بیشتر

محمدمهدی کوچک‌یزدی

یک دانشجو که فناوری اطلاعات امیرکبیر خوانده و عاشق داده هست. #Digital Marketing #SEO #BI #Datamining #Analytics & Optimization

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با عرض سلام، مطالب عالی هستن و من از این مطالب استفاده میکنم و با اسم برندتون انتشار هم میدم، لطفا ادامه بدین و توضیحات و مثال هارو هم درصورت امکان بیشتر کنید، ممنون

    سالک، انجمن علمی دانشکده مدیریت بوعلی سینا

    1. خیلی خوشحالیم که مطالب‌مون مورد توجه شما قرار گرفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن