مقالات کارآفرینی

ورزش و ظرفیت‌های آن برای کارآفرینی

توسعه نوآوری و کارآفرینی ورزشی با تکیه بر تکنولوژی

کارآفرینی در ورزش ، حوزه‌ی به‌سرعت در حال رشدی از کارآفرینی و تحقیقات مدیریت ورزش است. فرایند کارآفرینی در ورزش دربردارنده‌ی فعالیت‌های کارآفرینی اجتماعی و نوآوری اجتماعی است که در زمینه‌ی ورزشی انجام می‌شوند. ورزش در جایگاه یک صنعت، جزء بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان محسوب می‌شود و بر صنایع دیگر از جمله آموزش‌و‌پرورش و گردشگری تأثیر می‌گذارد که خود آنها هم بر نوآوری اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی تمرکز یک‌پارچه‌ای دارند. ورزش به ساختار اجتماعی بیشتر کشورهای جهان گره خورده و چشم‌انداز منحصر‌به‌فردی از کارآفرینی فراهم می‌کند. فرایند کارآفرینی در ورزش را معمولا سازمان‌ها، افراد یا دولت‌هایی آغاز می‌کنند که هم در حوزه‌ی اقتصادی و هم اجتماعی حضور مؤثری دارند.

ویژگی‌های کارآفرینی در حوزه ورزش

فعالیت‌های کارآفرینی در ورزش تحت‌تأثیر توسعه‌ی تکنولوژی بوده که با انتشار اطلاعات و ایجاد بازارهای جدید بین‌المللی جدید افزایش یافته است. هدفِ این مقاله آشنایی خواننده با دیدِ نظری در تحقیقات کارآفرینی در ورزش با تمرکز بر ماهیت کارآفرینی اجتماعیِ آن است. پژوهش‌های گذشته نگرانی در مورد فقدان توسعه‌ی نظری در پژوهش کارآفرینی را برجسته کرده‌اند. هدف این مقاله پر کردن شکاف بین ورزش و کارآفرینی اجتماعی و تحقیقات نوآوری اجتماعی است.

کارآفرینی در ورزش شامل کارآفرینانی می‌شود که از فرصت‌های حاصل از شبکه‌هایشان استفاده می‌کنند و با شناسایی حوزه‌هایی که می‌توانند در آنها مؤثر باشند، منابعِ موجود را بهبود می‌بخشند. کارآفرینی در ورزش، شناسایی شرایط و رویه‌هایی است که سرمایه‌گذاری‌های تجاری ناگهانی با گرایش اجتماعی در آنها شکل گرفته است.

کارآفرینی ورزش تا حد زیادی در ورزش حرفه‌ای رخ می‌دهد که روی سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی اجتماعی تأثیر می‌گذارد. ورزش‌های حرفه‌ای به چهار گروه اصلی خدمات‌رسانی می‌کنند: «طرفداران بر اساس میزان حضور، بینندگان تلویزیونی و خرید کالاهای تیم؛ تلویزیون و سایر رسانه‌ها، ادغام دست‌یابی حق گسترش منحصربه‌فرد، دولت و سایر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در ساخت امکانات ورزشی، حمایت‌های مالی یا خرید کامل تیم توسط شرکت‌ها و حتی دولت‌ها».

لیگ‌های ورزشی حرفه‌ای کسب‌وکارهای خصوصی هستند که برای سرگرمی ارائه‌شده، از مصرف‌کنندگان هزینه دریافت می‌کنند؛ شیوه‌ی نوآورانه‌ای که این سازمان‌ها می‌توانند از راه آن سود کلی و سهم بازار را افزایش دهند. هم لیگ‌های ورزشی حرفه‌ای و هم آماتور کارآفرین هستند. در حقیقت، طبیعت ورزش به این معناست که کاملا در جامعه هم آمیخته شده است. علاوه‌بر انگیزه‌های سودآور برای کارآفرینی در ورزش، مدیران شرکت‌های مرتبط با ورزش با کنترل قدرت ورزش به‌منظور دستیابی به اهداف عموم و اجتماع هم می‌توانند عملکرد اقتصادی‌شان را افزایش دهند.

اهمیت کارآفرینی در ورزش

کارآفرینی مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با معرفی محصولات و خدمات به بازار است؛ می‌تواند شامل ایجاد سازمان‌های جدیدی نیز باشد که به محیط اجتماعی اقتصادی وابسته هستند. کارآفرینی در ورزش، ایجاد و حفظ ثباتِ سرمایه‌گذاری تجاری را با تمرکز بر اهمیت فعالیت‌های تجاری بهبود می‌بخشد. این حوزه از کارآفرینی با بهره‌گیری از جهانی‌شدن و سبک زندگی کارآفرینانه، ترغیب به سرمایه‌گذاری‌های تجاری جدید می‌کند و می‌تواند برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های تجاری، در مسیری فراتر از منابع موجود حرکت کند.

اهمیت کارآفرینی در ورزش

هدف کلیِ این مقاله نزدیک شدن به فرآیند کارآفرینی کشف، تصویب، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌های بازار برای تمرکز بر کارآفرینی ورزشی در بخش اجتماعی است. رفتارهای کارآفرینی ورزشی همچون رفتارهای ریسک‌پذیر، ناشی از پیچیدگیِ بازار جهانی است که شامل حیطه‌های ورزشی مختلفی می‌شود. این حیطه‌ها هم شامل تیم‌های ورزشی حرفه‌ای می‌شوند که برای درآمدزایی تشکیل شده‌اند و هم ورزش‌های همگانی که بدون هدف درآمدزایی در جوامع محلی انجام می‌شوند.

کارآفرینی ورزشی با کاربرد استراتژی‌های کارآفرینی برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری ارتباط دارد. روش این کارآفرینی استفاده از مهارت‌های اجتماعی و دانش بازار است. یکی از وظایف مهم مدیران، مراقبت دائم از تغییرات بازار است. کارآفرینان برای شناسایی فرصت‌های بازار، معمولا از اطلاعات نامتقارنی استفاده می‌کنند. این کاربردهای مختلفِ کارآفرینی در ورزش، مربوط به منشأ کارآفرینی می‌شوند.

برای نخستین بار، شامپیتر (۱۹۱۲) اصطلاح «کارآفرین» را برای اشاره به فردی استفاده کرد که نوآور است و به‌دنبال فرصت می‌گردد. از زمان مقاله‌ی اصلی شامپیتر تاکنون، کارآفرینان همچنان نقش مهمی در رشد اقتصادیِ جوامع خود ایفا می‌کنند. اخیراً یکی از راه‌های تقویت رشد اقتصادی از طریق برون‌سپاری بوده است، که خودش به عنصر رایجی در محیط کسب‌وکار ورزشی دنیا تبدیل شده است.

کارآفرینی شامل افرادی در محیط ورزشی است که ذهنیتی را توسعه می‌دهند که نوآوری را تقویت می‌کند. ذهنیت کارآفرینی این‌طور تعریف می‌شود: «شیوه‌ی تفکری درباره‌ی کسب‌وکار که بر ایجاد فرصت‌هایی در شرایط نامطمئن تمرکز دارد و با چشم‌اندازی رشدگرا، انعطاف‌پذیری، خلاقیت، نوآوری و تکرار همراه است.» کارآفرینان ورزشی با جست‌وجوی روندها و فرصت‌های آتی، تغییرات مداوم و نوآوری را تقویت می‌کنند. بنابراین کارآفرینان ورزشی می‌توانند افرادی باشند که با ایجاد سرمایه‌گذاری کارآفرینانه، در حیطه‌ی ورزشی نوآور، فعال و ریسک‌پذیر هستند. این کارآفرینان می‌توانند در صنعتی خاص یا در حوزه‌ی ویژه‌ای همچون ورزش صاحب تجربه باشند.

کارآفرینان برخلاف مدیران، به‌احتمال زیاد به‌صورت فعالانه برای منابع سود بکر و بالقوه در جست‌وجو هستند. مطالعه‌ی جالبی درباره‌ی کارآفرینان نشان می‌دهد که مشاهیر کارآفرینیِ منطقه‌ی شیکاگو بیشتر به‌دنبال کسب اطلاعات از ارتباطات شخصی بودند تا منابع اطلاعاتی عمومی همچون مجله‌ها و روزنامه‌ها. بنابراین، کارآفرینان ورزشی می‌توانند قابلیت‌های خود را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسعه دهند. نمونه‌ی اخیر از این کارآفرینان ورزشی لبران جیمز (LeBron James) است که پیش از آنکه با تیم بسکتبال حرفه‌ای قرارداد ببندد، قراردادهایی با نایک و آپر دک به‌ارزش بیش از ۹۰ میلیون دلار امضا کرد.

کارآفرینی در ورزش و نوآوری اجتماعی

کارآفرینان ورزشی در فعالیت نوآورانه‌ای درگیر هستند که تواناییِ آنها را برای استفاده‌ی خلاقانه و پویا از منابع افزایش می‌دهد. بنابراین کارآفرینان ورزشی افرادی هستند که ایده‌ها، اطلاعات و روش‌ها را با هدف به‌کارگیری در سرمایه‌گذاری تجاری ایجاد می‌کنند. در بسیاری از موارد، کارآفرینان فعالانه به‌دنبال فرصت‌ها نیستند، بلکه منفعلانه آنها را جست‌وجو می‌کنند، یعنی پذیرای فرصت‌ها هستند، اما فعالانه در جست‌وجوی آنها نیستند.

کارآفرینی در ورزش و نوآوری اجتماعی

کارآفرینان ورزشی ظرفیتی شناختی دارند که آنها را قادر می‌سازد تا محصولات و خدمات جدید راکه در حال حاضر وجود ندارند، شناسایی کنند. ویژگی‌های شخصیِ کارآفرینان همچون خوش‌بینی و ریسک‌پذیری، با شناسایی فرصت‌ها در ارتباط هستند. کارآفرینان ورزشی برای شناسایی فرصت‌ها در موضع منحصربه‌فردی قرار دارند، زیرا روی اطلاعات جدید درباره‌ی صنعت ورزش جاری تمرکز دارند. دانش و خلاقیتِ کارآفرینان ورزشی است که سرمایه‌گذاری‌های تجاری شکل‌گرفته را هدایت می‌کند.

عادات و سبک‌های کارآفرین ورزشی هم به سرمایه‌گذاری‌های تجاری جهت می‌دهند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر فعالیت بین‌المللی خود را افزایش داده‌اند که بخشی از آن در حوزه‌ی ورزشی اتفاق افتاده است. وقتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازاری خارجی فعالیت می‌کنند، دسترسیِ خود را به منابع درباره‌ی دانش بازار افزایش می‌دهند. برای کارآفرینان ورزشی، بین‌المللی کردنِ شرکت‌های سرمایه‌گذاری دسترسی بیشتری به منابع فراهم کرده است. کارآفرینان ورزشی، برای سرمایه‌گذاری تجاری باید به محیط‌های سازمانی و بین‌المللی مختلف توجه کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۷]
منبع
چطور
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *