معرفی استارتاپداستان شکست

Pay By Touch ، یک گام جلوتر از بازار، یک گام نزدیک‌تر به شکست

سابقه‌های درخشان استارتاپی مانع از بروز سوء مدیریت در Pay By Touch نشد

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. هجدهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Pay By Touch می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.  استارتاپ Pay By Touchشرکت شبکه­‌های Solidus که با نام Pay By Touch فعالیت می­کرد، در سال ۲۰۰۲ در قالب شرکتی خصوصی توسط جان پی. راجرز در سانفرانسیسکو تأسیس شد. این شرکت از طریق ویژگی‌­های منحصربه‌فرد بیومتریک اشخاص، امکان دسترسی ایمن به اطلاعات شخصی را فراهم کرده و ارائه­‌دهنده­‌ی اعتبارسنجی بیومتریک، بازاریابی شخصی، و راهکارهای پرداخت بود. روش­‌های معامله‌­ی ارائه‌شده از سوی Pay By Touch، مناسب و ایمن هستند.

شرکت، شبکه‌­ای از اعتبارسنجی بیومتریک را برای انجام معاملات در آمریکا، آسیا، و اروپا فراهم ساخته بود و از طریق پلتفرم شبکه‌ی خود، مصرف­‌کنندگان را با قراردادن انگشت روی یک اسکنر، به حساب‌­های مالی، اطلاعات احراز هویت فردی و غیره مرتبط می‌ساخت. این پلت­فرم هم­چنین روش‌­هایی را برای پرداخت در شبکه­‌های تبادلات مالی بین شرکتی، با کارت یا بدون آن فراهم می‌آورد. روش‌­های تجاری Pay By Touch، شامل پرداخت بیومتریک چندخطی، پرداخت بیومتریک یک­‌خطی، بازاریابی شخصی، خدمات آی‌دی مشتری، پردازش پرداخت، نقدکردن چک­‌های بیومتریک، احراز هویت چندعاملی بیومتریک و غیره می­شود.

جان پی راجرز علی‌رغم شخصیت سرکش و زندگی آشفته‌­ای که داشت، زمانی که به سانفرانسیسکو رسید، موفق شد برای راه‌­اندازی استارتاپ خود، سرمایه‌­گذاران را مجاب به دادن ۳۴۰ میلیون دلار کند. از جمله ؛ گوردون گتی یکی از ثروتمندترین مردان جهان، ۵۰ میلیون دلار و ران بارکله میلیارد‌‌ر؛ محرم اسرار و متصدی امور مالی بیل کلینتون میلیون‌ها دلار درPay By Touch سرمایه­‌گذاری کردند. بدین­ ترتیب دیگر اشخاص صاحب­‌نفوذ و سرمایه­‌داران بزرگ نیز به سرمایه‌­گذاری در این شرکت ترغیب شدند.داستان شکست استارتاپ Pay By Touchسرمایه­‌گذاران تحت تأثیر حضور اشخاص صاحب‌نام در هیئت‌مدیره و شخصیت کاریزماتیک راجرز و نگرش وی نسبت به آینده‌­ای قرار گرفته بودند که در آن هرکسی به جای پول نقد یا کارت اعتباری، می‌­توانست با اثر انگشت خود، خرید کند. اما همین افراد پس از ورشکستگی شرکت و قرار گرفتن راجرز تحت پیگرد قانونی، وی را مسئول دور ریخته شدن ۸ میلیون دلار در ماه دانسته و معتقد بودند مهمانی‌­های دائم او و «سوءمصرف مواد مخدر» -کوکائین- قدرت قضاوت تجاری او را تحت­‌الشعاع قرار داده و رفتارهای مخربی را در پی داشته است. حتی یکی از اعضای هیئت‌مدیره از رفتارهای نامناسب او با کارمندان زن خبر داده بود.

با این ­وجود وکیل او با رد کردن اتهامات وارده گفت که شکست شرکت هیچ ارتباطی با زندگی خصوصی موکلش نداشته و او تا سرحدّ مرگ برای نجات زیرمجموعه‌­اش تلاش کرده است.

می ۲۰۰۷ وقتی سرمایه­‌گذاران از اوضاع بد شرکت بو بردند با ارسال ایمیل­‌هایی به یکدیگر خواستار تغییر در رأس شرکت شدند. خواسته‌­ای که با واکنش تند و ایمیل‌­های تهدیدآمیز راجرز مواجه شد. درنهایت، Pay By Touch، با داشتن بیش از ۸۰۰ کارمند، ۱۹ مارس ۲۰۰۸ بدون اطلاع قبلی بسته شد و دیگر به فعالیت خود ادامه نداد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *