ایده های استارتاپیمقالات بازاریابی و تبلیغات

۵۲ شیوه ی بازاریابی که یک کارآفرین باید بداند!

با ۵۲ نوع از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی نوین آشنا شوید.

بازاریابی حوزه‌ای است که هر کسب و کاری برای رشد و توسعه به ابزارهای آن نیازمند است. بازاریابی روش‌های متنوعی دارد که هر کسب و کار می‌بایست متناسب با نیازهایش، آن‌ها را برگزیده و به کار گیرد. در این مطلب به معرفی انواع روش های بازاریابی میپردازیم.

انواع روش های بازایابی

بازاریابی سببی

در این نوع از بازاریابی، مشتری و شرکت بطور مشترک به دنبال یک سبب و دلیل هستند که برای هردوی آن ها حائز اهمیت است.

از جمله نیازمندی های این بازاریابی این است که شما بدانید که چه چیزهایی برای شرکت یا سازمان شما مهم است و به دنبال چه هستید! یا بطور ساده، قصد کمک به چه کسی در این دنیا را دارید؟

یک مثال خوب از این نوع بازاریابی، کمپانی کفش تامز است که با تغییر شعار خودش توانست یک اعتبار و خوش‌نامی قابل توجهی میان مشتریانش پیدا کند.

شعار قدیمی:

با خرید هر کفش، یک جفت کفش رایگان  هدیه بگیرید!

شعار جدید:

با خرید هر کفش، یک جفت کفش رایگان به یک انسان نیازمند هدیه می‌دهیم!

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی مجاورتی

با استفاده از بلوتوث یا وای فای، خودتون رو به مردمی که در مجاورت شما قرار دارند معرفی می‌کنید و محصول یا سرویس خود را ارائه می‌دهید. حتما سازوکار قدیمی از این بازاریابی را دیده اید که با ورود به محدوده غرفه نمایشگاه، از شما میخواهند تا بلوتوث خود را روشن کنید و نرم افزار آن ها بر روی موبایل خود نصب کنید.

از جمله سازوکارهای جدید این نوع بازاریابی، ارسال پیامک‌های مبتی بر مکان است که از طریق دکل‌های مخابراتی انجام می‌شود و حتی بهتر از آن اختراع جدید دانشجویان ایرانی است که گلوری نام دارد. با استفاده از این دستگاه شما می‌توانید به یک شعاعی از محدوده اطرافتان پیام خود را بصورت صوت یا متن، برسانید. برای مثال توسط اختراع گلوری می‌توانید با ارسال یک پیامد خوش آمد گویی برای افراد نزدیک کسب و کارتان، آن‌ها را دعوت کنید تا از مغازه شما دیدن کنند و از تخفیفات ویژه آن بهره ببرند.

بازاریابی رابطه ای

بسیاری از شرکت‌ها به جای اینکه مشتریانشان را در معرض سیل انبوه تبلیغات اجباری قرار دهند، بر روی رابطه‌ی خود با مشتری تمرکز دارند. این کار سبب می‌شود تا مشتریان وفادار پیدا کنید و این نوع مشتریان کسانی هستند که خیلی اوقات به خاطر علاقه به برندتان از شما خرید می‌کنند، نه رفع کردن نیازشان؛ درست مانند خیلی از مشتریان شرکت اپل.

بازاریابی

طبق بررسی‌های انجام شده توسط شرکت والگرینز ، مشتریانی که از طریق چند کانال (سایت ، موبایل ، شبکه های اجتماعی و … ) خرید می‌کنند، ۶ مرتبه بیشتر از میانگین دفعات خرید عمده مشتریان، خرید داشته اند.

بازاریابی تراکنشی

کسب درآمد همیشه یکی از مهمترین چالش‌ها برای کسب‌وکارها بوده، مخصوصا برای فروشگاه‌های آنلاین خرده فروشی که به طور مداوم محصولاتی با حجم بالا را به مشتریان عرضه می‌کنند. این کسب‌وکارها به منظور رفع نیاز سرمایه گذاران و فروش بیشتر از روش های تخفیفی مثل کد تخفیف یا کوپن تخفیف یا برگزاری رویداد های فروش مانند حراجمعه بامیلو یا دیجی کالا استفاده می‌کنند.

بازاریابی کمیابی

فرض کنید به دنبال کیف چرم می‌گردید و در حین جستجو، به جملات زیر بر می‌خورید؛ لطفا جملات زیر را باهم مقایسه کنید:

  • تخفیف زمستانه خرید کیف چرم
  • تنها تا امشب فرصت دارید تا از تخفیف شگفت انگیز کیف چرم برخوردار شوید
  • فروش انواع کیف چرم اداری
  • فروش کیف چرم اداری – تعداد محدود است

در این استراتژی، سعی می‌شود با ایجاد حس محدودیت در زمان و تعداد و … مشتری را به خرید سریع‌تر ترغیب کرد. یک نمونه‌ی قدیمی آن، شیوه فروش فیلم‌های تولیدی توسط کمپانی دیزنی است.

به این شکل که پس از تولید و عرضه، زمان محدودی برای خرید اعلام می‌شود و پس از آن، فیلم‌ها برای چند سال از دسترس خارج شده و برای فروش عرضه نمی‌شوند. همچنین اگر استراتژی کمیابی محصول به درستی اجرا شود، در بلند مدت می‌تواند موجب افزایش حس وفاداری به برند شود.

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی نقل قولی

یکی از ابتدائی‌ترین روش هایی است که مردم برای تعیین خریدشان انجام می‌دهند و به معنای انتقال اطلاعات از زبان یک فردی به فرد دیگری است. حتما سایت شرکت‌هایی را دیده اید که در آن، نظر مشتریانشان یا نظر یک شخصیت بزرگ در رابطه با برندشان را نوشته‌اند. این کسب‌وکارها، با انتشار نقل قول مناسب از کسب‌وکارشان سعی در اعتماد سازی در ذهن مخاطبین خود را دارند تا تبدیل به کاربر یا مشتری شوند.

بازاریابی فراخوانی

این نوع بازاریابی، به منظور تبدیل مخاطب به مشتری است. برای مثال، اگر سایت خبری دارید با گذاشتن دکمه فراخوان عضویت در خبرنامه، می‌توانید به جمع‌آوری ایمیل مخاطبینتان بپردازید و خواننده‌هایی را که گه‌گاهی به سایت شما سر می‌زنند، به خوانندگان ثابت خبرهایتان تبدیل کنید.

مثال دیگر و رایج این نوع از بازاریابی، صفحه‌فرودهایی هستند که برای اهداف خاص مثل خرید یک محصول یا دانلود یک اپلیکیشن طراحی می‌شوند و طی یک فرآیند از پیش تعیین شده، کاربر را به سمت کلیک بر روی دکمه فراخوان ترغیب و هدایت می‌کنند.

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی ویروسی

تا به حال شده که یک ویدئو ی خاص رو توی چندین کانال تلگرام ببینید و حس کنید که این ویدئو بطور ویروسی در حال پخش شدن هست ؟ بازاریابی ویروسی یکی از بهترین راه هایی هست که با کمترین هزینه می‌توانید در بین مردم پخش شوید و خودتان را معرفی کنید. البته به همین راحتی هم نیست و شما در ابتدای کار نیاز مند یک محتوای بسیار غنی و جذاب هستید که پتانسیل ویروسی شدن و به پخش شدن در بین مردم را داشته باشد. محتواهایی که یکی از احساست مردم را تحریک می‌کنند (طنز، غم ، ترس و …) توسط مردم به اشتراک گذاشته می‌شوند وبه اصطلاح ویروسی می‌شوند. بطور مثال یکی از نمونه های موفق این نوع بازاریابی کلیپ طنز جوانمرد پاره! برای اپلیکیشن شمیم سلامتی بود که اخیرا در تلگرام منتشر شد و توانست بیش از ۷ میلیون بازدید بگیرد!

این نوع بازاریابی اگر بطور درستی اجرا نشود می‌تواند آسیب زننده هم باشد مانند ویدئوی سخیف استارتاپ بیمیتو که بطور ویروسی پخش شد.

بازاریابی گوناگونی

اگر فرصت دارید تا با تحقیق روی مشتریانتان و جداسازی و دسته بندی آن ها به مطالعه وژگی های آن ها بپردازید، بهتر است برای هر دسته از مشتریان یا مخاطبینان bussiness plan جدایی تدوین کنید و با رویکردی که مختص همان دسته است و با ویژگی های آن ها تطابق دارد، به سراغ آن ها بروید. بطور مثال اگر بیشتر مخاطبین فروشگاه اینترنتی شما خانم هستند از رنگ هایی که در بین خانم ها پرطرفدار است و طرح های زنانه در طراحی سایت خود استفاده کنید.

بازاریابی پنهانی

بعضی اوقات کم گفتن و نگفتن و توضیح ناقص می‌تواند جذاب تر باشد! یک تریلر فیلم رو در نظر بگیرید که با نشان دادن برخی صحنه های فیلم کنجکاوی شما را بر می‌انگیزد و ترغیب می‌کند تا به سینما بیایید و فیلم را بطور کامل مشاهده کنید. یا حتما برخی بیلبورد های در سطح شهر را دیده اید که با یک جمله کوتاه و عجیب ذهن شمارا مشغول می‌کنند.

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی انبوه

شرکت های بزرگ تولید کننده نیاز دارند تا حجم بالایی از محصولشان را به فروش برسانند تا بتوانند باقی بمانند و رشد کنند. این نوع بازاریابی ویژه کمپانی هایی هست که محصولات و کالاهی دارند که برای عموم مردم قابل استفاده هست و بازار هدف مشخصی ندارند، مثل کالاهای مصرفی که تمامی مردم نیاز دارند. فروشگاه والمارت یکی از نمونه های موفق بازاریابی انبوه است.

بازاریابی فصلی

استراتژی کمپین هایی که بر مبنای رویداد های داخل یک فصل تعیین می‌شود از این نوع بازاریابی هستند، بطور مثال خدمات ویژه ای که یک موبایل اپلیکیشن در زمان اربعین به کاربرانش می‌دهد یا فروش ویژه ای که فروشگاه های آنلاین کشور در شب یلدا گذاشتند از جمله این استراتژی می‌باشد.

بازاریابی روابط عمومی

یکی از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی، رسانه‌ای کردن و روابط عمومی یک برند است. برای مثال استیو جابز، مدیرعامل قبلی شرکت اپل، پس از هر محصول جدیدی، کنفرانس خبری ترتیب می‌داد تا از آن طریق این محصول به همگان معرفی شود، این سنتی که اسیتو جابز در اپل بنا کرد، همچنان ادامه دارد.

بازاریابی روابط اجتماعی

بازاریابی آنلاین

یکی از روش‌هایی که پس از پیدایش اینترنت مورد توجه کارآفرینان و مدیران بازاریابی و کسب‌وکارها قرار گرفت، بازاریابی آنلاین است، مهمترین ویژگی‌های این نوع از بازاریابی، پایین بودن هزینه و سریع بودن است و از جمله زیر دسته های این روش میتوان به تلیغات بنری در وب اشاره کرد.

بازاریابی مذهبی

استفاده از رویدادهای مذهبی و تحریک مردم به‌ وسیله‌ی عقاید آن‌ها، از این نوع بازاریابی است. برای مثال افرادی که اجناس یا کتب خود را در جلو یک مرکز مذهبی به فروش می‌گذارند یا سرویسی که سمت و سوی مذهبی یا سیاسی به خود می‌گیرد.

بازاریابی رویدادی

برگزاری رویداد، روشی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان اغلب به دلیلی محکم برای خرید نیاز دارند و رویدادها معمولا این بستر را می‌توانند فراهم کنند. رویدادهای متناسب با مناسب‌هایی نظیر شروع مدارس یا عید نوروز، از جمله شاخص‌ترین موارد بازاریابی رویدادی است.

بازاریابی آفلاین

با گسترش مخاطبین اینترنت، بسیاری شرکت‌ها اقدام به یافتن راه‌های جدیدی برای ادغام بازاریابی آفلاین با تکنولوژی‌های جدید به منظور ایجاد تجربه‌های جذاب‌تر برای مشتری، کرده‌اند. شرکت کوکا‌کولا ماشین‌های فروشی ساخته است که از مشتری می‌خواهد آن را بغل کند. این کار باعث پیوند برند کوکاکولا با احساس عمیق شادی شده، و به صورت آفلاین مشتریان را به تجربه محصول واقعی دعوت می‌کند.

آموزش بازاریابی درون گرا

بازاریابی درون گرا

مشتریان اغلب به دلایل مختلفی با شرکت‌ها تماس می‌گیرند. این امر می‌تواند فرصتی عالی برای فروش محصولات و خدمات بیشتر به مشتریانی شود که که در حال حاضر آن‌ها را ندارند. بانک تجاری Chase، وقتی مشتریان تجاری برای چک کردن حساب خود تماس می‌گیرند، از این فرصت برای پرسیدن اینکه آیا علاقه‌مند به خط اعتباری یا دیگر سرویس‌های بانکی هستند، استفاده می‌کند.

بازاریابی شبه رایگان

شما می‌توانید به تبلیغ هدیه‌های مجانی بپردازید یا محصولات و خدمات خود را با قیمت پایین بفروشید تا فروش دیگر محصولات و خدمات مرتبط با آن افزایش یابد.

بازاریابی خبرنامه ای

نوشتن خبرنامه‌ای شامل برخی چیزهای جالب که برای سازمان اتفاق افتاده، روش تبلیغاتی تاثیرگذاری است. سال‌های زیادی است که The Motley Fool گزارش‌های مربوط به سرمایه‎گذاری‌هایش را با جامعه به اشتراک می‌گذارد. این خبرنامه‌ها موجب ایجاد حس نزدیکی و همکاری با اعضای شرکت شده و دلیل اصلی پیشرفت فوق‌العاده آن‌ها بوده است.

بازاریابی مقاله ای

در صنایعی که تخصص ارزش بالایی دارد، مقاله‌ها می‌توانند ابزاری قدرتمند برای نمایش دانش و تخصص شما باشند. در این بستر برخی نوآوری‌ها به شکل مقاله یا گزارش‌هایی که شامل اطلاعات تکنیکی برای انتقال به خریداران متخصص هستند، به اشتراک گذاشته می‌شوند. سایت آمازون بخشی از سایت خود را به گزارشاتی در مورد روش‌های تکنیکی حسابداری ابری اختصاص داده است. این شکلی پیچیده از بازاریابی برای خریداران متخصص است.

بازاریابی محتوا

محتواهایی برای آموزش مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود نوشته و منتشر کنید. این کار می‌تواند ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم باشد.

آموزش بازاریابی محتوا

بازاریابی نمایشگاه های تجاری

بسیاری از محصولات باید قبل از خرید، تجربه شوند. مشتریان کمی حاضر به خرید اتومبیلی جدید بدون تحقیقات زیاد و رانندگی آزمایشی قبل از خرید، هستند. نمایشگاه‌های تجاری گردهمایی‌های صنعتی هستند که مشتریان برای تجربه و آزمایش محصولات آن صنعت دعوت می‌شوند. شرکت فورد برای معرفی خط جدید محصولات خود هر ساله زمان زیادی را صرف برگزاری و اجرای غرفه‌هایی در نمایشگاه‌های بین المللی اتومبیل می‌کند. این نمایشگاه‌های تجاری اتومبیل به گزارشگران و مشتریان فرصت تجربه مستقیم ماشین‎ها را می‌دهد.

بازاریابی موتورهای جستجو

این روزها، وقتی مشتریان سوالاتی دارند معمولا آن را از دوستان خود نمی پرسند؛ بلکه به گوگل مراجعه می‌کنند. در حقیقت، گوگل به خوبی به سوالاتی که روزانه میلیون‌ها فرد به دنبال پاسخ خود در این سایت جستجو سرچ می‌کنند، پاسخ می‌دهد. فهم قدرت جستجو، کار سختی نیست. گوگل سال‌هاست که این صنعت را شکل داده است و به گسترش کسب و کار صدها خرده فروش کمک کرده است.

درحالیکه بسیاری کسب و کارها در گذشته به تبلیغ در مجلات زرد محلی می‌پرداختند، از آن‌جا که هر ساله مشتریان کمتر و کمتری از راهنماهای فیزیکی محلی خود استفاده می‌کنند، هر ساله از ارزش تاثیرگذاری این کانال کاسته می‌شود. توجه به بازاریابی موتورهای جستجو به حدی زیاد بوده است که بهینه سازی برای موتور جستجو یا همان سئو به یک تکنیک حرفه ای تبدیل شده است.

بازاریابی مستقیم

محصولات و خدمات خود را با استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مانند کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند، و تبلت‌ها، برای مشتریان تبلیغ کنید. بازاریابی مستقیم می‌تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان، درست در محل زندگیشان باشد. با این‌که اغلب جنبه‌ای منفی در این رویکرد یافت می‌شود (زیادی پست الکترونیکی برای مشتریان مزاحمت ایجاد می‌کند)، بسیاری شرکت‌های هوشمند بازاریابی مستقیم را به خوبی مدیریت می‌کنند.

بازاریابی مستقیم

به عنوان مثال شرکت L.L.Bean که در زمینه طراحی و فروش کاتالوگ فعالیت دارد، برنامه بازاریابی مستقیمی ایجاد کرده است که مشتریانش مشتاق به دریافت پیام‌های آن هستند.

بازاریابی مشتریان خاص

یافتن مشتریان خاص و ارائه‌ی خدمت یا محصول مورد نظر آن‌ها می‌تواند به عنوان دستوری سری برای پیشرفت در بازارهای شلوغ تعریف شود. برای مثال تجارت کفش را در نظر بگیرید. تقاضای کفش در دنیا بسیار زیاد است و تعداد زیادی شرکت برای برطرف کردن نیازهای فوری کفش در بازار ساخته شده‌ اند. فضای کفش ممکن است شلوغ به نظر برسد؛ اما شرکت ساخت کفش Vans متوجه مشتریانی شد که نادیده گرفته شده بودند: اسکیت بازها. Vans با تمرکز بر این بازار، کسب و کاری پر رونق راه انداخت.

بازاریابی قطره ای

بازاریابی قطره‌ای، یک استراتژی ارتباطی است که مجموعه‌ی از قبل نوشته شده‌ای از پیام‌ها را به تدریج به مشتریان ارسال کرده یا “می‌چکاند”. این پیام‌ها اغلب در قالب بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شوند، هرچند از دیگر رسانه‌ها هم می توان استفاده کرد.

بازاریابی گروه اجتماعی

با یکی از مخاطبین یا مشتریان فعلی گفتگویی داشته باشید و از نیازها و تمایلات گروه اجتماعی بخصوص او صحبت کنید. بازاریابی گروه اجتماعی بجای تمرکز بر راه‌اندازی معامله بعدی، به تبلیغ وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از همکاری درمیان جامعه برندی موجود می‌پردازد. بازاریابی گروه اجتماعی می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

بازاریابی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر فرصتی منحصر به فرد برای کسب و کارهای مایل به سرمایه‌گذاری در مشارکت مشتری ایجاد می‌کنند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هنوز نوپاست اما بسرعت درحال گسترش است. شرکت‌هایی مانند شرکت هواپیمایی SouthWest بخش‌هایی با بیش از ۳۰ نفر نیروی انسانی دارند که وظیفه اصلی آن‌ها مشارکت فعال با مشتریان در رسانه‌های اجتماعی است.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه های متقاطع

برای تبلیغ متقاطع محصولات و خدمات خود، اطلاعات را از طریق کانال‌های متعددی مانند ایمیل، پست فیزیکی، وبسایت‌ها، پرینت و تبلیغات آنلاین، در اختیار مشتریان بگذارید. در این روش باید مخاطبین را به نحو مناسبی دسته‌بندی و تفکیک کرده باشید تا متناسب با ویژگی‌هایشان هدف قالب‌های متنوع تبلیغاتی قرار بگیرند.

بازاریابی B2B

بازاریابی B2B، بازاریابی بین افراد و سازمان‌ها (شامل شرکت‌های تبلیغاتی، دولت‌ها، و دیگر موسسه‌ها) است. بازاریابی B2B، این امکان را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را در اختیار دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دهند و در عوض، همان محصولات و خدمات را دوباره فروخته، از آن‌ها برای تکمیل محصولات و خدمات خود، یا برای پشتیبانی عملیات‌های داخلیشان استفاده می‌کنند.

انواع بازاریابی

بازاریابی ترویجی

بازاریابی ترویجی نوعی استراتژی بازاریابی تجاری برای ترغیب مشتری جهت اقدام به خرید است. بازاریابی ترویجی تکنیکی است که شامل انگیزه‌های مختلفی برای خرید می‌شود، مانند:

  • مسابقات: همه‌ی ما از بردن چیزی که مجانی باشد، لذت می بریم. مسابقات، ابزار بازاریابی جذابی برای کسب مشتریان جدید و ایجاد آگاهی، برای شرکت‌های کوچک است.
  • کوپن‌ها: بر اساس گزارش CMC – یکی از کسب و کارهای پیش‌رو در پردازش کوپن – ، بازاریاب‌ها ۳۰۲ میلیارد کوپن در سال ۲۰۰۷ صادر کرده‌اند، که ۶% بیشتر از سال قبل آن بوده است. بر اساس گزارش شورای کوپن انجمن بازاریابی تبلیغاتی آمریکا، بیش از ۷۶% جمعیت از کوپن استفاده می‌کنند. کوپن‌ها هنوز هم کار می‌کنند و استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه‌ای برای کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کنند.
  • عرضه نمونه رایگان: ممکن است به نظر بیاید که بخشش محصول موجب محدودیت سود می‌شود، اما در نظر بگیرید که بخشش کوچکی به مشتریتان می‌تواند به خریدی بزرگ منجر شود. نابغه خرده فروشی، سوپرمارکت‌های Publix، نمونه‌هایی از کیک لیمویی اصیل و فوق‌العاده خود را به اشتراک می‌گذارند نه به این دلیل که مردم در مورد کیفیت کیک‌ها شک دارند، بلکه برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر.

بازاریابی کمین

تبلیغ‌کنندگان از این استراتژی بازاریابی برای پیوستن به رویدادها و برندهای خاص بدون هزینه اسپانسری استفاده می‌کنند. این بازاریابی، به شرکت ها امکان سرمایه‌گذاری روی این رویدادها یا برابری با ارزش ویژه برند شرکت دیگری را می‌دهد که دارای تاثیر احتمالی کاهش ارزش رویداد اصلی است.

بازاریابی B2C

هدف اصلی بازاریابی B2C (بازاریابی شرکت با خریدار)، تبدیل مشتریان به خریداران با بیشترین شدت و پیوستگیِ ممکن است. بازاریابان B2C، برای جلب بازار هدف به خرید، فعالیت‌های بازاریابی مانند کوپن‌ها، نمایشگاه‌ها، ویترین‌ها (هم واقعی و هم آنلاین) و پیشنهادات ویژه را به کار می‌گیرند.

کمپین‌های بازاریابی B2C بر روی معامله تمرکز دارند، کوتاه‌مدت‌تر هستند، و نیاز به جلب نظر فوری مشتری دارند. این کمپین‌ها اغلب، معاملات ویژه، تخفیف، یا کوپن‌هایی ارائه می‌دهند که می‌توان به صورت آنلاین یا در فروشگاه، از آن‌ها استفاده کرد.

بازاریابی ابری

در این شکل جدید از بازاریابی –که با نام بازاریابی ابری شناخته می‌شود- تمام منابع و دارایی‌های بازاریابی به شکل آنلاین ارائه می‌شوند تا مشتریان بتوانند آن‌ها را توسعه داده، اصلاح و استفاده کرده و یا به اشتراک بگذارند. آمازون را در نظر بگیرید که چگونه کتاب‌های دیجیتال، فیلم، یا برنامه‌های تلویزیونی را در کتابخانه‌ای دیجیتالی که کاربران از طریق حساب کاربری آنلاین یا دستگاه دیجیتال به آن‌ دسترسی دارند، به فروش می‌رساند.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی این امکان را فراهم می‌آورد که تبلیغاتی مطابق با زمان و مکان حضور مشتریان داشته باشیم.

شیوه های بازاریابی

بازاریابی ائتلافی

این روش در واقع یک سرمایه‌گذاری مشترک میان دو یا تعداد بیشتری شرکت برای اشتراک منابع به منظور تبلیغ و فروش محصولات و خدمات است.

بازاریابی معکوس

در بازاریابی معکوس، ایده‌ی اصلی، وادار کردن مشتری به جستجوی شرکت به جای استفاده از بازاریاب برای جذب مشتری است. معمولا، این امر با استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغ تلویزیونی، تبلیغ در مجلات چاپی و همچنین رسانه‌های آنلاین صورت می‌گیرد. در بازاریابی، بیشتر فروشنده به دنبال مجموعه مشتری‌های مناسب و هدف قرار دادن آن‌ها می‌رود؛ اما تمرکز بازاریابی معکوس بر این است که مشتری به سمت فروشندگان احتمالی که ممکن است بتوانند محصول دل‌خواه او را ارائه دهند، برود.

در سال ۲۰۰۴، دوو کمپین “دوو برای زیبایی واقعی” را با تمرکز بر روی زیبایی طبیعی خانم‌ها به جای تبلیغ محصولات خود، راه‌اندازی کرد. این کمپین باعث افزایش یک میلیارد دلاری فروش آن‌ها شده و موجب شد دوو برند خود را متناسب با این استراتژی از نوع بسازد. این کمپین، با وجود موفقیت، موجب جنجال و مباحثه زیادی شد چون مردم آن را به چشم یک تبلیغات با پیغامی متناقض می‌دیدند.

بازاریابی تلفنی

می‌دانم به چه فکر می‌کنید، از بازاریابی تلفنی متنفرید! فقط شما این احساس را ندارید البته بازاریابی تلفنی می‌تواند اثر بسزایی بر فروش محصولات شما به مشتریان ایفا کند و نباید آن را نادیده گرفت؛ چنان‌که بسیاری شرکت‌ها از این طریق با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند. بازاریابی تلفنی یک روش بازاریابی مستقیم است که فروشنده مشتریان احتمالی را به خرید محصولات و خدمات ترغیب می کند.

آن‌چه در تماس تلفی اتفاق می‌افتد، لزوما تبلیغ محصول نیست؛ بلکه می‌تواند دعوت به یک دیدار رو در رو، جلسه و یا حتی وبینار باشد. بازاریابی تلفنی همچنین می تواند شامل مذاکرات فروش ضبط شده‌ای باشد که از طریق شماره‌گیری خودکار پشت تلفن پخش می‌شوند. بازاریابی تلفنی در سال‌های اخیر مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است و حتی نوعی ایجاد مزاحمت برای مشتریان به شمار می‌رود.

بازاریابی نمونه رایگان

برخلاف بازاریابی شبه رایگان، این روش متکی بر بازاریابی مکمل نیست و در عوض شامل اهدای نمونه‌ای مجانی از محصول برای ترغیب مشتری به خرید است.

بازاریابی پیام مستقیم

بازاریابی پیام مستقیم، نوعی تبلیغات کانالی است که از ابزارهای مختلف تبلیغاتی مانند پیام متنی، ایمیل، شبکه‌های مجازی پیام‌رسان، وب‌سایت‌های تعاملی، پوسترهای تبلیغاتی آنلاین، اطلاعیه‌ها، کاتالوگ، نامه‌های تبلیغاتی و تبلیغات فضای باز بهره‌مند می‌شود. بازاریابی ایمیلی مستقیم، به شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی اجازه می‌دهد مستقیما با مشتریان ارتباط برقرار کنند. پیام‌های ارسالی در بازاریابی ”پیام مستقیم”  روی تمرکز بر مشتری، اطلاعات و مسئولیت‌پذیری تاکید و تمرکز دارند. ویژگی‌های زیر سبب تمایز این نوع بازاریابی است:

  • پیام‌های بازاریابی مستقیم، مشتریان را مورد خطاب قرار می‌دهد. بازاریابی مستقیم متکی بر توانایی خطاب قرار دادن اعضای بازار هدف است. دسترسی به مخاطب با استفاده از اشکال مختلف آدرس مانند: ایمیل، شماره تلفن موبایل، کوکی‌های مرورگر وب، شماره فکس و آدرس‌های پستی ممکن می‌شود.
  • بازاریابی مستقیم به دنبال اجرای یک “دعوت به اقدام” (call to action) خاص است. به عنوان مثال، ممکن است از مشتریان احتمالی بخواهد با شماره تلفن رایگانی تماس گرفته یا روی لینک یک وب‌سایت کلیک کنند.
  • تاکید بازاریابی مستقیم بر روی دریافت بازخوردهایی از مشتریان است که قابل ردیابی و اندازه‌گیری هستند.
  • تعدد بازخوردهای مثبت مشتریان نشان‌دهنده‌ی یک کمپین تبلیغاتی مستقیم با مدیریت خوب است که مشخص می‌کند سرمایه‌گذاری روی کمپین اشتباه نبوده است. در تبلیغات عمومی، به منظور رساندن پیام‌هایی که سعی در ایجاد آگاهی احساسی در مشتریان احتمالی یا ایجاد مشارکت با برند را دارند، از به کارگیری ”دعوت به اقدام” خودداری می‌کنند. حتی تبلیغات‌های عمومی که به خوبی طراحی شده‌ اند نیز به ندرت می‌توانند تاثیر خود را بر سود سازمان اثبات کنند.

روش های بازاریابی

بازاریابی پایگاه داده

بازاریابی پایگاه داده، شکلی از بازاریابی مستقیم است که از پایگاه داده مشتریان یا مشتریان احتمالی برای ایجاد پیام‌های شخصی‌سازی شده به منظور تبلیغ محصول یا خدمات استفاده می‌کند. مانند بازاریابی مستقیم، در این‌جا نیز روشِ ارتباط می‌تواند هر رسانه‌ی قابلِ آدرس‌دهی باشد. تفاوت میان بازاریابی مستقیم و بازاریابی پایگاه داده در درجه اول، از میزان توجه به تحلیل داده‌ها نشات می‌گیرد.

تاکید بازاریابی پایگاه داده بر استفاده از تکنیک‌های آماری برای توسعه‌ی مدل‌های رفتاری مشتری است که برای انتخاب نوع تعامل با مشتریان به کار می‌رود. بازاریاب‌های پایگاه داده اغلب کاربران دائمی انبارهای داده هستند؛ زیرا داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان، موجب افزایش احتمال ساخت یک مدل صحیح می‌شود.

بازاریابی شخصی سازه شده

بازاریابی شخصی‌سازی شده -که گاهی به آن بازاریابی یک به یک هم می‌گویند- شکل افراطی تمایز محصول است. در حالی که تمایز محصول سعی در تمایز یک محصول با محصولات رغیب را دارد، هدف شخصی‌سازی فراهم کردن محصولی منحصر به فرد برای هر مشتری است. Nile ID نمونه برندی است که کسب و کاری قوی را توسط مفهوم بازاریابی شخصی‌سازی شده راه انداخته است.

روش های بازاریابی

بازاریابی مشارکتی

همکاری‌های استراتژیکی ایجاد کنید که با مشارکت برندهای مکمل، موجب سود مشترک می‌شوند. در این استراتژی -که به عنوان بازاریابی همکاری هم شناخته می‌شود- یک برند عمل فروش را انجام داده و برند دیگر به جذب مشتری و ایجاد آگاهی از برند می‌پردازد.

بازاریابی فرقه

گزاره‌ی بازاریابی فرقه بر پایه‌ی این مفهوم بنا شده است که یکی از راه‌های تبدیل، جذب و تهییج مشتریان، استفاده از انگیزه‌های رفتاری بی‌انتهای موجود در فرقه‌های مذهبی است. بازاریابی فرقه، نقطه‌ای روشن در لیست قالب‌های بازاریابی نوظهور است. اصطلاح فرقه (Cult) را به لیست کلمات کلیدی نوظهور بازاریابی بیفزایید.

بازاریابی انسانی

نیازهای انسانی “حالتی از احساس محرومیت” هستند. این نیازها به نیازهای فیزیکی (غذا، مسکن، امنیت، پوشاک)، نیازهای اجتماعی (تعلق و عاطفه)، و نیازهای فردی (دانش، بیان عقاید) تفکیک می‌شوند. اقدام برای رفع این محرومیت‌ها ضمن این‌که عملی خیرخواهانه است، می‌تواند سبب جلب توجه مخاطبین شما شود.

بازاریابی عشق برند

بازاریابی عشق برند، مفهوم بازاریابی‌ای است که قصد جایگزینی ایده‌ی بازاریابی برند سنتی را دارد. برندها در حال از دست دادن قدرت خود هستند و عاشقان برند، راه نجات برندها هستند. دوست‌داران برند، به برند جان تازه‌ای می‌بخشند. یک برند برای ترفیع خود به دسته‌ی “برند فرقه‌ای” باید به مشتریان احساس تعلق داده و احساسات شدیدی از عشق را در مشتریانش ایجاد کند. ایجاد وفاداری بی حد و مرز نیازمند روابط عاطفی است که سطوح بالاتری از عشق و حسی از تعلق به برند را ایجاد می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی

به محض ورود مشتریان به فضای مجازی، بازاریابان نیز از ایمیل برای به دست آوردن آن‌ها استفاده کردند. بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار (B2B) به بازاریابی ایمیلی به عنوان اولین و بهترین راه برای دست‌یابی به مشتری نگاه می‌کنند. در نمایشگاه‌های صنعت، مشاوران IBM معمولا مشغول تبادل ایمیل با مشتریان بالقوه خود هستند.

بازاریابی

بازاریابی بیرونی

گاهی اوقات برای شرکت‌ها مهم است که مشتریانشان بدانند که آن‌ها وجود دارند. با ایجاد یک لیست از مشتریان بالقوه، شرکت‌ها می‌توانند برای دست‌یابی به مشتریان جدید خود از طریق گروه‌های مختلف تلاش کنند. زمانی که مایکروسافت برای فروش نرم‌افزار حسابداری خود تلاش می‌کرد، از بازاریابی بیرونی برای پیدا کردن مشتریان بالقوه استفاده می‌شد و سپس برای قرارهای رو در رو برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتاد.

بازاریابی چریکی

روش‌های ریشه‌ای، غیرسنتی و کم‌بودجه که معمولا با خلاقیت و جمعیت زیاد افراد همراه است که برای تبلیغ و بالا بردن یک محصول، خدمت، رویداد و یا یک برند به کار گرفته می‌شود.

بازاریابی چه تفاوتی با فروش دارد؟

فروش و بازاریابی دو فرایند مختلف هستند که هدف اصلی فروش، فروش محصول یا خدمات است در حالی که هدف اصلی بازاریابی، تبلیغات محصول یا خدمت و جذب مشتریان جدید است.

رایج‌ترین روش‌های بازاریابی کدام‌اند؟

امروزه از روش‌های مختلفی در بازاریابی استفاده می‌شود اما بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده دانست.

ارزان‌ترین روش‌های بازاریابی کدام‌اند؟

بسیاری از روش‌های بازاریابی را می‌توان با هزینه بسیار کم و یا رایگان مورد استفاده قرار داد که دو نمونه از رایج‌ترین آن‌ها عبارت اند از: بازاریابی محتوا: تولید و انتشار محتوا می‌تواند با هزینه خیلی کم، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی که برای ارتباط با مخاطبان و نشر محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند رایگان هستند و دسترسی آسان و سریعی به مخاطبان هدف شما ایجاد می‌کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۱ Average: ۴.۴]
منبع
cultbranding
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. با عرض سلام، مطالب عالی هستن و من از این مطالب استفاده میکنم و با اسم برندتون انتشار هم میدم، لطفا ادامه بدین و توضیحات و مثال هارو هم درصورت امکان بیشتر کنید، ممنون

    سالک، انجمن علمی دانشکده مدیریت بوعلی سینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *