اخبار استارتاپی

«شرکت‌های خلاق» مشمول قانون دانش‌بنیان می‌شوند

دبیر ستاد توسعه‌ی فضای مجازی معاونت علمی از برنامه‌ریزی برای شناسایی شرکت‌های خلاق که ماهیت دانش‌بنیان ندارند، خبر داد.

به‌گزارش اکوموتیو، دبیر ستاد توسعه‌ی فضای مجازی معاونت علمی از برنامه‌ریزی برای شناسایی شرکت‌های خلاق که ماهیت دانش‌بنیان ندارند، خبر داد و گفت: این شرکت‌ها مشمول قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند.

مهدی فقیهی با بیان این‌که طرح «شناسایی شرکت‌های خلاق» در مرحله‌ی عملیاتی شدن در معاونت علمی فناوری رئیس جمهور است و به زودی در ستاد توسعه‌ی ICT و فضای مجازی، رونمایی می‌شود، گفت: شناسایی شرکت‌های خلاق به این معنی است که شرکت‌هایی که شرایط دانش‌بنیان شدن را به ذات ندارند و ماهیت آن‌ها آن سطح تکنولوژی که قانون دانش‌بنیان دیده را فراهم نکند، شناسایی شوند.

او با بیان این‌که این شرکت‌ها، شرکت‌های نوآور و خلاقی هستند که به فضای اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک می‌کنند، ادامه داد: بنابراین مطابق با برنامه‌ی مدنظر، این شرکت‌ها را شناسایی و حمایت می‌کنیم؛ این حمایت نزدیک و هم‌تراز با قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه‌ی ICT و فضای مجازی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به این‌که شناسایی شرکت‌های خلاق در ۳ موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات، گیاهان دارویی و فناوری‌های نرم در دستور کار قرار دارد، افزود: بخش اصلی این پروژه مربوط به شرکت‌های فناوری اطلاعات است که قابلیتهای دانش‌بنیان شدن ندارند اما خلاقیت و نوآوری دارند.

او گفت: شرکت‌های خلاق، چیزی متفاوت از مفاهیم دانش‌بنیان را دارند که در قانون دانش‌بنیان و آیین‌نامه‌ها و ارزیابی‌ها آمده است. برای مثال شرکتی در حوزه‌ی صنایع دستی نوآور است اما استانداردهای دانش‌بنیان را ندارد چرا که ماهیت کار این شرکت، فنی نیست. به همین دلیل این شرکت نوآور در صنایع دستی، در دسته‌ی شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرد.

فقیهی با تاکید بر این‌که تعریف شرکت‌های خلاق متفاوت از استارت‌آپ است، ادامه داد: قرار است اکوسیستمی فراهم شود تا شرکت‌هایی که قابلیت دانش‌بنیان شدن را ندارند، بتوانند از حمایت‌های هم‌تراز با شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

دبیر ستاد توسعه‌ی ICT فضای مجازی معاونت علمی تصریح کرد: در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مکانیزم‌های تشخیص و ارزیابی شرکت‌های خلاق در ستاد توسعه‌ی ICT معاونت علمی در حال انجام است و به محض آن‌که شرکتی به‌عنوان شرکت خلاق شناسایی شود می‌تواند از مزایای معافیت مالیاتی و تسهیلات دیگر استفاده کنند.

او تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به شرایط موجود، بیش از چند هزار شرکت پتانسیل حضور در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان شرکت خلاق را داشته باشند. چرا که از مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، بیش از ۴۰ درصد در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول هستند و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در حوزه‌ی شرکت‌های خلاق نیز بیش از ۵۰ درصد شرکت‌هایی که وارد می‌شوند، جنسشان ICT است و این می‌تواند حجم بالای چند‌هزار شرکت باشد.

فقیهی با اشاره به این‌که در حال تدوین استانداردها با رعایت حداقل‌ها هستیم، گفت: به‌زودی و حداکثر تا یک ماه آینده شرایط شناسایی شرکت‌های خلاق از طریق فراخوان اعلام می‌شود و استارت‌آپ‌هایی که نمی‌توانند دانش‌بنیان باشند می‌توانند از طریق ارائه‌ی درخواست در این زمینه اقدام کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *