معرفی استارتاپداستان شکست

پووا ، بزرگ شده‌ی ارزش‌گذاری اشتباه

ارزش‌گذاری غیرواقعی Powa در محصول ضعیف و شکست زودهنگامش نمایان شد

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست‌ و‌ یکمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست Powa Technologies می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست Powa Technologies

Powa Technologies، یک شرکت متخصص در زمینه­‌ی تجارت الکترونیکی و تجارت همراه است که در سال ۲۰۰۷ توسط دن واگنر؛ کارآفرین انگلیسی در لندن تأسیس شد و به ­عنوان بخش جانبی SuperCom Ltd فعالیتش را آغاز نمود. این شرکت فناوری‌­هایی جهت ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتال ارائه می‌داد، از جمله PowaTag، PowaWeb، PowaPos، PowaPIN و یک اپلیکیشن موبایل که امکان پرداخت پول را فراهم ساخته و از کدهایی تشکیل شده است که رسانه­‌های بازاریابی موجود مثل بیلبوردها، اقلام چاپی و تبلیغات را به شکل دیجیتال در می‌­آورد.

این شرکت بزرگترین سرمایه‌­ی سری A را به عنوان یک استارتاپ فناوری جذب کرده و در اوت ۲۰۱۳ موفق به جمع‌­آوری ۷۶ میلیون دلار شد. در ژوئن ۲۰۱۴، پووا شرکت هنگ‌­کنگی MPayME و فناوری ZNAP آن را خریداری نمود. در پی این اقدام، واگنر مدعی شد که پووا ارزشی بالغ بر ۲.۶ میلیارد‌‌ دلار دارد. پوا با Iconnect pos نیز شریک شد تا توزیع محصولات آن را در بسته­‌بندی­‌های مناسب برعهده گیرد. این شرکت در ازای هر معامله­‌ای که انجام می­‌شد، ۴۰ سنت یا ۱۰ واحد پایه از فروشندگان می­‌گرفت که درآمدی درحدود ۴.۹ تا ۵.۹ میلیون دلار در سال برایش به ارمغان می­‌آورد. اما این درآمد کافی نبود.

متاسفانه در محصولات شرکت باگ‌های فراوانی وجود داشت که شرکت را در جذب فروشندگان متعدد و به دنبال آن درآمدزایی و عمل به تعهدات مالی محدود می‌ساخت. از طرفی ولخرجی‌های واگنر در اجاره­‌ی دفاتر گران­‌قیمت و برپایی مهمانی‌های پرخرج  نیز مزید بر علت می‌شد.

همین اتفاقات باعث شد تا اوایل سال ۲۰۱۶، شرکت با مشکلات مالی مواجه شده و از پرداخت حقوق کارمندان و طرفین قرارداد خود بازبماند. دفتر هنگ­‌کنگ آن هم نتوانست حقوق کارمندانش را به­‌موقع بپردازد. به تدریج پووا نقدینگی خود را از دست داد و با بدهی سنگینی دست به گریبان شد. شرکت برای خلاصی از این وضعیت، برای جلب توجه سرمایه‌گذاران دست به هر کاری زد.

فوریه­‌ی همان سال، شرکت سرمایه‌­گذاری Wellington Management، که بزرگترین سرمایه­‌گذار و طلبکار پووا بود، خواستار تسویه­‌ی وام خود شد.

۲۸ ژانویه‌­ی ۲۰۱۶ در تلاش برای بازسازی شرکت، الساندرو گادوتی، مدیرعامل PowaTag شد. وی در دوران مدیریت خود، مدیرعامل موقت گروه هم شد تا از روند کار و فروش شرکت‌­های این گروه پشتیبانی کند. ۲۳ فوریه­‌ی همان سال، پووا ۷۴ کارمند مستقر در دفتر لندن را مازاد دانست و فردای آن روز با اعلام ورشکستگی، بیشتر کارکنانش را اخراج کرد.

۲ مارس ۲۰۱۶، اسکای‌­نیوز اعلام کرد که دو بخش اصلی پووا، یعنی PowaWeb و PowaTag در معاملاتی مجزا فروخته شده‌­اند.

پس از سقوط پووا، Financial Times در مقالات متعددی برخی ادعاهای گذشته­‌ی این شرکت را مورد سؤال قرار داد. مثلاً با بررسی ادعای ارزش ۲.۶ میلیارد‌‌ دلاری شرکت در سال ۲۰۱۴، معلوم شد که این رقم چیزی در حدود ۱۰۶ میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر ادعای قرارداد ۱۰ ساله با شرکت چینی UnionPay –که همکاری‌­اش با یک شرکت کوچک انگلیسی عجیب بود- از جانب غول چینی تکذیب شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *