معرفی استارتاپداستان شکست

مد مدیا ، مرگ یک وبسایت سبک زندگی

چگونه بهترین وب سایت سبک زندگی زنان آمریکا از پای درآمد؟

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت  استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. اولین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ مد مدیا می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست مد مدیا

مد مدیا ابتدا کار خود را به­ عنوان وب­سایت سبک زندگی بانوان آغاز کرد و به تدریج خط مشی خود را تغییر داده و به جای تمرکز صرف بر بانوان، مخاطب گسترده‌­تری را هدف قرار داد. این شرکت در مجموع حدود ۲۲۵ میلیون دلار از شرکت­‌های سرمایه­‌گذاری سیلیکون‌ولی و چند سرمایه‌گذار دیگر دریافت کرد.

  • مد مدیا در سال ۲۰۰۵، سایت Mode.com را در هفته­‌ی مد نیویورک راه انداخت. این وبسایت در میان ۲۰ گروه و کانال سبک زندگی فعالیت داشت، ازجمله: سبک پوشش بانوان، مد، زیبایی، سبک زندگی مردان، سلامتی و تندرستی، فرزندپروری،دستور پخت غذاها و رستوران­ها و سرگرمی، موسیقی و فیلم.
  • به گزارش comScore در ژوئن ۲۰۰۷ مد مدیا رتبه‌­ی نخست را در وب­سایت­‌های زنانه‌­ی آمریکا به دست آورد. سپتامبر ۲۰۰۷، این شرکت نخستین محصول اکتشافی خود به نام «گالم کوراتور» را عرضه کرده و شروع به جا انداختن واژه‌­ی «کوراشن» به عنوان روشی برای فیلتر کردن محتوا در شبکه­­‌های اجتماعی نمود.
  • این شرکت، در ژانویه‌­ی ۲۰۰۹ شرکت پرسونیوا و در سپتامبر ۲۰۱۱، نینگ را خرید؛ پلتفرم رسانه‌­ی اجتماعی که به کاربران اجازه می‌­داد شبکه­‌های اجتماعی سفارشی ایجاد کنند.
  • مد مدیا در سال ۲۰۱۴، Mode Studios را راه‌­اندازی کرد تا مجموعه فیلم‌­های دست اول و سرگرمی‌ها و فیلم­‌های دیجیتال با نام تجاری خودش را در نیویورک، سان­فرانسیسکو و لس­‌آنجلس تولید کند. مد مدیا، سال ۲۰۱۵ پلتفرم پخش فیلم مد مدیا را راه‌­اندازی کرد.

در سال ۲۰۱۵ درآمد مد مدیا به ۱۰۰ میلیون دلار در سال رسیده بود، اما این رشد متوقف شده و به گفته‌‌­ی یکی از اعضای هیئت مدیره، شرکت در یک سال حدود ۱۰ میلیون دلار را از دست داد. سوء مدیریت مالی و نوآوری‌های پرخرج از جمله علل این اتفاق برشمرده ‌شدند.

همچنین گفته میشود که آرورا -مدیرعامل شرکت- سبک زندگی و شخصیت ولخرجی داشت که بر همه‌­کس آشکار بود. از کت وشلوارهای گران­قیمت او گرفته تا شایعاتی که پیرامون زندگی‌­اش وجود داشت مبنی براینکه اموال شرکت را برای مصارف شخصی‌اش خرج می‌­کند. هرچند بازرسی‌­ها وی را از این اتهامات مبرا ساخت اما فضای بی­‌اعتمادی که در شرکت به‌­وجود آمده بود موجب شد که وی از سمت مدیرعاملی بر کنار شود. در ادامه اندرسون هم که از پیشگامان شرکت و از اعضای تأثیرگذار هیئت مدیره بود، پس از فروش شبکه‌­ی اجتماعی نینگ به کاندکس، بدون هیچ توضیحی از سمت خود کناره­‌گیری کرد.

آرورا مدیرعامل مدمدیا

بالاخره جک روتولو، بر مسند مدیرعاملی نشست، هر چند کار دشواری پیش رو داشت. روتولو توانایی مدیریت وضعیت پیش‌آمده را نداشت و مورد اعتماد اعضای شرکت هم نبود. مشکلات متعدد او را وادار به اخراج ۳۰ نفر در ماه ژوئن نمود که در نتیجه فضا را متشنج­‌تر ساخت. مشکل اینجا بود که مدیرعامل بدون هیچ توضیحی تصمیمات خود را به اجرا درآورده و با کارمندانش تعامل نداشت. در نهایت، روتولو که ایمان خود را به شرکت و امید به نجات را از دست داده بود و خود را ناتوان از جذب سرمایه­‌ی بیشتر می­دید، تصمیم به تعطیل‌کردن مد مدیا گرفت.

در روزهای آینده داستان‌های بیشتری از شکست استارتاپ‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. شکست‌هایی که نگاه درست به آن‌ها می‌تواند زمینه موفقیت ما را فراهم کند!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *