کسب و کاربازاریابی و برندسازی

شبکه‌های اجتماعی ، روشی عالی برای به اشتراک گذاردن محتوای شما

دیگر بازاریابی و ثروت در انحصار برندهای شرکتی بزرگ نیست، این را مدیون شبکه‌های اجتماعی هستیم!

شبکه‌های اجتماعی ، برندهایی را عرضه کرده‌اند که در پی فرصتی برای ایجاد چنان رابطه‌ای با مخاطبشان هستند که تا به حال دیده نشده است. توانایی شما در ایجاد ارتباط با افراد جدید و رابطه‌ای عمیق، تأثیری بزرگ و مثبت در برند شما خواهد گذاشت. هدف شبکه‌های اجتماعی تنها و تنها یک چیز است: مشارکت و ایجاد ارتباط. برندهایی پیروز هستند که چنین هدفی را دنبال کنند.

هیچ پاسخ قطعی‌ای در این خصوص وجود ندارد که چگونه ابزارهای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در ساخت برندتان مؤثر باشد. اگر رویکرد شما نسبت به شبکه‌های اجتماعی نادرست باشد، برندتان به شدت آسیب خواهد دید. این کار به رانندگی شباهت دارد. توصیه می‌کنم همه رانندگی یاد بگیرند؛ اما اگر می‌خواهید در حالت مستی یا چشم بسته رانندگی کنید باید بدانید از آن‌چه می‌توانسته مفید واقع شود، درست استفاده نکرده‌ اید؛ پس از این کار اجتناب نمایید زیرا ضرر این کار بیشتر از منفعتش است.

این کار برای افرادی که به درستی از آن استفاده کنند مؤثر واقع خواهد شد و در غیر این صورت برند را نابود خواهد ساخت. در این‌جا قصد نداریم با شما بجنگیم بلکه می‌خواهیم در مورد تعهدی هشدار دهیم که هنگام سرمایه‌گذاری بر روی شبکه‌ی اجتماعی به عنوان مؤلفه‌ای از راهکار برندسازی خود، نسبت به انجام آن متعهد می‌شوید. اگر ۱۰۰ درصد به آن پایبند نیستید از این راهکار استفاده نکنید.

افرادی را دیده‌ ام که هفته‌ها وقت می‌گذرد و حتی یک‌بار هم شبکه‌های اجتماعی خود را به‌روز نمی‌کنند و آن‌وقت شکایت دارند که چرا پاسخی از جانب مخاطبشان دریافت نمی‌کنند. منظورم این نیست که باعث آزار شوید؛ اما بدانید در طی غیبت جزئی خود از شبکه‌ی اجتماعی موردنظرتان به راحتی شما را فراموش می‌کنیم. هرچه بیشتر در شبکه اجتماعی غیبت داشته باشید، سخت‌تر می‌توانید دوباره به زندگی ما وارد شوید و از ما بخواهید تا مجدداً به شما توجه کنیم.

بنابراین، اگر حوزه‌ی فعالیت رسانه‌ی اجتماعی، تعامل افراد با یکدیگر است، چرا هنوز بسیاری افراد و برندها وجود دارند که در تلاش‌اند تا کسب‌وکار خود را بدون برقرار ساختن ارتباط با مردم وارد بازار نمایند؟ در عوض آن‌ها با این کارشان صرفاً پیام‌های خود را یکی پس از دیگری منتشر می‌سازند بدون آن‌که با مخاطب خود ارتباطی داشته باشند. توجه داشته باشید که شبکه‌ی اجتماعی، روشی عالی برای به اشتراک گذاردن محتوای شماست و نباید از چنین کاری ترس داشته باشید. گرچه کلیدواژه‌ی شبکه‌های اجتماعی کلمه «اجتماعی» آن است. مخاطب شما می‌خواهد با شما تماس داشته باشد. اگر مکالمه شما کاملاً یک‌طرفه باشد، مردم از شما روی‌گردان شده و فراموشتان می‌کنند و زمانی که این اتفاق بیفتد روند حرکت شما متوقف خواهد شد؛ زیرا اصلاح تصویر برند در اذهان مردم کاری تقریباً غیرممکن است.

به این راه فکر کنید: آیا تا به حال در جمعی اجتماعی حضور داشته‌اید و با فرد کودنی صحبت کرده‌ اید که از حرف زدن در مورد خودش دست برندارد؟ همه ما چنین تجربه‌ای داشته‌ایم! ما به دنبال بهانه‌ای می‌گردیم تا حد ممکن از چنین فردی دوری کنیم و هر کاری بتوانیم می‌کنیم تا بقیه روز را با او چشم در چشم نشویم.

نکته اینجاست: اگر پیام دادن تنها کاری باشد که انجام می‌دهید و هیچ‌گاه با مخاطب خود محاوره‌ای ندارید، بدانید همان فرد مثال بالا هستید و مردم را از خود دور می‌سازید.

درک مفهوم این جمله که “موفقیت شبکه‌ی اجتماعی با مشارکت مشخص می‌گردد”، می‌تواند موفقیت شما را تضمین نماید. چگونه؟ به سادگی. با استفاده از این رسانه‌ها با مشتریان احتمالی و سازنده‌ها ارتباط برقرار کنید و از طریق مشارکت آنلاین، روابط خود را با مشتریان فعلی افزایش دهید. به خاطر داشته باشید این کار در مورد خود شما نیست، بلکه در خصوص یافتن راه‌هایی برای ایجاد اعتبار برای کسانی است که با آن‌ها در تعامل هستید. زمانی که این کار را انجام دادید، نگرانیتان از این‌که “چیزی برای گفتن ندارید” کمتر خواهد شد و بیشتر به این فکر خواهید کرد که چگونه می‌توانید به افرادی کمک نمایید که با آن‌ها در تماس هستید.

صحبت کردن با کسی که نمی‌شناسید همیشه کار راحتی نیست اما اینترنت این قدرت را به ما می‌دهد تا برونگرا باشیم. در شبکه‌ی اجتماعی همیشه صحبت و ارتباط خود را به افرادی مشخص محدود نکنید و به دنبال افراد جدیدی باشید و با آن‌ها تعامل برقرار سازید و این روش را همچنان ادامه دهید.شبکه‌های اجتماعی روشی عالی برای به اشتراک گذاردن محتوای شما

همین حالا هم ارتباطی رابطه‌دار با سازنده‌ی محصول خود دارید و مشتریان بالقوه نیز با شما صحبت می‌کنند؛ اما آیا شما گوش می‌کنید؟ اگر محصولات خود را به مشتریان بفروشید و دیگر توجهی به آن‌ها نداشته باشید و به سراغ افراد جدیدتر بروید و با آن‌ها گفت‌وگو کنید، دخل خود را آورده‌ اید. اگر رقیبی بیشتر از شما به حرف‌های مخاطبانش گوش دهد و بیشتر مشارکت داشته باشد، آن‌وقت فکر می‌کنید موقع خرید مردم کدام یک را انتخاب می‌کنند؟ باید بهترین بازی خود را ارائه دهید. شبکه‌ی اجتماعی این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا موقعیت خود را به عنوان مرجعی در حوزه‌ی فعالیت خود تثبیت نمایید. این فرصت را از دست ندهید.

زمانی که نوبت شبکه‌ی اجتماعی می‌رسد باید به خاطر آن هیجان‌زده باشید. بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توانید مرتکب شوید این است که از خود، کسالت و بی‌حوصلگی نشان دهید. اگر پیامتان تحریک‌کننده و مهیج نباشد، تلاشتان نتیجه‌ای نخواهد داشت و فرصت بزرگی را از دست خواهید داد. هیچ‌کس دوست ندارد با افراد بی‌حوصله و کسل ارتباط داشته باشد. این، در مورد روابط آنلاین نیز صدق می‌کند. اگر می‌خواهید خود را نشان دهید و توجه مردم را به خود جلب نمایید این امکان را برایمان فراهم کنید تا شما را بشناسیم.

روزی فرامی‌رسد که شاهد باشیم همه مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی ، برند خود را مدیریت می‌نمایند. معدود افرادی هستند که بخواهید از آن‌ها اجتناب کنید. چیزی که ذهن مرا آزار می‌دهد، دیدن مردمی است که از رسانه‌های اجتماعی برای گله و شکایت استفاده می‌کنند. باید به این درک برسیم که وقتی از رسانه اجتماعی برای شکایت و مطرح ساختن مشکلاتمان استفاده می‌کنیم، اغلب باعث می‌شویم تا این رسانه بد به نظر برسد. همه به اندازه‌ی کافی مشکل دارند. دیگر نباید مشکل خودمان را هم به آن‌ها اضافه کنیم.

رسانه اجتماعی جایی نیست که در آن گله و شکایت کنید. هیچ‌کس دوست ندارد با آدم‌های منفی ارتباط داشته باشد. وقتی تمام مدت مشغول گله و شکایت هستید، آدمی به نظر می‌رسید که نمی‌تواند خوش‌حال و راضی باشد. کمتر به دیگران حمله کنید و به خاطر داشته باشید که دفعه بعد که تصمیم گرفتید کسی یا حرفه‌ای را در هم بکوبید، اول جلوه‌ی خودتان را خراب کرده‌اید. پس رفتاری موجه داشته باشید و در موقعیت‌های دشوار کلاس خود را حفظ کنید.

حوزه‌ی دیگری که باید در مورد آن محتاط باشید، سیاست است. اگر نمی‌خواهید برندی بسازید یا کسب‌وکاری را راه بیندازید، پس از خودتان یک فرد نادان نسازید؛ اما اگر می‌خواهید برند یا کسب‌وکارتان را رونق دهید قبل از آن‌که پای تمام سیاسی‌ها را وسط بکشید، دوباره فکر کنید. وقتی رئیس‌جمهور خود را می‌کوبید طوری که گویی همه مخاطبانتان با شما موافق هستند در واقع نشان می‌دهید که چه قدر ناتوان هستید. اگر همین‌طور ادامه دهید و طرف سیاسی را که مخالفش هستید بکوبید، بدانید تنها توانسته‌اید نیمی از مخاطبین را با خود همراه سازید.

برخی برندها از رسانه اجتماعی هراس دارند؛ زیرا دوست ندارند با نظرهای منفی مواجه شوند. بهتر است خود را تغییر دهید و خود را آماده کنید تا در مورد نقایص و معایب محصولات یا خدمات خود نظرهایی بشنوید. به جای روی گرداندن از این کار، بازخوردها را دریافت کنید. حال می‌دانید چه چیز باید اصلاح شود و چه چیز باید بهبود یابد. با گوش کردن به سایرین و فراهم آوردن این امکان که تمام دنیا بدانند چه قدر تغییر کرده‌اید، می‌توانید برند بهتری بسازید.

این‌که دیگر بازاریابی و ثروت در انحصار برندهای شرکتی بزرگ نیست را مدیون شبکه‌های اجتماعی هستیم. برندهای شخصی می‌توانند طرفداران زیادی را جمع کنند و توجه مخاطب مورد نظرشان را به خود جلب نمایند. لازمه‌ی این کار، داشتن مداومت و مشارکت است. مردم از طریق رسانه‌های اجتماعی مرحله‌ به‌ مرحله شما را می‌بینند پس همیشه در بهترین دید قرار بگیرید. شوخی و سرگرمی داشته و خودتان باشید.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *