ایده های استارتاپی

کدام حوزه‌های کسب و کار جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند؟

تجربیات Y-Combinator در خصوص سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های حوزه‌های مختلف

اگر از جمله فعالان حوزه‌ی استارت آپی باشید، امکان ندارد نام وای کامبینیتر را نشنیده باشید. یک شتابدهنده‌ی آمریکایی که از سال ۲۰۰۵ در زمینه ایده‌یابی کارآفرینی و سرمایه‌گذاری فعال است و در سال ۲۰۱۷ توسط فوربز به عنوان یکی از دو شتابدهنده برتر آمریکایی شناخته شد. این شرکت تاکنون روی ایده های موفق بسیاری سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه‌گذاران این شرکت براساس تجربه‌ی خود حوزه‌های کسب و کار مختلفی را مشخص کرده‌اند، که نشان می‌دهد استارت آپ هایی در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، موفق‌تر از بقیه هستند و آن‌ها تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری روی این حوزه‌ها دارند. در واقع آن‌ها حوزه های جذاب سرمایه گذاری هستند.

در ادامه با ایده‌یابی کارآفرینی و حوزه‌هایی که بزرگترین شرکت‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها دارند، بیشتر آشنا خواهید شد.

ایده‌یابی کارآفرینی در حوزه انرژی

بین هزینه انرژی و کیفیت زندگی همبستگی قابل توجهی وجود دارد. در طول تاریخ، هر زمانی‌که هزینه دستیابی به انرژی کاهش یافته(به عنوان مثال، زمانی‌که موتور بخار به وجود آمد) کیفیت زندگی بشر به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده است.

اهمیت دستیابی به انرژی با هزینه‌ی کمتر به قدری زیاد است که بیل گیتس در سال ۲۰۱۰ تدتاک مشهور خود را به این موضوع اختصاص داد. او معتقد است تمدن پیشرفته‌ی کنونی بر پایه‌ی مزایای انرژی بنا شده است. بهای انرژی بسیار مهم است و اگر شما تنها یک راه‌حل برای کاهش فقر جهانی داشته باشید، بی‌شک انرژی تنها راهکار شما است. سخنان بسیار جالب او در رابطه با انرژی و اقتصاد را در ویدیوی زیر از تد ببینید.

 

بنیان‌گذاران شرکت وای کامبینیتر معتقدند انرژی می‌تواند به تحولی عظیم در محیط زیست، اقتصاد، کاهش جنگ و آینده‌ای پایدار کمک کند. بنابراین بسیار علاقه‌مندند که به صاحبان ایده‌هایی فوق‌العاده در این حوزه دست پیدا کنند.

هوش مصنوعی

با توجه به پتانسیل بسیار بالایی که در هوش مصنوعی وجود دارند، هوشمندترین افراد هم‌اکنون در حال کار در این حوزه هستند.

همه از هوش مصنوعی با دو احساس کاملا متضاد هیبت و ترس سخن می‌گویند، اما آن‌چه که مبرهن است این است که هوش مصنوعی خواهد توانست یکی از خطوط تقسیم در تاریخ تکنولوژی باشد که زندگی قبل و بعد از آن کاملا متفاوت خواهد بود.

سرمایه‌گذاران شرکت وای کامبینیتر معتقدند این حوزه یکی از آینده‌سازترین حوزه‌ها خواهد بود و به همین دلیل تمایل دارند بر روی ایده‌هایی هم‌چون ماشین‌های خودراننده، سیستم‌های هوش مصنوعی کشف مواد مخدر، دستیار برنامه‌نویس، سیستم‌های تشخیص تقلب در هر زمینه‌ای و ایده‌های مشابه سرمایه‌گذاری کنند.

ایده‌یابی کارآفرینی در بیوتکنولوژی

موسسان وای کامبینیتر می‌گویند ما می‌دانیم که رسیدن به یک ایده‌ی خیلی خوب در این حوزه بسیار سخت است، اما در چند دهه‌ی آینده به شگفتی‌سازترین حوزه‌ تبدیل خواهند شد. ایده‌هایی در رابطه با مبارزه با بیماری، کند شدن روند پیری، ادغام انسان و کامپیوتر، دانلود خاطرات و مواردی مشابه همگی از ایده‌های جذاب در این حوزه هستند.

مراقبت‌های بهداشتی

یکی از معضلات اساسی ایالت متحده‌ی آمریکا در حوزه‌ی بهداشت و درمان است. آن‌ها حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌کنند. از همین رو، شرکت‌های هم‌چون وای کامبینیتر علاقه‌مندند بر ایده‌هایی که به دنبال راه‌هایی برای بهبود سلامت هستند، سرمایه‌گذاری کنند.

این معضل نه تنها در ایالت متحده آمریکا بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز یک معضل بزرگ محسوب می‌شود و ایده‌هایی در این حوزه می‌تواند به یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌ها تبدیل شوند.

 

ایده‌یابی کارآفرینی در حوزه آموزش

اگر شیوه‌ی آموزش و پرورش اصلاح شود، در نهایت ما قادر خواهیم بود به همه‌ی مواردی که در این لیست وجود دارند، به سادگی دست پیدا کنیم.

سرمایه‌گذاران معتقدند اینترنت یک بستر فوق‌العاده برای آموزش است، چرا که قادر است محتوا را به مخاطبان گسترده‌ای برساند. این موضوع بسیار خوب است، اما به هیچ وجه کافی نیست. از نظر سرمایه‌گذاران آن ایده‌هایی در حوزه‌ی آموزش ارزشمند هستند که تجربه‌ی تعاملی با مخاطب را حفظ کنند.

دستیابی به این موضوع، ممکن است از نظر شما بسیار ساده به نظر برسد، اما باید در نظر بگیرید که شما با عناصر انسانی در ارتباط خواهید بود و باید تکنولوژی، گیمیفیکیشن و روانشناسی را با هم ترکیب کنید.

حمل و نقل

تقریبا نیمی از انرژیی که ما مصرف می‌کنیم، صرف مسافرت و حمل و نقل می‌شود. سرمایه‌گذاران به دنبال ایده‌های حمل‌ونقلی ارزشمند هستند که باعث شود مردم با هزینه‌ی کمتر، حمل ونقل راحت‌تری را تجربه کنند. آن‌ها معتقدند تعامل چهره به چهره بسیار مهم است و مردم برای این‌که زندگی خوبی داشته باشند باید حرکت کنند، با هم کار کنند، تعامل داشته باشند و زندگی کنند. حمل و نقل خوب لازمه‌ی همه‌ی این موارد است.

شغل‌یابی

سرمایه‌گذاران وای کامبینیتر می‌گویند شدیدا به دنبال ایده‌هایی هستند که حداقل توانایی ایجاد یک میلیون شغل را داشته باشند. پائول گراهام به عنوان بنیان‌گذار این شرکت می‌گوید: با این‌که ما به ایده‌هایی در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک که ممکن است جایگزین نیروهای انسانی باشند، علاقه‌مندیم. اما هم‌چنین به ایده‌هایی که شغل ایجاد می‌کنند بسیار تمایل داریم.

کسب‌وکارهایی که نیاز به افراد بااستعداد دارد و به کمک آن‌ها می‌تواند ارزش‌های بسیار بزرگی برای جامعه ایجاد کند. ما به دنبال جهان توسعه یافته با به کارگیری استعدادها هستیم.

ابزارهای برنامه‌نویسی

توسعه دهندگان نرم‌افزار زندگی روزمره‌ی ما را می‌سازند. محصولاتی که آن‌ها تولید می‌کنند، یک اهرم بسیار قدرتمند در زندگی ما هستند. ایده‌هایی که بتوانند تاثیر چشمگیری بر کیفیت و نوع نرم‌افزارهایی که توسعه‌دهندگان ارائه می‌کنند، داشته باشند، می‌توانند بسیار ارزشمند باشند.

سرمایه‌گذاران وای کامبینیتر به آن ایده‌هایی که بتوانند به توسعه‌دهندگان کمک کنند، برنامه‌های بهتر و سریع‌تری تولید کنند، علاقه‌مندند. این ایده‌ها می‌توانند راهکارهای جدید برای کدنویسی باشند، راه‌هایی برای همکاری در کدنویسی، ابزارهای نسل بعدی و زیرساخت‌های قوی‌تر باشد.

آن‌ها بیش از هر چیزی به خارج از جعبه فکر کردن علاقه‌مندند. به عنوان مثال، مردم را تشویق می‌کنند به این موضوع فکر کنند که چه تکنولوژی‌هایی بهتر و کاراتر از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند.

ایده‌یابی کارآفرینی در حوزه غذا و کشاورزی

تقریبا بیش از ۴۰٪ از نیروی کار جهان در زمینه‌ی کشاورزی مشغول به کار هستند. از طرف دیگر غذا و کشاورزی به روش‌های صحیح می‌تواند سلامت جهانی را افزایش دهد، توان بالقوه کشاورزان را افزایش دهد و شرایط زندگی را برای میلیاردها حیوان بهبود بخشد.

سرمایه‌گذاران معتقدند بهبود وضعیت غذا و کشاورزی می‌تواند در حوزه‌ی اقتصاد تحول‌آفرین باشد.

اخبار و رسانه‌های جمعی

همه‌ی ما به دنبال جامعه‌ای بر پایه‌ی دموکراسی و آزادی محور هستیم. سرمایه‌گذاران وای کامبینیتر حمایت همه جانبه‌ی خود را از خبرگزاری‌های آنلاینی که همه چیز را برحسب واقعیت عنوان می‌کنند، اعلام کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند ما هم‌چنین از ابزارهایی که به محافظت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کمک کنند، بسیار علاقه مندیم.

این سرمایه‌گذاران نه تنها به اخبار بلکه به ایجاد رسانه‌های پرمحتوا و منحصر به فرد در هر حوزه‌ای علاقه‌مند می‌باشند. آن‌ها می‌گویند هدف ما اینست در آینده‌ای نزدیک به رسانه‌های بسیار باکیفیت در هر حوزه‌ای دست پیدا کنیم. این بهترین و ساده‌ترین راه برای بهبود جامعه است.

ایده‌یابی کارآفرینی در صنعت آب

تقاضای جهانی به آب تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاران وای کامبینیتر معتقدند با فناوری قادر خواهیم بود به آب ارزان و فراوان دست پیدا کنیم. آن‌ها معتقدند آب باید در همه‌ی جهان برای استفاده ضروری در دسترس باشد و از هم‌اکنون باید چاره‌ای به این موضوع اندیشید.

آن‌ها می‌گویند ما دوست داریم به بنیانگذارانی که روی این مسئله کار می‌کنند کمک کنیم تا سریع‌تر و راحت‌تر ایده‌ی خود را پیاده‌سازی کنند. ایده‌های این حوزه می‌تواند فناوری‌های جدید تصفیه، سیستم هوشمند آبیاری و مکانیزم‌هایی برای کاهش مصرف آب را شامل شود.

 

خدمات مالی

سیستم‌های مالی جهانی امروزی به هیچ وجه پاسخگوی کامل نیازهای مخاطبان‌شان نیستند. سرمایه‌گذاران به دنبال ایده‌هایی هستند که به مردم کمک کنند پس‌انداز، رشد کسب وکار، بیمه و انجام امور مالی با یکدیگر را به سادگی انجام دهند. از آن‌جایی که فین‌تک بازار بسیار گسترده‌ای دارد، سرمایه‌گذاران معتقدند این حوزه فرصت‌های بسیاری را در اختیار کارآفرینان قرار داده تا بتوانند به ایده‌هایی کاملا خلاقانه برسند. آن‌ها معتقدند ایده‌هایی در این حوزه می‌توانند در راحت‌تر کردن زندگی برای کاربران عصر اینترنت بیشترین تاثیر را داشته باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
شبتا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *