مقالات بازاریابی و تبلیغات

چهار عنصر مهم بازاریابی

پیش از معرفی هر محصول جدیدی باید درباره‌ی ۴ عنصر مهم تصمیم‌گیری کنید. این عناصر، تشکیل‌دهنده‌ی «ترکیب بازاریابی» هستند و به «۴p» بازاریابی هم معروفند. ترکیب بازاریابی نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک مربوط به تولید و فروش محصولات جدید دارد. با مطالعه‌ی این مطلب اطلاعات خوبی درباره‌ی ۴ متغیر ترکیب بازاریابی کسب می‌کنید. ابزار اصلی بازاریابی که خلاصه‌ی فعالیت‌های فروشنده است را در این موارد که اصطلاحاً «Four P’S» نامیده می‌شود، می‌توان گنجاند:

  1. استراتژی تولید
  2. استراتژی قیمت
  3. استراتژی توزیع
  4. استراتژی ترویج یا ارتقا

این چهار عامل، تحت کنترل بازاریابی و قابلِ‌ تغییراند؛ درست برخلاف عوامل قابلِ‌ تغییر در محیط بازار مثل وضعیت اقتصاد کشور یا حجم تقاضای موجود در بازار، برای اجناس تولیدی مشابه در همین صنعت که تحت کنترل بازاریابی نیستند.

دستورالعمل امتزاج و مخلوط کردن این عوامل با یکدیگر، برنامه بازاریابی را می‌سازد و آن را طرح بازاریابی می‌نامند.

استراتژی تولید

استراتژی تولید چیزی بیش از یک تصمیم برای تولید است و باید تولیدکننده به این فاکتورهای مهم توجه کند:

استراتژی قیمت

مهم‌ترین بخش قیمت‌گذاری، ارزیابی قیمت‌های بالا، پایین و یا حدود قیمت‌های رقبا است؛ البته یک شرکت باید سایر فاکتورها مثل قیمت تمام‌شده یک کالا، تقاضای مشتری و نیاز به تخفیف‌های احتمالی را مدنظر قرار دهد.

استراتژی توزیع

در طراحی استراتژی توزیع، یک تولیدکننده، توجه مقدماتی خود را روی انتخاب بین عمده‌فروشان و خرده‌فروشان معطوف می‌کند. مثلاً شرکت Black & Decker در امریکا از طریق یک شبکه خرده‌فروشی، اجناس خود را توزیع و با قیمت ارزان به مشتری می‌رساند.

استراتژی ترویج یا ارتقا

استراتژی ترویج، بر انتقال اطلاعات به مشتریان بالقوه متمرکز است. روش‌های اصلی ترویج عبارت است از: تبلیغات، فروش مستقیم شخصی، روش‌های ارتقای فروش و روابط عمومی.

ترکیب بازاریابی

ذکر این مطلب ضروری است که بازاریابی ترکیبی از تبلیغات و مجموعه‌ای از دیگر چیزهای اضافه شده بر آن، نظیر بسته‌بندی، ترویج، تحقیق بازار و تهیه یک محصول جدید، نیست. این‌ها ابزارهای بازاریابی هستند اما خود بازاریابی شکل ابزاری ندارد. بازاریابی، تصمیم‌گیری درباره آنچه باید انجام شود و سپس استفاده صحیح از ابزار به بهترین شکل برای تحقق آن است.

هر بازاریابی که بخواهد موفق شود، باید بازاریابی را به عنوان راهی نظام‌مند و منطقی در نظر گیرد.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *