معرفی استارتاپداستان شکست

آکوئین انرژی ناتوان در تامین سرمایه

نوآوری‌های آکوئین مشکلات صنعت گران تولید باتری در جذب سرمایه را حل نکرد.

لیمو HR

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست و نهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Aquion‌Energy می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ Aquion Energy

آکوئین انرژی مدعی بود که می­‌تواند راهی کم‌­هزینه برای ذخیره کردن مقادیر زیادی از انرژی (مثلاً برای شبکه­‌ی برق) ازطریق هزاران چرخه­‌ی باتری ارائه دهد و محصول نهایی غیرسمی تولید کند که از مواد بسیار در دسترس ساخته شده و در طیف حرارتی گسترده و محیط­‌های مختلف، با خیال راحت قابل استفاده باشد.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ توسط تد ویلی و جی اف ویتاکر، استاد دانشگاه کارنگی‌ملون تأسیس شد. آن‌ها دفاتر تحقیق و توسعه­‌ی خود را در لارنس‌ویل برپا کردند، جایی که در آن باتری­‌ها را در مرحله­‌ی آزمایشی تولید می­‌کردند. ویتاکر در زمینه‌ی موضوعات متنوعی در ارتباط با انرژی مطالعه می­‌کرد، مثل عملکرد مواد اساسی، مهندسی سیستم‌­ها و غیره. وی در سال ۲۰۰۷ کرسی استادی در کارنگی ملون را پذیرفت.

در سال ۲۰۱۱ آکوئین انرژی، نوعی باتری تولید کرد که قادر به ذخیره‌­ی ۱.۵ کیلووات ساعت برق بود و داغ نمی‌­کرد. شرکت انتظار داشت شارژ محصولش، دو برابر باتری­‌های لید-اسید دوام بیاورد. در این زمینه ادعا می‌­شد که قیمت این باتری­‌ها با نوع لید-اسید برابر است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ نسل جدیدی از باتری­‌ها را معرفی کرد؛ ماژول تک مخزن که ظرفیتش به ۲.۴ کیلووات در ساعت می‌­رسید و  نوع چند مخزنی آن که ۲۵.۵ کیلووات ساعت انرژی را ذخیره می‌­کرد.

سال ۲۰۱۵ شرکت اعلام کرد که برای ریزشبکه­‌های هاوایی باتری­‌هایی تولید خواهد کرد که به­ عنوان پشتیبان ۱۷۶ کیلوواتی پنل خورشیدی عمل کرده و ۱۰۰۰ کیلووات­‌ساعت برق را ذخیره ­کند.

اما در سر راه رشد و توسعه محصولات شرکت، یک مشکل اساسی وجود داشت. اسکات پیرسون مدیرعامل شرکت چنین بیان نمود که: «ایجاد یک الکتروشیمی جدید و پلت­‌فرم باتری مربوط به آن در مقیاس تجاری، بسیار پیچیده، زمان­‌بر و سرمایه‌­بر است. علی‌رغم همه­‌ی تلاش­‌های ما برای تأمین سرمایه‌­ی شرکت و ادامه دادن به رشد، این شرکت قادر به تأمین سرمایه­­‌ی لازم جهت ادامه‌­ی فعالیت خود نیست.»

سال ۲۰۱۵ شرکت اعلام کرد که در حال کم کردن کارکنان خود است.

در نهایت آکوئین انرژی در سال ۲۰۱۷، داوطلبانه اعلام ورشکستگی کرد. در ژوئن همان سال مناقصه­‌ای با پیشنهاد ۲.۸ میلیون داده شد و شرکتی چینی به نام گروه فناوری انرژی تایتان، با پیشنهاد ۹.۱۶ میلیون دلار برنده­‌ی مناقصه شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *