مقالات تحلیلی

جام جهانی ، برندها و شرکت‌ها

ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که جام جهانی برای برندها به همراه می‌آورد.

سالانه رویداد‌های ورزشی مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود؛ رویداد‌هایی که معمولا یک ماه به طول می‌انجامد و به طور ویژه‌ای مورد توجه مردم جهان و قاره‌ها قرار گرفته و صدر اخبار و رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

این رویدادها محل حضور دو قشر از افراد جامعه است: اول این که تیم‌ها، ورزشکاران و تماشاگران در آن شرکت می‌کنند و دوم حضور برندها‌، شرکت‌ها و کسب وکارهای مختلف در این فستیوال‌هاست.

سال ۲۰۱۸ یکی از سال‌های مهم طرفداران فوتبال در سراسر جهان است؛ زیرا که جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه در این سال برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به این ورزش می‌توانند بار دیگر به تماشای این رویداد و تیم‌ها و بازیکنان محبوب خودشان بنشیند.

اما برگزاری این رویداد حاشیه‌های زیادی نیز داشت. جدا از مسائل سیاسی و موضوعاتی که در بحث انتخاب روسیه به عنوان میزبان مطرح می‌شد، عدم علاقه شرکت‌ها و برند‌ها برای اسپانسرینگ و حضور در این رویداد ورزشی مشکل جدی فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) بود.

جام جهانی 2018 روسیه

با نزدیک‌تر شدن به شروع مسابقات و مشخص شدن تیم‌های حاضر، شرکت‌های بزرگ نیز آرام آرام آمادگی خود را برای حضور در این مسابقات اعلام می‌کردند.

شرکت‌ها و برندهایی که به عنوان اسپانسر در جام جهانی شرکت می‌کنند به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: دسته اول به عنوان شرکای فیفا مطرح می‌شوند؛ دسته دوم را اسپانسرها تشکیل می‌دهند و در دسته سوم، شرکت‌ها و برندهایی که از کشور میزبان حضور دارند قرار خواهند داشت.

در ادامه به معرفی برندهایی که در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور دارند می‌پردازیم:

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

برندهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

بیستمین دوره مسابقات جام‌ جهانی فوتبال در کشور برزیل و با قهرمانی تیم ملی آلمان برگزار شد. در این دوره از مسابقات شرکت‌های آدیداس، کوکاکولا، هواپیمایی امارات، هیوندای، کیا موتورز، سونی و ویزا حضور داشتند.

در بخش اسپانسرینگ مسابقات شرکت‌های بود ویسر،کاسترول، کانتیننتال، جانسون و جانسون، مک‌دونالد، مارفینگ، او ای و یانگلی سولار حضور داشته و از کشور میزبان نیز شرکت‌های آپکس برزیل، سنترائو، گاروتو، ایتائو، لیبرتی سگوروس و ویس آپ حضور داشتند.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه  

برندهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

در این مسابقات لیست شرکت‌ها و برندها با تغییرات چشم‌گیری مواجه شده است. حضور بیشتر شرکت‌های چینی و عدم استقبال شرکت‌های کشور میزبان نسبت به دوره قبل از موارد قابل توجه در این فهرست است.

همچون دوره گذشته مسابقات، شرکت‌های آدیداس، کوکاکولا، هیوندای، کیا موتورز و ویزا در کنار گروه وندا، گازپروم، هواپیمایی قطر به عنوان شرکای فیفا در صدر این فهرست قرار دارند.

از طرفی شرکت‌های بود وبسر و مک‌دونالد نیز مانند گذشته به عنوان اسپانسر در این رویداد حضور داشته و نام شرکت‌های چینی هایسنس، منگنیو و ویوو نیز در این رده دیده می‌شود. از کشور میزبان نیز تنها اسم آلفا بانک دیده می‌شود که در مقابل دوره گذشته نشان از استقبال کم شرکت‌های روسی در حمایت و حضور در این رقابت دارد.

منبع
نوپانا
برچسب ها
نمایش بیشتر

سید وحید مرتضوی

مسئول تیم محتوایی اکوموتیو، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن