اکوسیستم

کارزار ، ناجی جشنواره وب و موبایل

گزارش اکوموتیو از نخستین روز دهمین جشنواره وب و موبایل ایران - قسمت دوم

با دومین گزارش از مجموعه گزارش‌های اکوموتیو از دهمین جشنواره وب و موبایل ایران همراه باشید! آنچه در این گزارش‌ها می‌خوانید نگاهی انتقادی به روند برگزاری جشنواره است که به امید بهبود شرایط برگزاری آن منتشر می‌شود. قسمت اول این مجموعه را می‌توانید اینجا ببینید.

همزمان با شروع پنل بازی‌های رایانه‌ای, تصمیم گرفتیم سری به بیش از ۲۰ استارتاپ حاضر در جشنواره بزنیم. سالن استارتاپ‌ها در طبقه منفی یک قرار داشت و دسترسی ضعیف‌تری نسبت به سالن اسپانسرهای جشنواره داشت. برای هر استارتاپ، یک میز کوچک برای گذاشتن وسایل و یک صندلی تخصیص داده شده بود، فضای هر استارتاپ نهایتا ۲ متر مربع بود و پله‌ای که در جلو جایگاه آن‌ها وجود داشت واقعا مشکل آفرین بود.

کارزار

فضا به گونه‌ای بود که حتی مکان کافی برای قراردادن تراکت‌ها و معرفی‌نامه‌های استارتاپ‌ها وجود نداشت و برای تیم‌هایی که بیش از دو نفر بودند، محدودیت به شکلی بود که اگر مخاطبی قصد آشنایی و گپ و گفتی داشت، تردد در سالن مختل میشد. با وجود همه این مشکلات سعی کردیم با یکایک استارتاپ‌ها صحبت کوتاهی داشته باشیم تا جزئیات بیشتری از فعالیت آن‌ها کسب کنیم.

طبق برنامه، قرار بر این بود که شنونده‌ی سخنان مجید حسینی نژاد باشیم؛ اما اعلام شد نیما قاضی مدیرعامل «علی‌بابا» به جای او صحبت می‌کند. هماهنگی دیرهنگام برای سخنرانی باعث شد سخنان نیما قاضی پراکنده و تا حد زیادی نامفهوم باشد، نکته‌ای که خودش هم به آن اشاره داشت.

بالاخره به گُلِ جشنواره رسیدیم: رویداد کارزار. پویان وحیدی بنیان‌گذار «کارزار» روی سن آمد و از ۴ چالش اساسی سر راه کارزار گفت. از این‌که چگونه ۸۰۰ استارتاپ را ارزیابی کرده‌اند و چطور توان داوری لازم برای چنین کاری را تجمیع کرده‌اند، از حامیانی که برگزاری کارزار بدون آن‌ها ممکن نبود.

فینال کارزار در دو رده برگزار شد. استارتاپ‌های مرحله بذری (Seed Stage) و مرحله‌ اولیه (Early Stage). در هر رده، ۳ استارتاپ حضور داشتند که آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مرحله بذری:

۱- کشمون: استارتاپی از خراسان جنوبی که می‌کوشد با ایجاد یک Market Place، زمینه‌ی فروش مستقیم زعفران از کشاورزان به مشتریان را فراهم کند. تمرکز کشمون بر ارزش‌آفرینی بیشتر در تولید زعفران به منظور گسترش کشت این محصول است؛ چراکه مصرف آب کم آن می‌تواند کمک قابل توجهی به مشکل آب در مناطق شرقی کشور شود.

۲- خبریو: خبریو، به دنبال ارائه‌ی اخبار تمیز بود. پالایش اخبار، حذف اخبار تکراری و رصد دقیق کلید واژه‌های خبری از جمله خدمات بود که به آن اشاره شد. با این حال رتبه ۴۰ هزار خبریو در رتبه‌بندی الکسا نشان می‌داد فعلا حال و روز خوبی ندارد.

۳- راوی: راوی، بستری برای تحلیل عملکرد شما در شبکه‌های اجتماعی است. پلتفرم راوی مدعی مقایسه وضعیت شما با رقیبانتان است.

در میان فینالیست‌های مرحله بذری، کشمون به خاطر ارائه و تاثیر خوبی که روی مخاطبین گذاشت، برگزیده شد و جایزه ۵۰ میلیونی کارزار را دریافت کرد؛ اما سوال مدیر پورتفولیوی سرآوا پارس در خصوص اندازه‌ی بازار و روش مقابله با هزینه بالای ارسال محصول نهایتا هم بی‌پاسخ ماند.

کارزار

مرحله اولیه:

۱- بیدینگ: اینترنت اشیاء روز به روز پیشرفت‌های شگرفی را رقم می‌زند و این بار تیم بیدینگ به دنبال ایجاد تجربه جدید از طریق این تکنولوژی بود. امکان انتقال اطلاعات مربوط به اشیا از طریق یک سنسور به موبایل، ایده‌ی اصلی‌ بیدینگ بود. این اطلاعات می‌تواند مربوط به محصولی عرضه شده در یک فروشگاه یا اطلاعات تکمیلی در خصوص یک بنر تبلیغاتی باشد.

۲- ایران رنتر: ایران رنتر مدعی ایجاد یک بیزینس پلن جدید بود. آن‌ها از طریق اجاره کوتاه مدت و اجاره بلند مدت وسائل به صورت اجاره به شرط تملیک، به دنبال ارزش آفرینی بودند. این استارتاپ، تا کنون بیش از ۴ میلیارد تومان جذب سرمایه کرده که ۳ میلیارد تومان آن توسط موسسه دانش‌بنیان برکت و صندوق لوتوس تامین شده است.

۳- نظربین: نظربین مدیریت نظرات وب‌سایت شما را تسهیل می‌کند. بررسی و تشخیص نظرات مثبت و منفی، تصحیح نوشتاری آن‌ها و اعمال فیلترهای خاص بر روی نظرات مانند نظرات غیر اخلاقی، از جمله سرویس‌هایی است که نظربین ارائه می‌کند.

در این میان بیدینگ با جذابیتی که از طریق استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء ایجاد می‌کرد توانست برگزیده بخش Early Stage  شود و جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی این بخش را به دست آورد.

کارزار

بدین صورت نخستین روز جشنواره با وجود فراز و نشیب‌های فراوان به پایان رسید و ما با وجود تمام خستگیمان به اتفاقات خوب روز دوم جشنواره فکر می‌کردیم.

پیشنهاد مطالعه

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *