اخبار استارتاپیاخبار انرژی و محیط زیستانرژی و محیط زیست

بهینه‌ سازی مصرف انرژی، فرصت برای توسعه کسب و کارها نو

فضای کسب و کار وسیعی برای بازیگران حوزه‌ی انرژی وجود دارد

به گزارش اکوموتیو، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیروس وطنخواه مقدم در نشست مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خدمات انرژی، با تاکید بر این نکته که اهمیت بحث بهینه‌سازی انرژی بر هیچ فردی پوشیده نیست اظهار کرد: بحث بهره‌وری انرژی در سند راهبردی انرژی کشور به عنوان یکی از چالش های اصلی مطرح است؛ اما بر خلاف تمام این سیاست و توجهات، وضعیت کشور در حوزه‌ی مصرف انرژی مناسب نیست.

وطنخواه ادامه داد: حوزه‌ی مصرف انرژی حوزه‌ای تک بعدی نیست و باید به موارد مختلف همچون سیاست‌ها در این حوزه، اقتصاد انرژی، توسعه فناوری‌ها و ارائه‌ی خدمات مرتبط در کشور، توسعه بازار نیز توجه کرد مواردی که با یکدیگر مرتبط هستند و تاثیرپذیری از یکدیگر دارند. البته حکمرانی و پیاده‌سازی تمام این موارد به سادگی امکان پذیر نیست. از سویی، این سختی نباید مانع انجام درست وظایف شود.

وطنخواه، دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه‌ی انرژی معاونت علمی، با بیان این‌که جامعه باید با توجه به تمام ابعاد مختلف این بحث بر مشکلات غلبه کند گفت: در غیر این صورت داشته‌هایمان را نیز از دست خواهیم داد و احتمال می رود در آینده  شاهد این مسئله باشیم که در برخی حوزه‌های صادرات حرفی برای گفتن نداریم.

وطنخواه همچنین بیان کرد: بیش از ۳۰ درصد از مصرف انرژی کشور در بخش خانگی است که با ارائه‌ی راهکارهای مناسب توسط شرکت‌ها، می‌توان میزان این مصرف را کاهش داد. البته نباید تنها دولت را مسئول این مسئله بدانیم دولت تنها بازیگر در این بحث نیست بلکه همه افراد باید همکاری برای حل مشکلات این حوزه را داشته باشند.

مصرف بالای انرژی در کشور، سیگنال‌های منفی را ارسال می‌کند؛ اما از سویی، فضای کسب و کار وسیعی برای بازیگران حوزه‌ی انرژی وجود دارد و در حوزه‌های مختلف همچون صنعت، کشاورزی و خدمات می‌توانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در ادامه گفت: باید به سمت استفاده از روش‌های صرفه جویی که مردم را نیز دخیل با این جریانات کنیم حرکت داشته باشیم. انجمن‌های علمی و شرکت‌های خصوصی، از بازیگران اصلی در این حوزه هستند؛ اما ترکیب شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خدمات انرژی می‌تواند تاثیرگذاری برای حل مشکلات را افزایش دهد.

وطنخواه با اشاره به شکل‌گیری استارتاپ‌های حوزه‌ی انرژی ابراز کرد: اخیرا برخی محدودیت‌های دولتی با کمک استارتاپ‌ها حل شده است و با ادامه این حرکت، می‌توان مشکلات حوزه‌ی انرژی را نیز کاهش دهیم. در واقع ورود راه حل‌ها و مدل‌های نوین و استارتاپ‌ها به حوزه‌ی انرژی و نیز همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خدمات انرژی حرکت میمونی است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

در بخش بعدی، محمود قصاع از مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی درباره‌ی حمایت‌های صندوق توضیحاتی را ارائه داد. به گفته محمود قصاع، خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی منحصر به شرکت‌های دانش‌بنیان است. خدمات مختلفی نظیر تسهیلات،  مشارکت اقتصادی، توانمندسازی، ضمانت‌نامه از طریق صندوق ارائه می‌شود.

حوزه‌ی انرژی، یکی از حوزه‌های مطرح در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان بوده و شرکت‌های این حوزه، می‌توانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند. شرکت‌های غیر دانش‌بنیان هم از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری همکار صندوق نوآوری و شکوفایی، می‌توانند از خدمات مالی استفاده کنند.

نشست مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خدمات انرژی، با اهدافی نظیر هدف شناسایی زمینه‌های همکاری مشترک میان شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات انرژی و بررسی چالش‌ها و توسعه‌ی زمینه‌ی این همکاری‌ها توسط ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *