اخبار استارتاپی

صنعت پرداخت الکترونیک آماده حذف بستر USSD

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای، از نیمه بهمن سال جاری انجام تمام تراکنش‌های مالی به ‌جز پرداخت قبوض عمومی، در تمام‌ مسیرهایی که به‌جای فیزیک کارت از اطلاعات آن استفاده می‌شود را منوط به رمزنگاری مبدا تا مقصد تراکنش کرد.

به گزارش اکوموتیو، محمدعلی ترابیان مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت گفت: هرچند این تغییر مسیر پرداخت الکترونیک برای ارتقای سطح امنیت مبادلات کارتی مردم و پیشگیری از سواستفاده احتمالی اطلاعات حساس کارت در مبادلات الکترونیکی بدون حضور کارت است؛ اما از سوی فعالان و صاحبان صنعت بانکداری و مخابراتی نیز اختلاف نظرهایی در موافقت و مخالفت با بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی دیده و شنیده می‌شود که حذف بستر USSD را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی اقدام بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: «اجرای این ابلاغیه می‌تواند تاثیر مثبتی برای مردم به جهت دریافت خدمات و محصولات به‌روزتر، کاربرپسندتر با قابلیت بیشتر و در بستری با امنیت بالا همراه داشته باشد و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نیز امکانات خود را در جهت ارتقا خدمات در بسترهای امن‌تر و تنوع بیشتر به کار می‌گیرند.»

به همین منظور و با تاکید بر آثار بسته شدن حذف بستر USSD گفت‌وگویی با ترابیان انجام شده است که در ادامه می‌خوانیم:

آیا صنعت پرداخت الکترونیک ایران و شرکت به‌پرداخت ملت برای اجرای این ابلاغیه و همسوئی با اهداف آن، آمادگی لازم را دارد؟

بدون شک پاسخ مثبت است. صنعت پرداخت با سرمایه‌گذاری‌های گسترده به دنبال ایجاد زیرساخت مناسب و امن برای ارائه خدمات متنوع به مردم بوده است.

شرکت به‌پرداخت ملت نیز به عنوان بزرگترین شرکت خدمات پرداخت در خاورمیانه با شعار ارائه خدمات امن، سریع و دقیق در این زمینه پیشرو است و هدف تامین امنیت برای کاربران، که رکن اصلی این ابلاغیه است را جز کلمات کلیدی شعار شرکت به پرداخت ملت قرار داده است.

برای حذف بستر ussd  در نظام پرداخت الکترونیک چه اشکالات و موانعی وجود دارد؟

در صورت همکاری منطقی و به دور از هیاهو و جریان‌سازی‌های غلط بازیگران اصلی، مانع جدی برای خدمات‌رسانی به مردم و کاربران دیده نمی‌شود.

بدون شک با وجود نرم‌افزارهای موبایلی مناسب در بازار که پاسخگوی کامل نیازهای کاربران باشد؛ مشکلی نیز در تامین و ارائه خدمات فروش شارژ به کاربران وجود ندارد و حتی منافع سایر ذینفعان در شرایط جدید قابل حصول می‌باشد.

این تغییر بستر در حوزه امنیت و ارتقا نظام پرداخت الکترونیک چه تاثیری دارد؟

همانطور که قبلا گفته شد؛ رکن اصلی ابلاغیه بانک مرکزی ارتقا امنیت برای حفظ و حراست از حریم شخصی و اطلاعات کاربران است و دوستان اهل فن به خوبی واقف و آگاه هستند که در بستر ussd ، ضریب حفاظت و حراست از اطلاعات مالی و بانکی مردم در حد مطلوب نیست و در بستر جدید که توسط نرم‌افزارهای موبایلی ارائه می‌شود؛ به دلیل رعایت اصول امنیت در رمزگذاری اطلاعات و تبادل آنها به شکل رمزگذاری شده، ضریب حفاظت از اطلاعات بسیار بالا بوده و قابل مقایسه با بستر  USSD نمی‌باشد.

چرا تا به امروز برای جایگزین بستر USSD اقدامی نشده است؟

با جمله اقدامی نشده است؛ موافق نیستم. حدود ۲ سال از ارائه نرم‌افزارهای موبایلی به‌عنوان جایگزین این بستر توسط شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت می‌گذرد و شرکت‌های صنعت مربوطه با هدف تامین امنیت و سهولت برای کاربران، سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید، عرضه و پشتیبانی این نرم‌افزارها انجام داده‌اند.

در این مدت اطلاع‌رسانی و تا میزان زیادی فرهنگ‌سازی برای جایگزین کردن این نرم‌افزارها با بستر USSD نیز انجام شده است و لازم بود تا بانک مرکزی نقش حاکمیتی خود را برای ترویج بستر جدید و حذف بستر USSD ایفا کند که خوشبختانه این کار با ابلاغیه اخیر به درستی انجام شد.

حذف بستر USSD برای خدمات پرداخت چه تاثیری بر کسب‌وکار ها در قالب صنفی دارد؟

به نظر من اگر درست به موضوع توجه شود و ذینفعان نیز در کسب‌وکارهای مختلف با تامل و دوراندیشی با آن روبه‌رو شوند؛ این اتفاق موجبات بهبود شرایط کسب‌وکارها را فراهم می‌کند و در مواردی تکامل را نیز به دنبال دارد.

آیا شرکت به‌پرداخت ملت می‌تواند حجم بالای تراکنش‌های موبایلی را در جهت اجرای این ابلاغیه ساماندهی و مدیریت کند؟

شرکت به‌پرداخت ملت با ارائه نرم‌افزار موبایلی سکه و زیرساختی پرقدرت، سریع و امن که برای آن تدارک دیده است هیچ نگرانی از جهت پردازش چند ۱۰ میلیونی تراکنش‌های موبایلی ندارد.

به طوری که معماری زیرساخت فنی این شرکت کاملا قیاس‌پذیر، طراحی و ایجاد شده تا با افزایش حجم تراکنش به راحتی زیرساخت‌های توسعه یافته‌اش پاسخگوی پردازش حجم انبوه تراکنش به میزان بالا باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *