اخبار استارتاپی

جابینجا و سه سوت فیلتر شدند.

‍‏‎وزارت کار خواستار فیلترینگ کاریابی‌های بدون مجوز شد.

وزارت کار در نامه‌ای خطاب به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه خواستار فیلترینگ کاریابی‌های بدون مجوز شد. ذیل این نامه فهرستی از کاریابی‌ها ارائه شده که جابینجا و سه سوت نیز در آن قرار داشته‌اند. بر اساس اقدام کمیته فیلترینگ این وبسایت‌ها از دسترس خارج شده‌اند.
در پی این اتفاق، جابینجا در بیانیه ای که در سایت ویرگول منتشر شده، مدعی شد که این فیلترینگ بدون اخطار قبلی صورت گرفته و این سایت هیچ ایمیلی از طرف کمیته تعیین مصادیق دریافت نکرده است. در بیانیه جابینجا آمده است: «با توجه به مطرح شدن بحث مجوزهای مربوطه، انتظار می رود نسبت به رفع فیلتر موقت این سامانه و سامانه های مشابه اقدام شود و یک تاریخ نهایی برای اقدام به اخذ مجوزهای لازم مشخص شود.» این بیانیه به گونه ای تنظیم شده که گویی مدیران جابینجا اطلاعی از دستورالعمل فوق الذکر نداشته و در مورد الزام قانونی داشتن مجوز غافل گیر شده اند. همزمان نیز موجی از همراهی و همدردی در شبکه های اجتماعی و گروه های تلگرامی نسبت به این موضوع به راه افتاده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ اول شهریور ۹۴ دستورالعمل نحوه فعالیت کاریابی داخلی الکترونیکی را به منظور ضابطه مند کردن و ایجاد وحدت رویه در خصوص راه اندازی سامانه های کاریابی داخلی الکترونیکی وسایر فعالیت های مشابه در این خصوص، جلوگیری از فعالیت غیرقانونی سامانه های کاریابی در فضای وب، یکپارچه سازی و شفاف سازی فرصت های شغلی کسب شده و سهولت در گزینش شغل منطبق بر مهارت و توانمندی های جوینده کار تنظیم و ارائه کرده است.
پس از صدور این دستورالعمل، ده سامانه آنلاین از جمله سایت هایی مانند ایران تلنت، کاربانک و جاب سنتر، نسبت به دریافت مجوز مربوط اقدام و پس از طی مراحل اداری در مدت زمان سه تا چهار ماه، مجوز خود را دریافت کرده اند. طی تماس هایی که با مدیران این سایت ها نیز مشخص شد که همان زمان و پس از دریافت مجوز، مراتب را به سایر فعالان این حوزه هم اطلاع داده و آن ها را در جریان امر گذاشته اند.
آنچه در این ماجرا مشهود است نظارت ضعیف دستگاه‌های دولتی و بی‌برنامه‌ بودن آن‌ها برای اجرای قوانین است چنانکه معمولا اجرای قوانین خصوصا درباره کسب و کارهای آنلاین با جنجال مواجه می‌شود. نکته دیگری که می‌توان آن را ضعف اکوسیستم استارتاپی کشور دانست عدم التزام و توجه به قوانین وضع شده‌است چنانکه جابینجا به عنوان یکی از سرویس‌‌های شناخته شده در سطح کشور، پس از سه سال فعالیت نسبت به اخذ مجوز رسمی اقدام نکرده است.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *