داستان شکستمعرفی استارتاپ

کوئیکسی ، شاخ به شاخ با غول‌های تکنولوژی

بازپرداخت وام 80 میلیون دلاری علی‌بابا برای Quixey میسر نشد

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. شانزدهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Quixey می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

استارتاپ Quixeyکوئیکسی به­ عنوان یک شرکت جستجوی موبایل کار خود را آغاز کرد و سپس برای اپلیکیشن‌های موبایل، دستیار دیجیتال ارائه داد. کاربران با استفاده از این دستیار می‌­توانستند محتوای موردنظر خود را در اپلیکیشن‌هایشان جستجو کنند؛ یعنی این فناوری می‌توانست آنان را از نتایج جستجو مستقیماً به فعالیت­‌های شخصی مثل نشان‌دادن دوستان نزدیک در فیس­بوک یا بیرون‌کشیدن فهرست پخش موسیقی برساند. علاوه‌ بر این کاربران می‌­توانستند اپلیکیشن مورد نظر خود را به زبان طبیعی برای این موتور جستجو توصیف کنند تا آن را بیابد.

همچنین این شرکت نوع جدیدی از جستجو به ­نام جستجوی کاربردی را ابداع کرده بود که اطلاعات هر اپلیکیشن و قابلیت‌­های آن را از سایت­‌های مرورگر، وبلاگ­‌ها، رسانه­‌های اجتماعی و منابع دیگر جمع‌­آوری می­‌کرد. این فناوری امکان جستجو در پلت­فرم‌­های گوناگون را به کاربران داده و آنها را از جستجوهای متعدد با دستگاه‌­های مختلف موبایل بی‌­نیاز می­‌کرد. کوئیکسی پیش از عرضه‌­ی خصوصی نسخه­‌ی بتای موتور جستجوی کاربردی در آوریل ۲۰۱۱، یک­ سال و نیم برای ساخت آن وقت گذاشته بود. می ۲۰۱۱ وب­‌سایت کوئیکسی برای عموم مردم شروع به کار کرد.

دسامبر ۲۰۱۲، کوئیکسی با موتور جستجوی فدرال Ask.com شریک شد و فعال­‌سازی جستجوی اپلیکیشن را بر روی آن آغاز نمود. این شرکت جستجوی یادشده را برای دو محصول «Sprint» هم فعال کرد: Sprint Digital Lounge و Sprint Zone.

کوئیکسی یک ماه بعد اعلام کرد که تقریباً ۱۰۰ میلیون جستجو در ماه را پشتیبانی کرده و تعداد کارکنانش به بیش از ۵۰ نفر رسیده است.

در این میان غول‌های بزرگی چون اپل و گوگل به دنبال ارتقای ویژگی­‌های جستجو بر روی دستگاه­‌های خود بودند و این عرصه رقابت را بر کوئیکسی تنگ می‌کرد.

اکتبر ۲۰۱۳ کوئیکسی سرمایه‌­ی ۵۰ میلیون دلاری سری C را از علی­‌بابا دریافت کرد. در همان زمان، شرکت، قرارداد تجاری جداگانه‌­ای هم برای ۱۰۰ میلیون دلار با علی­‌بابا امضا کرد؛ یعنی علی‌بابا هم سرمایه‌­گذار کوئیکسی شد و هم مشتری آن. پس از بازسازی دفترچه‌ی سهام علی‌­بابا و کوئیکسی، این شرکت زمان­‌بندی بازپرداخت بدهی خود به شرکت چینی را قبول نداشت، با این حال با آن موافقت نمود.

این شرکت در سال ۲۰۱۵، ۶۰ میلیون دلار جذب سرمایه به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیون دلار داشت. با این وجود در فوریه­‌ی ۲۰۱۶، با ازدست رفتن اهداف درآمدی شرکت، برخی از مدیران اجرایی، کوئیکسی را ترک کردند.

اوایل سال ۲۰۱۷، کوئیکسی سرمایه‌­ای ۱۰ میلیون دلاری به دست آورده بود که البته برای بازپرداخت بدهی‌­اش به علی­‌بابا کافی نبود، هرچند امیدوار بود این پول برایش زمان بخرد تا مشتری تازه‌­ای پیدا کند. اما علی­‌بابا از پذیرش سرمایه­‌گذاری­‌های خارجی جدید امتناع کرد، تصمیمی که در نهایت منجر به اخراج عده­‌ای از کارمندان شد.

علی­‌بابا در بیانیه‌­ای اعلام کرد: «متأسفانه پیشرفت شرکت، انتظارات ما را برآورده نکرد و هیئت‌مدیره تصمیم گرفت که به این کسب‌وکار پایان دهد.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *