ایده های استارتاپی

۱۸ شتاب دهنده سخت افزاری برتر جهان

برترین شتاب دهنده‌های سخت افزاری در کدام کشورها بنا نهاده شده‌اند؟

در این مقاله بر روی ۱۸ شتاب دهنده تمرکز می‌کنیم. شتاب دهنده هایی برای کارآفرینانی که به ساخت محصولات فیزیکی علاقه‌مند هستند. پس از موفقیت اوبر در سال ۲۰۱۱، شتاب دهنده‌ ها به محبوبیت و شهرت بسیاری دست یافتند اما اکنون شاهد تغییر توجه از شتاب دهنده‌ های نرم‌افزار و سرویس به شتاب دهنده‌ های سخت افزاری هستیم. در این مقاله به معرفی مختصر ۱۸ شتاب دهنده سخت افزاری برتر جهان در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم. امیدواریم موج گسترش شتاب دهنده‌ های سخت افزاری در کشورمان هم اتفاقات خوبی رقم بزند و بستری برای شکوفایی استعدادهای جوانان این مرز و بوم باشد.

PCH Highway1

سان فرانسیسکو، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی PCH Highway

این شتاب دهنده مستقر در سان فرانسیسکو که توسط پی سی اچ پشتیبانی می شود، یکی از بزرگترین پذیرندگان برون‌سپاری دنیا است. این شتاب دهنده به علت موقعیت جغرافیایی و تیم کارشناسان سخت افزاری خود، باعث جذب میزان قابل توجهی از استارتاپ‌ها و مربیان می‌شود. در این شتاب دهنده می‌توانید افرادی مانند بردی فارست، بنیان‌گذار ignite، یا اسکات نورمن، دانشمند موشکی SpaceX را ملاقات کنید. برنامه شتابدهی Highway1 سرمایه‌ای حدود ۵۰ هزار دلار در عوض سهام پیشنهاد می‌دهد. آن‌ها اغلب برای برنامه چهار ماهه‌شان حدود ۱۲ استارتاپ را پذیرش می‌کنند.

HAX

شنزن، چینمعرفی شتاب دهنده ی HAX

هکس اولین شتاب دهنده سخت افزار دنیا است. آن‌ها همچنین مدعی پرکاربرترین شتاب دهنده سخت افزار نیز هستند. برنامه شتابدهی هکس ۱۱۱ روز به طول می انجامد که در این مدت می‌توانید از مزیت نزدیکی به کارخانه‌های چین بهره‌مند شوید. DemoDay استارتاپ‌های هکس در سان فرانسیسکو و در حضور رسانه‌های تاثیرگذار و سرمایه‌گذاران بزرگ برگزار می‌شود. هکس تا سقف ۱۰۰ هزار دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری می‌دهد و در ازای آن تا ۹ درصد سهام را تملک می‌کند.

Alchemist

سان فرانسیسکو، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی Alchemist

شتاب دهنده الکمیست مختص استارتاپ‌هایی است که درآمد آن‌ها از شرکت‌ها، و نه مصرف‌کنندگان، به دست می‌آید. این شتاب دهنده بر روی توسعه فروش، سنجش بازار و راهکاری ساختارمند برای جذب سرمایه متمرکز است. از جمله حامیان الکمیست می‌توان به این موارد اشاره کرد:

Cisco Systems، Draper Fisher Jurvetson، Foundation Capital، Khosla Ventures، Sapphire Ventures

Hardware.co

برلین، آلمانمعرفی شتاب دهنده ی Hardware.co

Hardware.co شتاب دهنده و اجتماعی جهانی برای کارآفرینان، متخصصان صنعت و تولیدکنندگان است که ظرفیت‌های آن به شرکت‌ها و محصولات سخت افزاری نوآورانه اختصاص داده شده است. Hardware.co از استارتاپ‌های Early-Stage حمایت می‌کند. این شتاب دهنده سهامی دریافت نکرده و سرمایه‌ای هم برای تیم فراهم نمی‌کند. برنامه شتابدهی آن تنها ۱۴ روز طول می‌کشد و در آن خدماتی نظیر شبکه‌سازی، کارگاه‌های آموزشی و امکام تعامل با بیش از ۴۰ مربی و متخصص ارائه می‌شود.

R/GA

نیویورک، آمریکامعرفی شتاب دهنده RGA

شتاب دهنده R/GA برای استارتاپ‌هایی است که دست به توسعه محصولات سخت افزاری می‌زنند و قصد دارند مبتنی بر آن یک سرویس نرم‌افزاری هم ارائه بدهند. هدف برنامه شتابدهی سه ماهه‌ی R/GA کمک به استارتاپ‌ها برای توسعه کسب و کار و برندی است که قابلیت رشد داشته باشد. این برنامه‌ تمامی خدمات شتابدهی را عرضه می‌کند و استارتاپ‌ها یک شتابدهی مربی محور را تجربه می‌کنند. استارتاپ‌های موفق این برنامه توسط شرکت‌های طراحی صنعتی Astro Studios و PCH حمایت می‌شوند. مشارکت رهبران فضای اینترنت اشیا، پشتیبانی تکنولوژیک R/GA، دسترسی به توان بالای طراحی محصول و همچنین بهره‌مندی از مهارت چشمگیر در امر بازاریابی، برای استارتاپ‌های  شرکت‌کننده در این برنامه شتابدهی یک مزیت نسبی ایجاد می‌کند.

EcoMachines

لندن، انگلستانمعرفی شتاب دهنده ی EcoMachines

اکوماشینز یک صندوق سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی است که با هدف تغییر مدل سرمایه گذاری Early-Stage بر روی  شرکت‌های سخت فزاری و مهندسی فعالیت می‌کند. تمرکز اکوماشینز بر روی استارتاپ‌های مرحله اولیه است که تولید با ارزش بالا و فضای مهندسی پیشرفته دارند. برنامه این شتاب دهنده ۹ ماه به طول می‌انجامد و برای استارتاپ‌های شرکت‌کننده علاوه بر سرمایه ۱۰۰ هزار یورویی، خدمات منتورینگ، شبکه‌سازی صنعتی، شبکه سرمایه گذاری را فراهم می‌کند. این انکوباتور بر روی شرکت‌هایی که در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل پاک و تکنولوژی‌های های‌تک کار می‌کنند، متمرکز است.

Lemnos Labs

سان فرانسیسکو، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی Lemnos Labs

لمنوس لبز برنامه شش تا پانزده ماهه‌ای است که تخصص‌های مهندسی، لجستیک، بازاریابی و ورود به بازار شما را شکل می‌دهد. اریک کلین که یکی از اعضای بنیان گذار این مجموعه است، سابقه‌ی طولانی مدتی در ساخت نرم افزار و سخت افزارهای پیشرفته برای شرکت‌های نوکیا، پالم و بانجی استودیو را در کارنامه دارد. لمنوس لبز سالانه تا ۱۲ استارتاپ را پذیرش می‌کند و بر روی هر یک از آن‌ها تا سقف ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری کرده و تا ۱۰ درصد سهام را تملک می‌کند. تمرکز لمنوس لبز بر روی حوزه‌های روبوتیک، هوافضا، کشاورزی، حمل و نقل و اینترنت اشیا است.

Usine.io

پاریس، فرانسهمعرفی شتاب دهنده ی Usine.io

Usine.io پلتفرم نوآوری و نمونه‌سازی سخت افزاری واقع در مرکز پاریس است. این پلتفرم که مدل کسب و کارش مبتنی بر اشتراک است، محلی غنی از منابع مورد نیاز است که به تکنولوژی و استارتاپ‌های سخت افزاری تخصیص داده شده است. Usine.io در تمامی حوزه‌های کاربرد سخت افزار از جمله سلامت، اینترنت اشیا و روبوتیک فعال است.

ReadWrite Labs

سان فرانسیسکو، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی ReadWrite Labs

”ریدرایت‌لبز” اولین شتاب دهنده‌ی دنیا است که بر روی اینترنت اشیا و لوازم پوشیدنی متمرکز است. این برنامه که سابقا Wearable IOT World Labs نامیده می‌شد، ۱۵ هفته به طول می‌انجامد. ریدرایت‌لبز برای ۹۰% استارتاپ‌هایش سرمایه جذب کرده است که رقم آن به بیش از ۸۵ میلیون دلار می‌رسد. تمامی ۱۱ کمپین کراودفاندینگ ایجاد شده توسط استارتاپ‌های ریدرایت موفقیت‌آمیز بوده‌ اند و مجموعا ۵.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌ اند. این مجموعه برنامه‌های خود را گسترش داده است و علاوه بر سانفرانسیسکو، دو برنامه جدید هم در هنگ‌کنگ و شنزن آغاز کرده است.

Buildit

استونیمعرفی شتاب دهنده ی build it

بیلدیت اولین شتاب دهنده در کشورهای شمال اروپا است که بر سخت افزار متمرکز است. بیلدیت هر ساله برنامه‌ای ۳ ماهه در تارتو (شهری در شرق استونی) اجرا می‌کند و سپس تور جذب سرمایه گذار خود را به مقصدهای آمریکا، چین و انگلستان برگزار می‌نماید. این شتاب دهنده، استارتاپ‌هایی از کشورهای مختلف را پذیرش می‌کند؛ اما اولویتش با استارتاپ‌های روسی و شرق اروپایی است.  بیلدیت ۲۰ هزار یورو در ازای ۹% یا ۲۵ هزار یورو در ازای ۱۲% سهام سرمایه گذاری می‌کند. همچنین برای شرکت‌هایی که تامین سرمایه را خود به عهده گرفته‌ اند، دیگر خدماتش را در ازای ۲% سهام شرکت پیشنهاد می‌دهد.

PNP IOT

سان فرانسیسکو، آمریکا

معرفی شتاب دهنده ی plug and play

Plug and Play  که یکی از شتاب دهنده‌های شناخته شده است، یک برنامه شتابدهی ۱۲ هفته‌ای مختص حوزه IOT تعریف کرده است که در سیلیکون ولی اتفاق می‌افتد. این شتاب دهنده این توانایی را دارد که خدماتش را برای استارتاپ‌هایی در همه‌ی اندازه‌ها ارائه دهد. دوره شتابدهی Plug and Play از سه بخش برنامه خرده‌فروشی PNP، برنامه IOT و مرکز نوآوری موبایل و مدیا تشکیل شده است که هر کدام به طور حرفه‌ای خدماتی را به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند.

TechStars

اروپا و آمریکامعرفی شتاب دهنده ی techstars

تک استارز شبکه‌ای جهانی است که به موفقیت کارآفرینان کمک می‌کند. در این برنامه، بنیان‌گذاران با بنیان‌گذاران دیگر، مربیان، سرمایه گذاران و شرکای تجاری ارتباط برقرار می‌کنند که این شبکه‌سازی به رشد کسب و کارها کمک می‌کند. به سبب تعداد بالای درخواست‌های پذیرش در این برنامه، کمتر از ۱% درخواست‌دهنده‌ها پذیرفته می‌شوند. تک استارز تا کنون با بیش از ۱۰۰۰ استارتاپ همکاری داشته است.

Y-Combinator

سان فرانسیسکو، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی Y-Combinator

وای کامبینیتور به دنبال شکل خاصی از شرکت‌ها نیست و در پذیرش استارتاپ‌ها، دسته خاصی را هدف قرار نمی‌دهد. در واقع استارتاپ‌هایی را حمایت می‌کند که محصولی مورد تمایل مردم تولید می‌کنند. برنامه‌ی شتاب دهی Y-Combinator که استارتاپ‌های موفقی را پرورش داده است، برای استارتاپ‌های سخت افزاری هم مفید است. این برنامه به شرکت‌های سخت افزاری در ساخت سریع نمونه‌‌ی اولیه، آزمایش با مشتریان احتمالی، توسعه‌ی محصول، راه‌اندازی با حداکثر احتمال موفقیت و تناسب تولید در پاسخ به تقاضا، کمک می‌کند. برخلاف بعضی دیگر برنامه‌ها، YC به طور مستقیم این موارد را برای شما انجام نمی‌دهد چرا که هیچ کارخانه یا مهندسی برای این کار ندارد. در عوض در طول چرخه‌ی توسعه محصول شرکایی را برای پشتیبانی استارتاپ شناسایی و معرفی می‌کند.

Industrio

رُوِرِتو، ایتالیامعرفی شتاب دهنده ی industrio

اینداستریو سرمایه‌ی بذری، منابع حرفه‌ای توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه و پشتیبانی تولیدی قوی را فراهم می‌کند. استارتاپ‌ها می‌توانند تا سقف ۲۵ هزار یورو نقدی و تا ۱۲۵ هزار یورو در ازای ۱۰ تا ۱۵% سهام خود سرمایه دریافت کنند. این شتاب دهنده دو بار در سال برنامه‌‌ای ۵ ماهه‌ برای تبدیل نمونه‌ی اولیه به محصول راه می‌اندازد. استارتاپ‌ها در خصوص مفاهیم محصول، نمونه‌های اولیه و توسعه‌ی محصول از توانمندی‌های بیش از ۴۰ مربی بهره‌مند شده و بازخورد دریافت می‌کنند. اینداستریو تمرکز بسیاری بر استایل ایتالیایی دارد.

AlphaLab Gear

پیتسبورگ، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی alphalab gear

در هر دوره‌ برنامه‌ی این شتاب دهنده، هشت تا ده استارتاپ شرکت می‌کنند و در طول ۴۰ هفته، شتابدهی می‌شوند. این شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ هزار دلار سرمایه در ازای ۵% یا ۹% سهام عادی دریافت می‌کنند. هر کدام از استارتاپ‌ها امکان استفاده از دفتری خصوصی، فضای کار اشتراکی و همچنین کارگاه را داراست. خدمات منتورینگ توسط تیم مربیان متشکل از ۴-۶ متخصص طراحی برای تولید، زنجیره‌ی تامین، خرده فروشی و توزیع هم به استارتاپ‌ها ارائه می‌شوند.

Hardware Tribe

وین، اتریشمعرفی شتاب دهنده ی hardware tribe

هارد ور ترایب مبدا پیوند میان استارتاپ‌های سخت افزاری، سازندگان، صنایع و تمام کسانی است که علاقه‌مند به ارائه‌ی ایده‌هایی نو در بازار هستند. هاردور ترایب از استارتاپ‌هایی که محصولات فیزیکی تولید می‌کنند، حمایت می‌کند. همچنین رویدادهای منظمی برای افرادی که در زمینه‌ی محصولات فیزیکی کار می‌کنند یا قصد فعالیت در این زمینه را دارند برگزار می‌کند.

NextFab

فیلادلفیا، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی nextfab

نکست فب شبکه‌ای از کارگاه‌های تولیدی است. این تیم شتاب دهنده‌ ای که منحصرا بر روی سخت‌افزار تمرکز دارد راه‌اندازی کرده است. برنامه‌ی دوازده هفته‌ای این شتاب‌دهنده، از ۴ استارتاپ حمایت کرده و به کارآفرینان، کمک‌های فنی و تجاری ارائه می‌دهد. نکست فب در هر یک از تیم‌های پذیرفته شده تا سقف ۲۵ هزار دلار سرمایه گذاری می‌کند.

Make in LA

لس‌آنجلس، آمریکامعرفی شتاب دهنده ی Make in LA

این شتاب دهنده در مرحله اولیه ورود کرده و متمرکز بر کارآفرینی سخت‌افزار است. برنامه فشرده شتابدهی Make in LA در مدت ۴ ماه و در لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد. این برنامه توسط NEO Tech، تولید کننده مستقل قطعات متنوع الکتریکی که تبدیل به یک ارائه‌دهنده راهکارهای مهندسی شده‌است، حمایت می‌شود.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *