ایده های استارتاپی

سایت ساز ؛ راهکاری سریع، ارزان و چاره‌ساز

چه فاکتورهایی سایت‌سازها را تبدیل به یک گزینه مناسب برای کسب و کارها می‌کند؟

سایت ساز پیشرفته، امکان ایجاد سایت‌هایی را فراهم می‌کند که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه سایت‌هایی هستند که از پایه برنامه‌نویسی شده‌ اند. سایت‌سازها  با مدل “نرم افزار به عنوان یک خدمت” فعالیت می‌کنند و خدمتشان یعنی ایجاد وب‌سایت را با هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به حالتی که از پایه آن را برنامه‌نویسی کنیم، ارائه می‌دهند. سوال اینجاست که مزیت‌های استفاده‌ی شرکت‌ها از این سرویس چیست؟ آیا ممکن است که سایت‌سازها جای طراحی‌های سنتی را بگیرند؟

بسترهای ساخت سایتی که خود شخص بتواند آن‌ را بسازد، به آرامی در حال بهتر شدن هستند. بسیاری از ما، بدون این‌که قدری فکر کرده باشیم، این خدمات را رد می کنیم؛ اما وقت آن رسیده است که شرکت‌های طراح سایت به خدمات سایت‌سازها توجه نشان دهند.

شما میتوانید استارتاپ های ایرانی فعال در این حوزه را در لینک زیر مشاهده نمایید :

سایت ساز پیشرفته چیست؟

در سال ۲۰۰۴، در بازار امریکا برای ساخت یک وب‌سایت حرفه‌ای، حدود شش ماه زمان لازم بود و هزینه‌ی ساخت هم چیزی حدود چند صد هزار دلار بود؛ اما  امروزه و به کمک سایت‌سازها می‌توان وب‌سایتی مشابه را با هزینه‌ی به مراتب کمتر و زمانی در حد چند روز ایجاد کرد.

سایت‌سازها خدماتی را با مدل اشتراک سالیانه یا ماهیانه ارائه می‌دهند تا بدون نیاز به برنامه نویسی، بتوانید برای استارتاپ خود وب‌سایت بسازید. این سایت‌ها خدمات طراحی ظاهر وب‌سایت را به طور کامل ارائه می‌دهند و گاهی در فراهم کردن مطالب هم به شما کمک می کنند. طراحی‌های این سایت‌سازها ساده هستند و کسب و کار‌ها هم معمولا محتوا را از راه‌های دیگر دریافت می‌کنند و با این وجود، تجربه‌ی عمومی کاربران سطح مطلوبی دارد. به بیان دیگر، سطح خدمات برای بسیاری از کسب و کارها رضایت‌بخش است. بسیاری از کسب و کارها ترجیح می‌دهند با صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی سایت، هزینه بیشتری را صرف شبکه‌های اجتماعی، ربات‌ها، اتوماسیون ایمیلی و دیگر کارها کنند.

با تعریف دقیق‌تر و جامع‌تر استاندارد‌های وب، ماهیت وب‌سایت‌ها هم مشخص‌تر می‌شود. روش کار تثبیت‌شده و بهینه‌شدن تکنولوژی مرورگر‌ها، به سایت ساز ها اجازه می‌دهد که ارزش بسیاری را در ابتدای کار ارائه کنند. سایت‌سازها تمام نیازهای حداقلی را پوشش می‌دهند که این می‌تواند از بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو گرفته تا نمای حرفه‌ای وب‌سایت را در بر گیرد. چند سال پیش، تنها راه داشتنِ این حداقل‌ها، یک وب‌سایت اختصاصی یا شخصی‌سازی شده بود. امروزه این سایت‌سازها چنین خدماتی را به صورت عمده عرضه می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند در قیمت‌گذاری انعطاف بی‌نظیری داشته باشند.

آیا خدمات سایت‌سازها پاسخگوی تمامی نیازهای طراحی یک وب‌سایت هست؟

بیشتر کسب و کارهای امروزی، به وب‌سایتی فراتر از یک وب‌سایت ساده نیاز دارند؛ اما کسب و کارهای زیادی هم هستند که همین وب‌سایت ساده برایشان کفایت می‌کند. اگر سایت‌سازها بتوانند ارزشی که سایت‌های اختصاصی‌شده ارائه می‌دهند را فراهم کنند، بازار متوجه این تغییر می‌شود. چرا باید مشتری زمان زیادی را منتظر بماند و هزینه‌ی بیشتری بدهد وقتی که سایت‌سازها می‌توانند همان ارزش را ارزان‌تر و سریع‌تر تولید کنند؟

  • امنیت

امنیت را در مقیاس بالا به سختی می‌توان تامین کرد. برای دولت‌ها و سازمان‌های حساس، حضور روی یک بستر شخص ثالث به اندازه کافی امن نیست. حتی زمانی که سایت اختصاصی ساخته شده به طور بالقوه، از یک سایت ساز امنیت پایین‌تری داشته باشد، بازهم بهتر از این است که امنیت را به یک سازمان دیگر بسپارند.

  • ادغام با پروسه های سازمانی

برای کسب و کار‌ها و سیستم‌های قدیمی، مهم است که وب‌سایتشان با پروسه‌های درونی ادغام شود. این موضوع مثلا برای صنعت هواپیمایی مشکل ایجاد کرده است؛ زیرا در رده‌های داخلیشان از تکنولوژی‌های نسبتا قدیمی استفاده می‌کنند. با این وجود، ادغام‌های ساده در حال حاضر جزئی از خدمات سایت‌سازها هستند و تا حدی پوشش داده شده‌ اند؛ چنان‌که امکان استفاده از ابزارهایی مانند Google analytics یا MailChimp را فراهم آورده‌ اند. اگر کسب و کار شما فقط به این دو یا موارد دیگری که توسط سایت‌سازها پوشش داده شده است، احتیاج دارد می‌توانید با خیال راحت از سایت‌سازها استفاده کنید. اما اگر از سیستم‌های پیچیده مانند SalesForce استفاده می‌کنید، یک سایت اختصاصی ساخته‌شده گزینه‌ی‌‎ بسیار بهتری است.

برنامه‌نویسی فقط یکی از بخش‌های وب‌سایت است. ساخت وب‌سایت اختصاصی، خدمات دیگری را نیز در بر بگیرد، مثلا مشاوره در مورد کسب و کار. درحالی که سایت‌سازها فقط ابزارهایی مانند اتوماسیون ایمیل یا بررسی رفتار کاربر را فراهم می‌کنند و انتظار دارند که مالک کسب و کار این امور را خودش انجام دهد.

این موضوع، تفاوت مهمی را ایجاد می‌کند؛ زیرا با وجود این‌ که سایت‌سازها بیشتر کار برنامه‌نویسی را حذف می‌کنند، کسب و کارها هم‌چنان نیاز به یک طراح رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری دارند تا کارها را برایشان انجام دهد. حتی اگر قالب‌های سایت‌سازها انقدر خوب شوند که نیازی به طراح نباشد، آن‌گاه کسب و کارها به تولیدکننده محتوا و … نیاز دارند. به طور کلی هرچه که سایت‌ها اصول و پایه را خودکار کنند، کسب و کارها بیشتر به دنبال اختصاصی کردن تجربه کاربری سایتشان خواهند رفت.

مشابه این شرایط را می‌توان در صنعت سینما و تلوزیون دید. در گذشته، تولید و نمایش این نوع محتوا بسیار سخت بود؛ اما با پیدایش سایت‌هایی مانند یوتیوب، انتشار و پخش تسهیل شده و از پیچیدگی‌های انتشار به شکل چشمگیری کاسته شده است. لذا اهمیت تولید محتوای خوب و سازماندهی شده چندین برابر گشته است. سایت‌سازها برای صنعت طراحی سایت، مانند یوتیوب عمل می‌کنند؛ یعنی قرار است که تعداد بسیار زیادی وب‌سایت در اینترنت تولید کنند تا جایی که ماهیت رقابت در این صنعت تغییر کند.سایت ساز پیشرفته

در کسب و کار، یک قانون کلاسیک وجود دارد که بیان می‌کند از بین سه ویژگی: زمان، هزینه و کیفیت، تنها می‌توانید ۲ ویژگی را انتخاب کنید. سایت‌سازها از این قائده مستثنی هستند. آن‌ها محصول با کیفیتی را به آرامی و با هزینه بالا تولید می‌کنند؛ اما سپس آن را به سرعت و با قیمت ارزان در دسترس دیگران قرار می‌دهند.

در حقیقت سایت‌سازها نیازی ندارند که سایت‌های فوق العاده‌ای بسازند، بلکه فقط کافی است کیفیت سایت‌های آن‌ها از حد مشخصی بهتر باشد.

در بستر وب، ادغام خدمات به امری رایج تبدیل شده است. هر سرویس، یک راه ارتباط با دیگر برنامه ها (API) دارد که با استفاده از آن، داده‌هایی را دریافت یا ارسال می کند. این کار برای یک کسب و کار مدرن ضروری است و اگر یک سایت، سنجه‌هایش را گزارش نکند، ایمیلی را دریافت نکند و یا قیف تبدیلی را اجرا نکند، به درستی عمل نکرده است. سایت‌های اختصاصی می‌توانند سرویس‌های مختلفی را ادغام کنند؛ اما سایت‌سازها هم ادغام‌هایی را به طور پیش‌فرض در بستر خود دارند.

بسیاری از سایت‌سازها، قابلیت‌های ادغام را پیاده‌سازی کرده اند؛ چنان‌که فقط با یک کلیک فعال می‌شوند و رقابت سایت‌سازهای خارجی از این‌جا شروع می‌شود.

یکی از معروف‌ترین سایت‌ساز‌ها Squarespace است که با پشتوانه ادغام‌سازی‌های فراوانش سعی دارد مشتریان را راضی نگه دارد. در عین حال، یکی دیگر از بازیکنان این صنعت، Wix است و با پدیده‌ای به نام بازار اپ Wix سعی کرده که امکانات بسیاری را فقط با کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) به خدمات سنتی سایت‌سازش اضافه کند. مثالی دیگر، ادغام‌سازی پیشرفته Google Analytics است که سایت Shopify برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک فراهم کرده است، به شکلی که می‌توانند گزارش‌های گسترده‌ای را با استفاده از سرویس گوگل دریافت کنند.

به دلیل این‌که سرویس‌ها و کیفیت آن‌ها متفاوت است، به سختی می‌توان مقایسه‌ای بین قیمت‌ها انجام داد؛ اما برای تکمیل بررسی‌ای که از بازار داشته ایم، اشاره‌ی مختصری به این قیمت‌ها خواهیم داشت. در میان سایت‌ساز‌های خارجی، Wix با ۱۶۸ دلار در سال کم‌ترین هزینه را دارد و البته کمترین خدمات را هم ارائه می‌دهد. در مقام دوم با ۲۱۶ دلار در سال، سایت ساز Squarespace قرار دارد و گرانترین این خدمات را می‌توان با قیمت ۳۰۰ دلار از weebly دریافت کرد. ناگفته نماند که صادرات این خدمات به ایران ممنوع است و لذا کاربران ایرانی از دریافت این خدمات محروم هستند.

  • طراحی ظاهر

 وب‌سایت، در سال‌های اخیر دست‌خوش تغییراتی شده است. در گذشته، تمرکز روی خلاقیت و تجربه‌ی برند بود؛ اما امروزه تمرکز روی کاربردی بودن، آشنا بودن و سازگار بودن است. درست است که برخی برندها طراحی خود را دارند؛ اما با یک دید کلی به تمام کسب و کارها می‌توان گفت که این موضوع عمومیتی ندارد. برای مثال، یک دفتر وکالت نیازی به طراحی تجملی مانند شرکت اپل ندارد، بلکه بیشتر باید حرفه‌ای به نظر برسد و روی برند تمرکز کند و در عین حال، سایت باید سریع بارگذاری شود و در هر دستگاهی کار کردن با سایت ساده باشد.

بیشتر سایت‌سازها، طراحی کاملی را به شما ارائه می‌دهند. با این طراحی، شما در یک نگاه متوجه می‌شوید که سایتتان چگونه خواهد بود و به دلیل این‌که این طراحی زیاد تست و تصحیح شده، مطمئن هستید که سایتتان ایراد و اشکال خاصی ندارد. از طرفی چون طراحی‌های سایت‌سازها کنش‌گرا هستند، طبعا دستگاه‌های بیشتری را پوشش می‌دهند.

با توجه به سرعت رشد سایت‌سازها و توانایی آن‌ها در عمومی کردن خدمت‌هایی که زمانی فقط سایت‌های اختصاصی داشتند، می‌توان انتظار داشت که صنعت طراحی و ساخت سایت در چند سال آینده دست‌خوش تغییرات بسیاری شود. زمان آن رسیده که نیاز کسب و کارمان را بررسی کنیم و به آن نیاز‌ها منابع درستی را اختصاص دهیم. در واقع می‌توان گام بعدی را با یک سوال شروع کرد: چرا یک کسب و کار به یک وب‌سایت نیاز دارد و این‌که آیا خدمات سایت ساز این نیاز را برطرف می‌کند؟

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. مقاله هایی که ترجمه میشن خوبه برای افزایش سطح اطلاعات عموم اما چه بهتر که با نظر یک فرد متخصص در اون زمینه تکمیل بشن.
    مثلا در زمینه سایت سازها باید اشاره میشد که بهترین و محبوبترین سایت سازها عبارتند از:
    Wordpress
    Joomla
    Drupal

    1. ممنون از توجه تون.
      این مطلب به کمک مجموعه‌ای که خودشون در زمینه سایت‌سازها فعالیت دارن نوشته شده و عدم اشاره به مواردی که مدنظر شما هست به دلیل تفاوت‌هایی هست که در نوع ارائه سرویس دارن.

    2. به نظر من، مقاله کاملا حرفه ای و تخصصی بود، دقت کنید که منظور از سایت ساز با CMS متفاوت هست، ورد پرس، جوملا و دروپال سیستم های مدیریت محتوایی هستن که باید “نصب” بشن، “بروز رسانی” بشن و برای راه اندازی نیاز به خرید هاست و آموزش دارن (البته بعضی سرویس ها این کار رو اتوماتیک می کنن اما چون این روش ذاتا قابل scale شدن در مقیاس بالا نیست، در نهایت این wix هست که همه گیر میشه نه این مدل سایت ها).
      نمونه سایت ساز های بررسی شده توی این مقاله همه از نوع Software as a Service یا SaaS بودن که به محض عضویت در کمتر از کسری از ثانیه سایت رو آماده میکنن و استارتاپ محسوب میشن در صورتی که وردپرس یا جوملا نیاز به نصب روی هاست، نگهداری و بروز رسانی داره و بدلیل ماهیت متن بازشون برای کاربر های عادی به سادگی قابل استفاده نیست، مثلا ممکنه وردپرس بروز رسانی بشه و بعد از اون یک افزونه از کار بیفته (که کاملا آشنا هست برای همه) در صورتی که در wix یا square space بدلیل نوع پلتفرمشون و تجاری بودن هیچ وقت همچین اتفاقی نمیفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *