معرفی استارتاپداستان شکستسلامتمقالات سلامت

پزشکی از راه دور و مشکل اندازه بازار

مشتریان کم Healthspot را از نفس انداختند!

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. هفتمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Healthspot می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

استارتاپ Healthspot

Healthspot با هدف ارائه‌ی خدمات بهداشتی از راه دور در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد. این شرکت به ­دنبال افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی باکیفیت، مناسب و در دسترس بود و با استفاده‌­ی خلاقانه از تکنولوژی در حوزه‌­ی سلامت، برای رسیدن به هدف خود تلاش می­‌کرد. در این راستا یک مطب پزشکی مجازی به­ نام Care 4 Station تأسیس نمود. بدین صورت که با استفاده از پلت­فرم نرم‌افزار سفارشی خود، بیماران و ارائه‌­دهندگان خدمات بهداشت و سلامت را در مکان­ مناسبی گرد هم می­‌آورد. این شرکت ابزارهایی جهت بالا بردن توان متخصصان، هوشمندسازی خدمات بهداشتی (پزشکی از راه دور)، و ساده­‌تر و در دسترس‌­تر کردن آن‌ها در اختیار داشت.

Healthspot به­‌طور کلی در سرمایه‌­گذاری خطرپذیر و در مرحله‌­ی پرداخت بدهی خود، در فاصله­‌ی جولای ۲۰۱۱ و ژانویه­‌ی ۲۰۱۵، ۴۳.۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. اما در نهایت علی‌رغم همه­‌ی موفقیت­‌ها و امیدهایی که نسبت به آینده‌­ی این شرکت وجود داشت، ژانویه­‌ی ۲۰۱۶ Healthspot اعلام ورشکستگی نمود. اما این شکست دلایلی داشت که لزوماً قابل تعمیم به صنعت پزشکی از راه دور و ناامید شدن از آینده‌­ی این شرکت نیست.

کیوسک‌های Healthspot

Healthspot تنها اجازه‌­ی ملاقات‌­های برنامه‌­ریز‌‌ی ­‌شده میان بیماران و پزشکان را می‌­داد و خدمات بهداشتی را آن‌گونه که ادعا می‌نمود، درلحظه‌ ارائه نمی­‌کرد. این مدل کاری نخستین علت شکست شرکت محسوب می‌­شد. علاوه‌ ­بر این، هزینه‌­های شرکت بسیار بالا بود. Healthspot از خدمات شرکت ویدیو استفاده می‌­کرد که نه ­تنها گران بود، بلکه نیاز به زیرساخت‌­هایی داشت که هزینه­‌های سنگینی را بر دوش شرکت می‌­گذاشتند. از سوی دیگر، تجهیز کیوسک­‌های Healthspot بسیار گران تمام می‌­شد، درحالی‌که روزانه فقط حدود ۱۰ بیمار به این کیوسک‌­ها مراجعه می­‌کردند و این تعداد، هزینه‌­های انجام­‌ شده را توجیه نمی­‌کرد.
همین تعداد اندک بیماران دلیل مهمی برای شکست شرکت بود، چراکه خدمات ارائه‌­شده توسط Healthspot به گستردگی مراکز مراقبت اورژانسی نبودند. در واقع، مشتریان کیوسک‌­ها را طیف محدودی از جامعه تشکیل می‌­داد که بیماری‌­های کوچکی داشته و صرفاً به مراقبت پزشکی نیاز داشتند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *