معرفی استارتاپداستان شکست

Better Place ، خدمتی که کسی به آن نیاز نداشت

تلاش برای ترویج استفاده از خودروهای برقی بی‌نتیجه ماند

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. هفدهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Better Place می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

استارتاپ Better PlaceBetter Place یک شرکت بین‌المللی است که سرویس‌هایی برای شارژ و سوئیچ‌کردن باتری خودروهای برقی فراهم می‌کند. این شرکت ابتدا تحت پروژه‌‌ای با همین نام در اکتبر ۲۰۰۷ توسط شای اگسی؛ مؤسس و مدیرعامل وقت در پالو آلتوی کالیفرنیا تأسیس شد، اما عمده‌ی برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های آن در فلسطین اشغالی صورت می‌گرفت، همان‌جایی که مؤسس و سرمایه‌گذاران اصلی‌اش نیز سکونت داشتند. اگسی با هدف بهبود اوضاع جهان تا سال ۲۰۲۰، ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد که حدود یک‌سوم آن صرف راه‌اندازی ایستگاه‌های سوییچ باتری شد. در این ایستگاه‌ها، ربات‌هایی تعبیه شدند که در عرض پنج دقیقه، باتری‌های مصرف‌شده را از زیر خودرو بیرون کشیده و آن را با باتری نو تعویض می‌کردند. هم‌چنین، برخی از کشورها نیز معافیت مالیاتی داده بودند.

شرکت Better Place، تصمیم خود را برای توسعه‌ی شبکه‌ی خودروی الکتریکی در فلسطین اشغالی، دانمارک و هاوایی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اعلام کرد. این شرکت در تلاش برای گسترش کشور به کشورِ زیرساخت‌های خود، با بیش از ۲۵ منطقه‌ی دیگر در سرتاسر جهان وارد مذاکره شد. استرالیا، انتاریو، اُرگون و کالیفرنیا هم از راه‌اندازی شبکه‌ی خودروی الکتریکی Better Place سخن گفتند.

ژانویه‌ی ۲۰۰۸ تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و رنو-نیسان، جهت ساخت نخستین شبکه‌ی ری‌شارژ برقی در فلسطین اشغالی بسته شد که به‌ موجب آن، Better Place متعهد به ساخت شبکه و رنو-نیسان متعهد به تولید خودروهای برقی شد. هدف این شرکت، ایجاد انقلابی در مصرف سوخت و از میان برداشتن نگرانی بابت توقف‌های طولانی‌مدت برای شارژ باتری خودروهای برقی بود.

شرکت، نخستین ایستگاه شارژ فعال خود را هفته‌ی اول دسامبر ۲۰۰۸ در سینما سیتی در Pi-Glilot در نزدیکی تل‌آویو راه‌اندازی کرد. فناوری سوئیچ‌کردن باتری آن هم سال ۲۰۱۲ در اسرائیل، شروع به کار نمود.

داستان شکست Better Place

اما اوضاع آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شد، به خوبی پیش نرفت. پس از هزینه‌کردن چیزی در حدود ۸۵۰ میلیون دلار در این شرکت، کمتر از ۱۰۰۰ خودروی برقی رنو Fluence Z.E در فلسطین اشغالی و حدود ۴۰۰ واحد هم در دانمارک به فروش رفت. اوایل اکتبر ۲۰۱۲، اگسی از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل جهانیِ Better Place کناره‌گیری کرد و اوان تورنلی –مدیرعامل شرکت در استرالیا- جایگزین وی شد. اکتبر همان سال، شرکت از اخراج ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از ۴۰۰ کارمندان خود در فلسطین اشغالی برای حل مشکلات مالی، خبر داد.

اواخر ژانویه‌ی ۲۰۱۳، تورنلی هم اخراج و دن کوهن جایگزین او شد. در ادامه بازار استرالیا از اولویت خارج شد تا شرکت فقط بر دو بازار موجود –فلسطین اشغالی و دانمارک- متمرکز باشد. نهایتاً در می ۲۰۱۳، شرکت Better Place ابتدا در اسرائیل و سپس در دانمارک اعلام ورشکستگی کرد و دارایی‌هایش به رقم ناچیز ۴۵۰ هزار دلار به فروش رفت.

Better Place تصور می‌کرد با توسعه زیرساخت‌های لازم، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه استفاده از اتومبیل‌های برقی در سراسر دنیا شود، اما مساله جذب مشتری و نفوذ در بازار بزرگ و جاافتاده‌ای مثل بازار انرژی پیچیده‌تر از آن بود که فکرش را می‌کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

    1. خیلی خوش حالیم که ما رو دنبال میکنید و این قسمت از سایت نظرتون رو به خودش جلب کرده. حتما تو روزای آینده داستان های بیشتری از شکست استارتاپ ها براتون کار میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *