اخبار استارتاپی

نقش آفرینی بازیگران دانش‌بنیان زمینه‌ساز تحول عرصه راه و ساختمان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: ورود کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی به حوزه ساختمان و انرژی می‌تواند زمینه‌ساز تحول این حوزه‌های پر ظرفیت شود.

به گزارش اکوموتیو؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در بازدید از مرکز تحقیقات مسکن، با اشاره به ظرفیت بالقوه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تحول فناوری‌های راه،مسکن و شهرسازی گفت: در حوزه‌های مهمی همچون ساختمان و پدیده‌های مرتب با این حوزه همچون زلزله، زمینه‌های بکر بسیاری وجود دارد که ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه‌ها می‌تواند ضمن کمک به حل مشکلات موجود، زمینه‌ساز درآمدزایی و اشتغال مبتنی بر خلاقیت و نوآوری شود.

ستاری، ایجاد محیط مساعد برای حضور بخش خصوصی به این حوزه را ضروری دانست و افزود: برای ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها، باید زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ایجاد شود.

وی، شکوفایی شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان موفق در حوزه حمل و نقل را نمونه‌ای موفق از این روند عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه راه و ساختمان وجود دارد که شکوفایی این ظرفیت‌ها، مستلزم فرهنگ‌سازی برای حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این حوزه است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، رسالت دولت در پژوهش‌های کاربردی را هدایتگری و ایجاد زمینه مساعد کارآفرینی و نوآوری برشمرد و گفت: حضور بخش دولتی در امر پژوهش مخرب است و نفوذ نوآوری به بخش‌های گوناگون از جمله راه و ساختمان، نیازمند زیست بوم کارآفرینی است البته در این میان کیفیت هم مطرح است تا هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می شود به عنوان یک بمب در اقتصاد مطرح شود.

ظرفیت‌های گسترده در حوزه بهینه‌سازی انرژی

ستاری، به توانمندی کسب و کارهای دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر ورود فناوری‌های گوناگون همچون اینترنت اشیا، زیست‌فناوری و نانوفناوری  به عرصه زندگی مردم، تحولی جدی را در حوزه انرژی‌های نو و بهینه‌سازی انرژی شاهد باشیم.

شناخت ظرفیت حضور استارتاپ‌ها در حوزه راه، ساختمان و مسکن

محمود شکرچی رئیس مرکز تحقیقات، راه و مسکن با اشاره به ظرفیت‌های این مرکز برای حضور استارتاپ‌ها در حوزه شتاب‌نگاری زلزله و ساختمان گفت: مرکز شتاب‌نگاری زلزله با هدف اندازه‌گیری میزان شتاب زلزله‌ها با دقت بالا یکی از حوزه‌های مورد نیاز کشور است که می‌تواند با حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت معاونت علمی و فناوری گام روبه‌جلو بردارد.

وی با اشاره به نیاز مبرم کشور به تجهیزات پیشرفته و فناور حوزه زلزله‌نگاری و شناسایی خسارات زلزله افزود: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیاده‌سازی روش‌های جدید و کارآمد ارزیابی دقیق زلزله، بیش از پیش پررنگ شده است و تجهیزات فناور جدید، می‌تواند حجم زیادی از داده‌های مرتبط با لرزه‌ها را ارزیابی کند.

بازدید از مرکز کنترل ایستگاه‌های شتاب‌نگاری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین از واحد کنترل مرکزی ایستگاه‌های مرکزی شتاب‌نگاری دیدن کرد. این دستگاه‌ها در مناطق گوناگون کشور مستقر هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *