اخبار استارتاپی

چراغ سبز به استارت آپ‌ها برای ورود به حوزه مسکن

نوسازی 3 میلیون واحد مسکونی با چاشنی حضور استارت آپ‌های بخش خصوصی و ردیف بودجه 75 هزار میلیارد تومانی، طرحی است که رییس جمهور از آن به عنوان هدیه دولت به مردم یاد می‎کند.

به گزارش اکوموتیو، دولت قرار است نوسازی ۳ میلیون واحد مسکونی را با ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در ۱۰ سال آغاز کند، طرحی که نام بازآفرینی شهری گرفته و قرار است انحرافات مسکن مهر را نداشته باشد.
طرحی که حالا رییس جمهور از آن به عنوان هدیه دولت به مردم یاد می کند، قرار است نیم نگاهی هم به استارت اپها داشته باشد و با هدایت بخش خصوصی و انگیزه سازی برای انبوه سازان ۲۷۰۰ محله شهری را نوسازی کند.

برنامه‌ای که بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی نیم نگاهی هم به استارت‌آپ‌های فعال دارد و ظاهرا قرار است بخش آی‌تی کشور در این برنامه دولت را همراهی کنند. برنامه بازآفرینی در یکی از معاونت‌های وی در حال اجراست از نظر عباس آخوندی انحرافات طرح مسکن مهر را ندارد و همین انحراف، موجب لغزش دولت به تصدی ساخت مسکن و جانشینی دولت به‌جای مردم و بخش خصوصی شد. موضوعی که در طرح بازآفرینی شهری صورت نخواهد گرفت و توسط توسعه‌گران انجام خواهد شد.

این برنامه که قرار است متناسب با وضعیت هر محله انجام شود، موجب ایجاد شکل‌گیری استخوان‌بندی شهری در محله‌ها و بافت‌های فرسوده شهری خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آن را منتشر کرده، عنوان می‌کند: برنامه اجرایی بازآفرینی محله‌ها شامل پنج برنامه: «توسعه امکانات و خدمات روبنایی، ارتقای زیرساخت‌ها، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری، تهیه طرح‌های بازآفرینی محله‌ها و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی در مقیاس شهری و محله‌ای است. برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها ۷۵هزارمیلیارد تومان ظرف پنج سال است. نکته بسیار مهم این است که بخش عمده‌ای از این مبالغ هم‌اکنون نیز در بودجه دستگاه‌های اجرایی مربوط پیش‌بینی شده است. لیکن، ضروری است که طی یک دستور تمام دستگاه‌های ذی‌ربط مکلف شوند تا حداقل ٣٠ درصد منابع خود را در این محله‌ها هزینه کنند.»

این وزیر کابینه که سال‌هاست درصدد تغییر کارکرد بانک مسکن است و عقیده دارد بانک مسکن باید به بانکی توسعه‌ای تبدیل شود، می‌گوید: «برای نوسازی ۳ میلیون واحد ظرف ١٠ سال داشتن یک بانک توسعه‌ای مسکن که بتواند سیاست‌ها دولت در این بخش را پشتیبانی کند، ضروری است. برنامه ‌بنیادین ما بر توانمندسازی ساکنان و همچنین حمایت از کسانی که این محله‌ها را برای سکونت انتخاب می‌کنند، است. مبنایی که در این برنامه انتخاب شده افزایش هفت‌برابری قدرت خرید خانوارها در برابر مبلغ پس‌انداز آنهاست.

 این بدین معنی است که هر خانواری که مبلغ مشخصی را در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده کند، مطمئنا شش‌برابر پس‌انداز خود تسهیلات دریافت خواهد کرد، این تعهد بانک است و بانک نمی‌تواند از آن سر باز زند و مبلغ سپرده وی نیز به هنگام اخذ تسهیلات آزاد خواهد شد.»

عباس آخوندی که در نشست روز پنجشنبه گذشته‌اش که با حضور رییس‌جمهور انجام شد جزییات اجرایی این برنامه را اعلام کرده است، در توضیح بیشتر در مورد اجرایی شدن این طرح در مبحث معماری تاکید می‌کند: «سیاست کلی ما ارتقای کیفیت معماری بافت، ساختمان‌ها و خانه‌هاست.

قطعا ما باید از معماری‌ای برخوردار شویم که ضمن آنکه دارای اصالت ایرانی است، جدید هم باشد. این برنامه درصدد است که برای طرح‌های پیشتاز از روش مسابقه‌های معماری بهره ببرد تا باعث جنب‌وجوشی در میان معماران جوان شد. ما مطمئنیم که شرکت‌های استارت‌آپی زیادی بر اساس خواسته‌های جدید توسط جوانان شکل خواهد گرفت و اشتغال درخوری از این رهگذر در کشور تامین خواهد شد.»

وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید می‌کند: «ماهیت این برنامه محلی است. تمام منابع کمکی دولت در این ارتباط باید اهرم شود تا با مشارکت شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های خدماتی امکان اجرای یک سیاست ملی فراهم آید.» به این جهت به نظر می‌رسد از این پس در برنامه‌های مسکنی وزارت راه و شهرسازی بیش از هر برنامه دیگری باید منتظر شنیدن ایده‌ها و جزییات اجرایی‌تر این برنامه باشیم تا شاید این هدیه دولت دوازدهم در زمان مقرر سه ساله خود بهترین نتیجه را برای متولیان آن ثبت کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *