معرفی استارتاپداستان شکست

شکست آیوپتیکس در منشور اقتصاد

انتقال داده از طریق نور در فضا، شاید وقتی دیگر...

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست و هشتمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Aoptix technologies می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ Aoptix technologies

آیوپتیکس در سال ۲۰۰۰ به­ عنوان یک استارتاپ در حوزه­‌ی FSO (انتقال اطلاعات با سرعت نور در فضا) کار خود را آغاز کرد و سرمایه­‌ی خوبی را جذب نمود. این شرکت لینک‌­هایی با سرعت ۸۰ گیگابایت بر ثانیه را از هوا به هوا و از هوا به زمین، برای آژانس پروژه­‌های تحقیقاتی پیشرفته­‌ی دفاعی و نیروهای هوایی آمریکا ایجاد نمود. این شرکت در سال ۲۰۱۱ از تجربه‌­ی نظامی خود استفاده کرده و موج رادیوی میلی‌متری را با محصول نوری خود ترکیب کرد تا Backhaul بی‌­سیم ایجاد کند. آیوپتیکس در سال ۲۰۱۲ موفق به جذب ۴۲ میلیون دلار سرمایه‌­ شد.

این شرکت در سال ۲۰۱۵، مدیرعامل سابق شرکت سیستم‌­های ارتباطی بروکاد را به ­عنوان مدیر اجرایی جدید خود منصوب کرد. این کار در راستای مرحله­‌ی بعدی رشد سریع آن و دریافت سرمایه‌­ی بیشتر بود. گفته می‌­شود که آیوپتیکس درمجموع تا ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایه­‌گذاران خود دریافت کرده است.

این شرکت که در حال توسعه‌­ی پهنای باند بی­‌سیم خود بود. در سال ۲۰۱۵ جایزه‌­ی «فروشنده‌ی باحال» را از شرکت گارتنر و نشان «فییرس ۱۵» را به­ عنوان استارتاپ جوان خوش‌­آتیه دریافت کرد.

اما در این میان مشکلی وجود داشت: «قیمت بالای محصول»؛ به گفته‌ی یک منبع در مصاحبه با لایت‌ریدینگ واحدهای هیبریدی رادیویی FSO گران بودند و هر لینک آنها تا ۸۰.۰۰۰ دلار قیمت داشت. کاربران در آمریکا و دیگر کشورها به‌دنبال بک‌هال بی‌سیم می‌گردند که جایگزین فیبر شود، اما انتظار دارند این محصول ارزان‌تر و نصب آن ساده‌تر باشد.

با این توصیفات آخرین قرارداد این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۵ با شرکت محلی تاپ اکسپرس جهت ایجاد شبکه‌ی بی­‌سیم در هنگ­‌کنگ بسته شد.

درنهایت در سال ۲۰۱۶ ایوپتیکس به دلیل ذکرشده، ناچار به حراج کردن دارایی‌­های خود شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *