اخبار استارتاپی

حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد کسب‌ و کارهای فضاپایه

دستیار رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌های تدوین شده و سیاست‌های جدید دولت در راستای حمایت از بخش خصوصی در حوزه‌ی کسب‌ و کارهای فضاپایه سخن گفت.

لیمو HR

دستیار رئیس سازمان فضایی ایران در توسعه‌ی کسب‌ و کارهای فضاپایه به تشریح برنامه‌های تدوین‌ شده برای توسعه‌ی کسب‌ و کارهای فضاپایه پرداخت و گفت: با سیاست‌های جدید دولت و با تغییر ریاست سازمان فضایی ایران، از چند ماه گذشته بحث توسعه‌ی بخش خصوصی در حوزه‌ی فضایی رنگ جدی‌تری به خود گرفت و با توجه به وجود نیروی انسانی متبحر و متخصص در کشور که ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال در بخش خصوصی را دارند، برنامه‌ریزی جهت حمایت از بخش خصوصی باهدف توانمندسازی آن و ایجاد کسب‌وکارهای نوین در این حوزه با جدیت آغاز شد.

شبنم یزدانی اظهار کرد: این هدف، سازمان را در مسیری جدید قرارداد که برای دستیابی به آن ابتدا باید وضعیت موجود شناسایی شود. طبیعتا در حوزه‌ی فضایی، بخش خصوصی شکل‌گرفته است و لازم نیست تا از صفر شروع کنیم، اما مطمئنا بخش خصوصی فعال در کشور در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین‌دستی چالش‌های متعددی را پیش رو دارد، به همین علت کمتر توسعه‌ یافته است و برای توسعه‌ یا گسترش فعالیت به حمایت بخش دولتی نیازمند است که نوع این حمایت‌ها بسته به نوع فعالیت شرکت‌ها متفاوت خواهد بود.

دستیار رئیس سازمان فضایی ایران احصای وضع موجود که بخشی از آن بحث مطالعات تطبیقی است را منوط به بررسی و مرور وضعیت دولت‌ها و کشورهای همسایه دانست و گفت: مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌ی بررسی وضعیت موجود در کشورهای همسایه، میزان سرمایه‌گذاری، روش‌های انتخابی و بازارها و ظرفیت‌های موجود در آن‌ها درحال انجام است

وضعیت اقتصاد فضایی در بازار ایران

او در خصوص اقتصاد فضایی اظهار کرد: این اقتصاد رشد روزافزونی را تجربه می‌کند که آینده‌ی خیلی روشنی را برای اقتصاد دنیا ترسیم می‌کند اما این مساله در بازار ایران بکر باقی‌مانده است، لذا باید در عین این‌که بخش خصوصی را شناسایی می‌کنیم، چالش‌های موجود را بررسی می‌کنیم و خط فکری داخل کشور را به سمتی سوق دهیم که خدمات را توسعه داده و وارد بازارهای فضایی شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا سازمان فضایی ایران می‌خواهد نقش رگولاتوری هم داشته باشد، گفت: بحث رگولاتوری که الان مطرح می‌شود، عام‌تر خواهد بود، فرضا فعالیت‌های مشترک سازمان با دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، پارک‌ها و شتاب‌دهنده‌ها، تاکنون ازنظر موانع قانونی یا حقوقی برای هیچ کدام از طرفین کاملا شفاف نیست که باید شناسایی و رفع شود؛ اگر به این سطح برسیم که قوانینی مزاحم فعالیت هستند، آن‌وقت سعی بر این خواهد بود قوانین را تسهیل و یا تغییر دهیم. درعین‌حال ایجاد یک سیستم نظارتی بر ارائه‌ی خدمات و تعرفه‌ها نیز ضروری است.

یزدانی در ادامه به اقدامات سازمان فضایی ایران در حوزه‌ی کسب‌ و کارهای فضاپایه اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل ریسک بالا و مشکلات اقتصادی موجود، قشر تحصیل‌ کرده به‌جای کارآفرینی بیشتر به دنبال جذب کار مستقیم از طرف بخش دولتی هستند. بنابر این، در جهت آگاه‌سازی اکوسیستم و ظرفیت‌های موجود در کشور آشنایی با نمونه‌های کسب‌وکاری موفق در دنیا و کاربردی در ایران، سمینارهایی با مشارکت ادارات کل ICT استانی در شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و تهران برگزار شد و در آینده نیز در تبریز و مشهد هم برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: برای هدایت بخش خصوصی باید بسترهای مناسب ایجاد و بازار توسعه یابد و در کنار توانمندی موجود، فن و حرفه‌ی تجاری‌سازی و مباحث کسب‌وکاری هم آموزش داده شود تا زمانی که جذابیت بازار در حدی باشد که برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد، الِمان‌های اکوسیستم  به‌ خوبی در کنار یک‌دیگر قرار گیرند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
سازمان فضایی ایران
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *