ایده و خلاقیتبازاریابی و برندسازیمدرسه کارآفرینی

۵۲ شیوه‌ی بازاریابی که یک کارآفرین باید بداند! – قسمت دوم

با ۵۲ نوع از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی نوین آشنا شوید.

بازاریابی، حوزه‌ای است که هر کسب و کاری برای رشد و توسعه به ابزارهای آن نیازمند است. بازاریابی روش‌های متنوعی دارد که هر کسب و کار می‌بایست متناسب با نیازهایش، آن‌ها را برگزیده و به کار گیرد. در مجموعه‌ای از مقالات به معرفی ابزارهای مختلف بازاریابی و بستر اثرگذاری هر یک می‌پردازیم. آنچه مطالعه می‌کنید دومین قسمت از این مجموعه است.

قسمت اول این مقاله را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.

بازاریابی رویدادی

برگزاری رویداد، روشی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان اغلب به دلیلی محکم برای خرید نیاز دارند و رویدادها معمولا این بستر را می‌توانند فراهم کنند. رویدادهای متناسب با مناسب‌هایی نظیر شروع مدارس یا عید نوروز، از جمله شاخص‌ترین موارد بازاریابی رویدادی است.

بازاریابی آفلاین

با گسترش مخاطبین اینترنت، بسیاری شرکت‌ها اقدام به یافتن راه‌های جدیدی برای ادغام بازاریابی آفلاین با تکنولوژی‌های جدید به منظور ایجاد تجربه‌های جذاب‌تر برای مشتری، کرده‌اند. شرکت کوکا‌کولا ماشین‌های فروشی ساخته است که از مشتری می‌خواهد آن را بغل کند. این کار باعث پیوند برند کوکاکولا با احساس عمیق شادی شده، و به صورت آفلاین مشتریان را به تجربه محصول واقعی دعوت می‌کند.

بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون‌گرا

مشتریان اغلب به دلایل مختلفی با شرکت‌ها تماس می‌گیرند. این امر می‌تواند فرصتی عالی برای فروش محصولات و خدمات بیشتر به مشتریانی شود که که در حال حاضر آن‌ها را ندارند. بانک تجاری Chase، وقتی مشتریان تجاری برای چک کردن حساب خود تماس می‌گیرند، از این فرصت برای پرسیدن اینکه آیا علاقه‌مند به خط اعتباری یا دیگر سرویس‌های بانکی هستند، استفاده می‌کند.

بازاریابی شبه رایگان

شما می‌توانید به تبلیغ هدیه‌های مجانی بپردازید یا محصولات و خدمات خود را با قیمت پایین بفروشید تا فروش دیگر محصولات و خدمات مرتبط با آن افزایش یابد.

بازاریابی مقاله‌ای

در صنایعی که ‘تخصص’ ارزش بالایی دارد، مقاله‌ها می‌توانند ابزاری قدرتمند برای نمایش دانش و تخصص شما باشند. در این بستر برخی نوآوری‌ها به شکل مقاله یا گزارش‌هایی که شامل اطلاعات تکنیکی برای انتقال به خریداران متخصص هستند، به اشتراک گذاشته می‌شوند. سایت آمازون بخشی از سایت خود را به گزارشاتی در مورد روش‌های تکنیکی حسابداری ابری اختصاص داده است. این شکلی پیچیده از بازاریابی برای خریداران متخصص است.

بازاریابی محتوا

محتواهایی برای آموزش مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود نوشته و منتشر کنید. این کار می‌تواند ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم باشد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی نمایشگاه‌های تجاری

بسیاری از محصولات باید قبل از خرید، تجربه شوند. مشتریان کمی حاضر به خرید اتومبیلی جدید بدون تحقیقات زیاد و رانندگی آزمایشی قبل از خرید، هستند. نمایشگاه‌های تجاری گردهمایی‌های صنعتی هستند که مشتریان برای تجربه و آزمایش محصولات آن صنعت دعوت می‌شوند. شرکت فورد برای معرفی خط جدید محصولات خود هر ساله زمان زیادی را صرف برگزاری و اجرای غرفه‌هایی در نمایشگاه‌های بین المللی اتومبیل می‌کند. این نمایشگاه‌های تجاری اتومبیل به گزارشگران و مشتریان فرصت تجربه مستقیم ماشین‎ها را می‌دهد.

بازاریابی موتورهای جستجو

این روزها، وقتی مشتریان سوالاتی دارند معمولا آن را از دوستان خود نمی پرسند؛ بلکه به گوگل مراجعه می‌کنند. در حقیقت، گوگل به خوبی به سوالاتی که روزانه میلیون‌ها فرد به دنبال پاسخ خود در این سایت جستجو سرچ می‌کنند، پاسخ می‌دهد. فهم قدرت جستجو، کار سختی نیست. گوگل سال‌هاست که این صنعت را شکل داده است و به گسترش کسب و کار صدها خرده فروش کمک کرده است. درحالیکه بسیاری کسب و کارها در گذشته به تبلیغ در مجلات زرد محلی می‌پرداختند، از آن‌جا که هر ساله مشتریان کمتر و کمتری از راهنماهای فیزیکی محلی خود استفاده می‌کنند، هر ساله از ارزش تاثیرگذاری این کانال کاسته می‌شود.

بازاریابی گروه اجتماعی

با یکی از مخاطبین یا مشتریان فعلی گفتگویی داشته باشید و از نیازها و تمایلات گروه اجتماعی بخصوص او صحبت کنید. بازاریابی گروه اجتماعی بجای تمرکز بر راه‌اندازی معامله بعدی، به تبلیغ وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از همکاری درمیان جامعه برندی موجود می‌پردازد. بازاریابی گروه اجتماعی می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

بازاریابی اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر فرصتی منحصر به فرد برای کسب و کارهای مایل به سرمایه‌گذاری در مشارکت مشتری ایجاد می‌کنند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هنوز نوپاست اما بسرعت درحال گسترش است. شرکت‌هایی مانند شرکت هواپیمایی SouthWest بخش‌هایی با بیش از 30 نفر نیروی انسانی دارند که وظیفه اصلی آن‌ها مشارکت فعال با مشتریان در رسانه‌های اجتماعی است.

بازاریابی رسانه‌های متقاطع

برای تبلیغ متقاطع محصولات و خدمات خود، اطلاعات را از طریق کانال‌های متعددی مانند ایمیل، پست فیزیکی، وبسایت‌ها، پرینت و تبلیغات آنلاین، در اختیار مشتریان بگذارید. در این روش باید مخاطبین را به نحو مناسبی دسته‌بندی و تفکیک کرده باشید تا متناسب با ویژگی‌هایشان هدف قالب‌های متنوع تبلیغاتی قرار بگیرند.

بازاریابی ترویجی

بازاریابی ترویجی نوعی استراتژی بازاریابی تجاری برای ترغیب مشتری جهت اقدام به خرید است. بازاریابی ترویجی تکنیکی است که شامل انگیزه‌های مختلفی برای خرید می‌شود، مانند:

  • مسابقات: همه‌ی ما از بردن چیزی که مجانی باشد، لذت می بریم. مسابقات، ابزار بازاریابی جذابی برای کسب مشتریان جدید و ایجاد آگاهی، برای شرکت‌های کوچک است.
  • کوپن ها: بر اساس گزارش CMC – یکی از کسب و کارهای پیش‌رو در پردازش کوپن – ، بازاریاب‌ها 302 میلیارد کوپن در سال 2007 صادر کرده‌اند، که 6% بیشتر از سال قبل آن بوده است. بر اساس گزارش شورای کوپن انجمن بازاریابی تبلیغاتی آمریکا، بیش از 76% جمعیت از کوپن استفاده می‌کنند. کوپن‌ها هنوز هم کار می‌کنند و استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه‌ای برای کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کنند.
  • عرضه نمونه رایگان: ممکن است به نظر بیاید که بخشش محصول موجب محدودیت سود می‌شود، اما در نظر بگیرید که بخشش کوچکی به مشتریتان می‌تواند به خریدی بزرگ منجر شود. نابغه خرده فروشی، سوپرمارکت‌های Publix، نمونه‌هایی از کیک لیمویی اصیل و فوق‌العاده خود را به اشتراک می‌گذارند نه به این دلیل که مردم در مورد کیفیت کیک‌ها شک دارند، بلکه برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر.

بازاریابی کمین

تبلیغ‌کنندگان از این استراتژی بازاریابی برای پیوستن به رویدادها و برندهای خاص بدون هزینه اسپانسری استفاده می‌کنند. این بازاریابی به شرکت ها امکان سرمایه‌گذاری روی این رویدادها یا برابری با ارزش ویژه برند شرکت دیگری را می‌دهد که دارای تاثیر احتمالی کاهش ارزش رویداد اصلی است.

اگر به ادامه این دوره از انواع استراتژی‌های بازاریابی علاقه‌مند هستید، لطفا نظر خود را در انتها بنویسید.

دانلود PDF مقاله

قسمت سوم این مقاله را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.
برچسب ها
نمایش بیشتر

سید وحید مرتضوی

مسئول تیم محتوایی اکوموتیو، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن