اخبار استارتاپی

راه‌اندازی نقشه‌ی بومی، راه برون‌رفت از تحریم گوگل

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است باید از تحریم جدید گوگل علیه کسب‌وکارهای ایرانی در راستای توانمند کردن خود استفاده کرد. 

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران تحریم گوگل علیه کسب‌وکارهای ایرانی را نوعی جنگ می‌داند و خبر می‌دهد که باید این جنگ را به فرصت تبدیل کرد اما از طرفی اشاره می‌کند که سازمان فناوری اطلاعات ایران حمایتی از یک نقشه‌ی بومی برای انحصار بخشیدن به آن نداشته است.

خسرو سلجوقی با اشاره به مشکلات جدیدی که کسب‌وکارهای ایرانی با سرویس نقشه‌ی گوگل پیدا کرده‌ اند، می‌گوید که نمی‌توان در برابر این اتفاقات، حالت سکون داشت و باید از این فرصت برای توانمند کردن خود استفاده کرد. ما تا کنون زیاد تحریم‌ شده‌ ایم و مجبور بوده‌ ایم که خود را به‌ روز کنیم. نمی‌توان گفت چون تحریم بد است، نباید خودمان را در برابر آن توانمند کنیم. تصور می‌کنم این یک فرصت ارزشمند برای نوآوران ایرانی در بخش نقشه است تا بتوانیم با تولیدات بومی خود، رشد کنیم.

با حمایت مالی بلاعوض مخالفم

سلجوقی اشاره می‌کند که در بحث نقشه‌های بومی، برخلاف جویشگرهای بومی دولت هیچ حمایتی مالی انجام نداده و هزینه‌ای را صرف این کار نکرده بلکه صرفا شرکت‌های خصوصی را تشویق به توسعه‌ی نقشه‌ها کرده است. اما آیا به دلیل تجربه‌ی ناموفق حمایت مالی از جویشگرهای بومی، این بار تصمیم گرفته شد تا از نقشه‌های بومی حمایت مالی نشود؟

سلجوقی که خود در گذشته راهبری پروژه‌ی جویشگرهای بومی را بر عهده داشته در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به عنوان کسی که پروژه‌ی جویشگرهای بومی را راهبری کرده، با پرداخت و حمایت مالی بلاعوض مخالف و معتقدم باید به فعال شدن بازار کسب‌وکارها کمک کنیم. ما هیچ‌وقت به جویشگر به عنوان یک موتور جستجوی صرف نگاه نکردیم، این مجموعه باید حدود ۱۲۰ خدمت ارائه دهد که نقشه، پیام‌رسان و نامه‌ی الکترونیکی همه زیرمجموعه‌هایش هستند.

اگر این خدمات در قالب یک خوشه‌ی اقتصادی جلو می‌رفت، پولی که دولت برای توسعه‌ی آن‌ها گذاشته بود نه مساوی، بلکه به شکل مناسب تقسیم می‌شد. گاهی باید به بخشی یک واحد کمک کرد و به بخش دیگر ۱۰ واحد. هوشمندانه کمک کردن، لازمه‌ای دارد؛ آن هم این است که خود شرکت‌ها مانند یوز، پارسی‌جو، چاپار و نقشه‌نما در قالب خوشه و هماهنگ با هم فعالیت کنند و بعداً کمک‌های مادی و معنوی دولت را به همراه داشته باشند.

در حال حاضر شرکت‌های دیگری مانند نشان و سیدارمپ هم مشغول توسعه‌ی نقشه‌های بومی هستند و سرویس‌هایی را نیز ارائه می‌دهند. از طرفی به نظر می‌رسید که صرفا به توسعه‌ی یک نقشه‌ی بومی که «نما» نام داشت توجه خاصی می‌شود. سلجوقی اما اشاره می‌کند که محدودیتی در ورود شرکت‌های مختلف به این خوشه وجود ندارد.

شرکت‌های خصوصی توسعه‌ی نقشه، مانند نشان و سیدارمپ پیشتر عنوان کرده‌ اند که برای توسعه‌ی نقشه‌های خود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند که بیشتر آن‌ها امنیتی و مربوط به تصویربرداری هوایی هستند. از سوی دیگر شهرداری‌ها که داده‌های جغرافیایی کاملی دارند نیز دیتای خود را با شرکت‌های خصوصی به اشتراک نمی‌گذارند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این رابطه می‌گوید که این مشکل هم‌چنان وجود دارد و راه‌حل فعلی آن، حذف قسمت‌های نظامی از نقشه‌های داخلی است. او هم‌چنین خبر می‌دهد که «نقشه‌نما» به احتمال زیاد در تیرماه به شکل کامل رونمایی خواهد شد؛ نقشه‌ای که اگرچه به گفته‌ی سلجوقی از آن حمایتی نشده اما چندین بار مورد آزمایش دولتی‌ها قرار گرفته است.

از سوی دیگر این نقشه در سایت خود و در سایت سازنده‌اش، از عبارت‌هایی هم‌چون «سامانه‌ی ملی‌نما» و «نقشه‌ی ملی ایران» استفاده کرده که تا حدی رنگ و بوی انحصار می‌دهد. سلجوقی در همین باره می‌گوید: قرار نیست به نقشه‌نما یا نقشه‌ی دیگری انحصاری داده شود. این‌ها گزینه‌های موجود برای استفاده‌ی کاربران هستند. مانند پیام‌رسان‌های داخلی که اکنون چندین پیام‌رسان داریم. فعلا حمایتی از این نقشه هم نداشته‌ ایم. صرفا یکی از بحث‌ها این بود که بتوانیم از این نقشه در جویشگرها استفاده کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *