اخبار استارتاپیاخبار صادراتصادرات

بهره‌مندی ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان از معافیت‌های گمرکی

رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در جلسه‌ی هم‌اندیشی بررسی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه امور گمرکی، از بهره‌مندی ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان از معافیت‌های گمرکی خبر داد.

به گزارش اکوموتیو، به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید محمد صاحبکار، رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در این نشست که با حضور برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین فعالان مجاز اقتصادی تشکیل شده بود گفت: شرکت‌های برگزیده که در زمره فعالان مجاز اقتصادی قرار دارند با آگاهی از ضوابط معافیت‌های امور گمرکی آ می‌توانند مراودات تجاری خود را آسان‌تر عملی کنند.

صاحبکار ضمن تشریح معافیت‌های گمرکی شرکت‌های دانش بنیان گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند و معاونت علمی و فناوری برای تسهیل فعالیت‌های گمرکی شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌هایی نظیر ارائه مشاوره‌های رایگان گمرکی، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برتر به عنوان فعال مجاز اقتصادی و کمک به تسهیل انجام تشریفات گمرکی را پیگیری می‌کند.

وی در این نشست با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات امور گمرکی بهره‌مند شوند گفت:  شرکت‌های دانش‌بنیان به‌واسطه قانون برای کالاهای غیرتجاری خود (که باهدفی غیر از فروش وارد کشور می‌شوند) می‌توانند از یک سری معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شوند.

رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت‌های گمرکی را در چهار دسته طبقه‌بندی کرد و افزود: واردات ماشین‌آلات خط تولید موردنیاز برای تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان مورد تأیید کارگروه (مشروط به عدم ساخت داخل)، می‌توانند از تسهیلات امور گمرکی بهره‌مند شوند، البته در این دسته‌بندی کسانی که پروانه بهره‌برداری داشته باشند نیز می‌توانند از مزایای بند غ ماده ۱۱۹  استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد اولیه، کالاها و قطعات موردنیاز، به‌عنوان نمونه و به‌صورت محدود (در حدی که نمونه تلقی شود) و صرفاً برای انجام مهندسی معکوس یک کالای دانش‌بنیان، به این منظور که تجهیزات و کالای واردشده به‌ منظور اعمال مهندسی معکوس واردشده باشند، شامل استفاده از این تسهیلات است.

مجتبی پورسیف معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توجه ویژه گمرک برای تسهیل امور گمرکی شرکت‌های دانش بنیان گفت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی، تحول بزرگی در فعالیت‌های گمرک ایجاد شده است که در بستر این سامانه، واردات و صادرات شرکت‌های دانش بنیان تسهیل می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *