اخبار استارتاپی

عقب افتادن استارتاپ ها در مرحله ثبت شرکت از دنیا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد ریشه رانت در نقص قوانین است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین همایش جوانان و قانون‌گذاری، از روند قانونی ثبت یک استارت‌آپ در کشور انتقاد کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در این نشست گفت: عدم مدیریت علمی و صحیح در عرصه‌های مختلف، نکته‌ای است که کشور از آن رنج می‌برد. جوانان فکر می‌کنند با جابه‌جا شدن آدم‌ها و مسائل بین نسلی این موارد حل می‌شود. هرچند مطالبه‌ی جوان‌گرایی موضوع درستی است اما نباید در جامعه دوقطبی پیر و جوان بدل شود.

او افزود: ما به جوانان می‌گوییم دنبال کار دولتی نباشند و این سم است. او هم تا سراغ راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌رود، از همان اول با بدبختی‌هایی که ما برایش ایجاد کرده‌ ایم، مواجه می‌شود. البته خیلی از این جوانان با وجود همه مرارت‌ها کارهای‌شان را جلو می‌برند و اثراتی ماندگار در اپلیکیشن‌های گوشی‌های موبایل خلق می‌کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اپلیکیشن‌های زیادی را جوانان ایرانی درست کرده‌ اند. البته فقط ۵ درصد این جوانان موفق به ایجاد برندی بزرگ می‌شوند. ۹۵ درصد دیگر شکست می‌خورند اما دوباره کار را شروع می‌کنند. با این حال جوانی که به دنبال سهمش از اقتصاد است، وقتی با  فضای رانت در کشور مواجه می‌شود، ناامید می‌شود.

آذری جهرمی ادامه داد: یک جوان باید وقت و خلاقیت و انرژی زیادی برای راه‌اندازی کسب‌وکار بگذارد، اما وقتی می‌بیند یکی با یک حرکت ۳۰ میلیارد تومان پول ظرف دو هفته در جیبش می‌گذارد، دیگر چه انگیزه‌ای برای کار کردن دارد.

او با بیان این‌که امروز جنگ اقتصادی به راه افتاده و اتاق جنگ آن وزارت خزانه‌داری امریکاست، گفت: در شرایطی که تلاش جوانان و دیپلمات‌ها و نظامیان برای رشد کشور جهاد است، چرا یک فاسد و رانت‌خوار باید به راحتی به اهدافش برسد.

وزیر فاوا گفت: ریشه‌ی رانت در قوانین است. قانونی که معماری خوبی نداشته باشد و با یک هفته نشست و برخاست تصویب شود، معلوم است که نمی‌شود از آن انتظار شق‌القمر داشت.

جوان‌گرایی در دستگاه‌های دولتی

آذری جهرمی با بیان این‌که باید متولیان به این باور برسند که جوان‌گرایی لازم است، گفت: آقای انصاری معاون رئیس‌جمهور به من گفت تو که خودت وزیر جوانی هستی چرا دو نفر از معاونانت بازنشسته هستند. دلیلش این است که نظام‌های کنترلی را به گونه‌ای گذاشته‌ ایم که یک فرد جوان از پس آن‌ها بر نمی‌آید. اصل کار، پیچیدگی چندانی ندارد و یک جوان با علمش کار را پیش می‌برد اما بلد نیست با دستگاه‌های نظارتی و بازرسی تعامل کند و به ناچار از نیروهای قدیمی استفاده کنیم.

او با بیان این‌که برخی به من می‌گویند مسئولین چرا در مقام مطالبه قرار می‌گیرند، گفت: این‌ها مطالبه نیست بلکه بیان واقعیات است تا مسائل حل شود.

وزیر فاوا گفت: در حالی در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم که یک استارت‌آپ برای ثبت شرکت، باید سه ماه منتظر بماند. یعنی ما همواره در نظام اقتصادی دنیا فقط برای ثبت شرکت سه ماه عقبیم.

آذری جهرمی با بیان این‌که قانون تجارت مربوط به ۹۷ سال پیش است، گفت: انقلاب دوم و سوم صنعتی به پایان رسیده است و اکنون وارد انقلاب چهارم می‌شویم در حالی‌که ما هم‌چنان از قانون ۹۷ سال پیش استفاده می‌کنیم. مثلا اگر یک کسب‌و‌کار نوپا بخواهد از بیمه‌ی تامین اجتماعی استفاده کنند، می‌گوید نشانی دفترت را بده تا کد کارگاه بدهیم. در نظام اقتصادی جدید اصلا دفتر فیزیکی معنی نمی‌دهد. این مشکلات خیلی ساده به نظر می‌رسند اما سدهای بسیار بزرگی هستند.

او ادامه داد: البته کار برای اصلاح این روندها آغاز شده است و رئیس جمهوری به صورت جدی روی این مساله نظر دارند. از ابتدای دولت نیز در ۶ جلسه‌ی مفصل صحبت شده و به دستگاه‌ها وظایفشان تکلیف شده است، هرچند هماهنگی دستگاه‌ها انرژی زیادی می‌برد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *