اکوسیستم

آخر هفته با اینترنت اشیا ، گزارشی از یک اتفاق خوب!

جنب و جوش استارتاپی در دانشگاه علم و صنعت به همت شتابدهنده اکسیژن و شرکت فناپ

“آخر هفته با اینترنت اشیا” یا “IoT weekend” عنوان نسبتا جذابی برای رویدادی بود که در آخر هفته‌ی گذشته و طی دوره‌ای سه روزه، به همت شتابدهنده ”اکسیژن” و همکاری شرکت ”فناپ”، در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

این رویداد که با محوریت کلی ایجاد آشنایی با علم روز و فناوری نسبتا نوپای اینترنت اشیا پایه گذاری شده بود، با استقبال خوبی از دانشجویانِ الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر و فعالان در حوزه‌ی استارتاپی اینترنت اشیا مواجه شد.

در روز ابتدایی رویداد, نخست آقای نورانیان، مدیر کسب و کار اینترنت اشیا ”فناپ”، به معرفی مفهوم اینترنت اشیا و فلسفه‌ی آن پرداخت. همچنین در این میان، صحبت‌هایی از تفاوت IoT با M2M، معماری چهار بخشی IoT و توضیحاتی پیرامون هر کدام به میان آمد.

در ادامه نیز مثال‌هایی اجرایی از کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف نظیر کشاورزی، حوزه‌ی سلامت و بهداشت، حمل و نقل، صنعت و مصارف خانگی زده شد. همچنین، آقای علی رحمان پور، بنیان‌گذار و مدیرعامل ”لینکپ”، پس از بحث درباره‌ی کسب و کارهای انجام شده در این حوزه و محصولاتی نظیر nest ,xiaomi ,veniam ,kontakt و… به معرفی طرح‌های کلان ملی و کسب و کارهای داخلی و سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات IoT در ایران پرداخت. وی همچنین به معرفی لینکپ و حوزه فعالیت لینکپ و بیان تجربیاتی درباره‌ی کسب و کار در این حوزه نیز اشاره کرد.

گزارش رویداد آخر هفته با اینترنت اشیا 4

از دیگر مباحث مطرح شده در روز اول می توان به بوم مدل کسب و کار اشاره کرد. این ابزار، امکان نمایش بصری اجزای کسب و کار را به نحوی ایجاد می‌کند که رابطه‌ی بین اجزاء و نحوه‌ی ایجاد ارزش و سپس ارائه‌ی آن به مشتری و همچنین نحوه‌ی تولید درآمد را نشان می دهد.

به طور کلی بحث‌های روز اول، دو رویکرد موازی یکدیگر داشت:

  1. بحث‌های علمی مانند معرفی مفهوم ابر و فضای ابری، مه و لبه، پلتفرم‌های اینترنت اشیا، معرفی پلتفرم‌های متداول متن بسته و کارکردهای پتلفرم در اینترنت اشیا
  2. موضوعات عملی‌تر و اجرایی این بحث نظیر زنجیره‌ی ارزش IoT, معرفی بازار و بخش‌بندی آن, ساز و کار ارزش آفرینی در اینترنت اشیا، نمونه‌های کسب و کارهای موفق در بازار و بررسی اکوسیستم استارتاپی در زمینه‌ی IoT بود.

در روز دوم این رویداد، پلتفرم‌های متداول متن باز، فرآیند طراحی اشیا و ارتباطات اشیا با یکدیگر از مباحث مورد بحث بود؛ اما در بعد از ظهر روز دوم فضای رویداد کمی متفاوت شد و به سمت کسب و کارهای عینی و بررسی چالش‌های پیش رو برای توسعه‌ی اینترنت اشیا و بررسی نقش‌ها در اکوسیستم استارتاپی اینترنت اشیا رفت. در همین راستا نیز، دو استارتاپ فعال در حوزه‌ی IoT و خانه‌های هوشمند، به ارائه‌ی تجربیات و معرفی خود پرداختند.

در ابتدا استارتاپ ”لوکسین” که گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آن را جلو می‌برند به ارائه‌ی طرح خود و بیان مزیت‌های رقابتی آن پرداختند. سپس، استارتاپ ”رایان” که متشکل از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بود، تجربیات و طرح خود را در اختیار حاضرین قرار دادند. استارتاپ ”اکسیژن” نیز که عملا میزبان این رویداد بود، خود و فعالیت های خود را معرفی کرد و درباره‌ی چالش‌های کار در این حوزه و تجربیات خود، بحث نمود.

گزارش رویداد آخر هفته با اینترنت اشیا 3

اما روز سوم این رویداد، به صورت کاملا کارگاهی و با هدف ایده‌پردازی و پردازش و پالایش ایده‌ها شروع شد. در این بین، هر نفر ایده‌ی خود در بحث اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف را بیان کرده و پس از بررسی اصول اصلی ایده‌پردازی و پالایش ایده‌ها، سرانجام ایده‌هایی نظیر هوشمند‌سازی شبکه‌ی آب، کنترل وضعیت مصرف دارو، کنترل و خروج و ورود دانشجویان به دانشگاه و… به عنوان ایده‌های نهایی مطرح و بوم مدل کسب و کاری برای آن‌ها نوشته و بررسی شد. سرانجام در آخرین بخش از کارگاه، با استفاده از آردوینو و اصول اولیه‌ی آن، بحث توسعه‌ی شی‌ء و نحوه‌ی بکارگیری و استفاده از آن، تمرین و تکمیل شد.

گزارش رویداد آخر هفته با اینترنت اشیا 2

گزارش رویداد آخر هفته با اینترنت اشیا 1

گزارش رویداد آخر هفته با اینترنت اشیا 6

گزارش رویداد آخر هفته با اینترنت اشیا 5

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *