ایده های استارتاپی

معرفی ایده‌ راه‌اندازی کسب و کار اجاره مکان‌های اقامتی

50 ایده‌‌ برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق در سال جدید - قسمت اول

لیمو HR

از دیدگاه پائول گراهام استارت آپ همانطور که از نامش هم مشخص است، کسب وکاری است که از همان زمان شروع (Start) به سمت اوج (Up) حرکت میکند. در واقع استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهایی هستند که دارای رشد بسیار سریع هستند. در سال‌های اخیر نیز مشاهده کردیم که سودآورترین کسب‌وکارهای دنیا استارتاپ‌ها بودند. در این مجموعه مقالات با ۵۰ مورد از برترین ایده‌های سال ۲۰۱۸ آشنا خواهید شد. ما این ایده‌ها را براساس رنکینگ‌های جهانی انتخاب کرده‌ایم و تنها هدفمان ارائه‌ی دیدی نسبت به برترین ایده‌های جهانی است. مسلما کپی کردن این ایده‌ها برای مخاطبانی که تفاوت‌های بسیاری با مخاطبان خارجی دارند، کاری از پیش نخواهد برد. در قسمت اول این مجموعه مقالات با معرفی ایده‌ راه‌اندازی کسب و کار اجاره مکان‌های اقامتی با رسانه اکوموتیو همراه باشید.

قسمت‌های قبلی این مجموعه مقالات را می‌توانید ایده های استارتاپی مطالعه کنید.
  • پلتفرمی برای اجاره مکان‌های اقامتی

نمونه‌ی خارجیAIRBNBAirbnb Logo

یکی از فرصت‌هایی که گردشگری مجازی در اختیار گردشگران دهکده جهانی امروز قرار داده است، آشنایی با فرصت‌های اقامتی گسترده و متنوع در ده‌ها هزار شهر دنیا بوده که در این بین می‌توان به محل‌های اقامتی کم‌هزینه اشاره کرد. این محل‌ها می‌توانند اتاق‌ هتل‌های لوکس و مجلل پر تخفیف و همچنین خانه‌های اجاره‌ای شهروندان در کشور‌های مختلف دنیا باشد. در همه جای دنیا این تنها هتل‌ها نیستند که ارائه دهنده خدمات اقامت به مسافران هستند بلکه بسیاری از ساکنین مناطق توریستی، منازل خود را برای اجاره‌ی کوتاه مدت در اختیار گردشگران قرار می‌دهند که همین مساله به اقتصاد محلی بسیار کمک می‌کند. از طرفی بسیاری از گردشگران هم تمایل دارند تا تجربه‌ای نزدیک‌تر از زندگی در کنار مردم آن شهر داشته باشند و به همین دلیل انتخاب یک مکان اقامتی از میزبانان را به اقامت در هتل ترجیح می‌دهند.

Airbnb یک وبسایت است که افراد مکان‌های اقامتی خود را در آن اجاره می‌دهند. در این وبسایت بیش از ۲ میلیون مکان فهرست شده وجود دارد که در ۳۳ هزار شهر و ۱۹۱ کشور است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ در سانفرانسیسکو به وجود آمد. استارتاپ ایر بی ان بی در سال ۲۰۱۴ ،تقریباً ۱۲۰ میلیون دلار بودجه خطرپذیر از شرکت‌هایی مانند وای کامبینیتر و مبالغ دیگری از سایر شرکت‌ها جذب کرد. Airbnb برای هر رزرو از میزبان ها ۳ درصد و از مهمان ها بین ۶ تا ۱۲ درصد کمیسیون می‌گیرد. گردشگران و مسافران در این وب‌سایت گزینه‌های متنوعی در اختیار دارند. از یک اتاق مشترک تا یک خانه کامل، می‌توانند از استخر یا ماشین لباسشویی و هر چه فکر می کنند در طول دوران اقامت خود استفاده کنند. همچنین می توانند عکس های خانه، مهمان یا میزبان و نقشه را مشاهده کنند.

Airbnb

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این سایت و فراگیری آن، صرفه جویی در امور مالی است. مسافران و گردشگران یک طیف بسیار گسترده از قیمت‌ها را در اختیار دارند و در مقایسه با پولی که می‌پردازند از امکانات بسیار خوبی برخوردار می‌شوند. آن‌ها می‌توانند تنها با پرداخت شبی چند پوند تا چند صد پوند اقامتگاه مورد نظر خود را در مکانی ایده آل اجاره کنند. مکان‌هایی که اجاره‌ی هتل در آن‌جا قیمتی بیش از چند برابر خواهد داشت.

میزبان‌ها نیز می‌توانند از اتاق‌های خالی پول در بیاوند. طبق اظهار نظر یک اقتصاد‌دان، اگر یک نفر خانه خود را از طریق Airbnb برای هفت روز در هر ماه اجاره دهد، می تواند مبلغی حدود ۵۶۰۰ پوند به درآمد سالانه خود اضافه کند. مبلغی که معادل ۱۵ درصد درآمد میانگین هر خانوار در انگلستان است.

گزارش اخیر موسسه بین المللی Euromonitor نشان می دهد که Airbnb چطور از ظرفیت شهر‌ها و کشور‌ها در چارچوب قانونمند اجاره و رهن اقامتگاه استفاده می‌کند تا صنعت هتلداری را بهبود بخشد. در این گزارش آمده است که Airbnb از قالب یک استارتاپی که با تکنولوژی فعالیت می‌کند خارج شده و به پلتفرمی برای دفاع از حق و حقوق صاحبان اقامتگاه‌ها در کشور‌های مختلف تبدیل شده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که شرکت نوآور Airbnb بیشتر از هتل‌های غیر مستقل می‌تواند گردشگران و مسافران را جذب کند. بنابراین بدیهی است که درآمد هتل‌های بزرگ و لوکس تحت تاثیر این گونه وب سایت‌ها که حس ماجراجویی را نیز در مسافران و گردشگران ترغیب می‌کند کاهش یابد و آن‌ها هم به دنبال احراز هویت از دست رفته‌شان بحث مالیات را پیش می‌کشند.

شروع این استارتاپ اینگونه بود که دو جوان آمریکایی تصمیم گرفتند تا اتاق شیروانی خانه‌شان که تخت‌های بادی مجهزی داشتند را به یک مسافرخانه کوچک تبدیل کنند و اجاره دهند. بعد از راه‌اندازی یک وبسایت کوچک توانستند سه مسافر جذب کنند که به آنها صبحانه خانگی نیز ارائه دادند.

نمونه ی ایرانی : موسم

به عنوان نمونه‌ی ایرانی AirBnb  می‌توان به استارتاپ موسم اشاره کرد. موسم بستری است که مسافرین می‌توانند به جستجوی واحد‌های اقامتی سراسر کشور پرداخته و با توجه به تعداد نفرات، بودجه و امکانات مورد نیاز خود واحد اقامتی مد نظر خود را انتخاب نموده و آن را رزرو نمایند. با استفاده از این استارتاپ دیگر نیاز نیست برای اجاره آپارتمان یا ویلا به تابلو به دست‌هایی که در کنار جاده ایستادند و مشخص نیست واحد‌هایی با چه کیفیتی را به مسافران ارائه می‌دهند اعتماد کرد.

موسم

از طرفی میزبانان و مالکان این منازل لازم نیست به صورت فیزیکی به دنبال مسافر برای اجاره دادن واحد خود باشند. به کمک فناوری اینترنت و سادگی کاربرد آن، مالکان واحد‌ها به سادگی عکس و اطلاعات واحد خود را در موسم قرار داده و از طرفی متقاضیان می‌توانند قبل از سفر با انتخاب و رزرو واحد خود، در طول سفر دغدغه انتخاب مکان اقامتی را از دوش خود بردارند. همچنین به علت قابلیت جستجوی سریع و قابل مشاهده بودن همه‌ی گزینه‌ها، رقابت بیشتری بین میزبانان برای ارائه‌ی خدمات بهتر با قیمت پایین‌تر به وجود خواهد آمد.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *