اخبار استارتاپی

زیست‌بوم نوآوری دروازه ورود به شهر هوشمند

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: با شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری و نقش‌آفرینی بخش خصوصی، شهر هوشمند شکل می‌گیرد و به بستری برای بروز و شکوفایی نوآوری و خلاقیت شهروندان خود بدل می‌شود.

به گزارش اکوموتیو، به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین افتتاحیه همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که با حضور شهردار تهران و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد با بیان این‌که تمامی تهران باید با تبدیل شدن به شهر هوشمند، به بستر خلاقیت و نوآوری بدل شود، گفت: تمامی بخش‌های شهر باید به مثابه یک پارک علم و فناوری، به بستری مساعد برای توسعه خلاقیت و نوآوری‌های جوانان تحصیل‌کرده و حرکت آنان در مسیر کارآفرینی تبدیل شود.

ستاری با اشاره به لزوم حذف محدودیت‌ها برای بروز خلاقیت و حل مشکلات شهری بر بستر شهر هوشمند، گفت: در شهر هوشمند محدودیت‌ها از میان خواهد رفت و دانشگاه تبدیل به جزیی از مبلمان شهری می‌شود و به این شکل شهر را در مسیر توسعه و پیشرفت یاری می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری معرفی استخدام دولتی به عنوان راه‌کار اشتغال را متعارض با روح نوآوری و خلاقیت دانست و گفت: تکیه به درآمد منابع زیرزمینی و وابستگی به این درآمدها، ترویج فرهنگ نادرست اقتصاد نفتی را موجب شده است.

ستاری، شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را تنها راه‌کار رهایی از این فرهنگ نادرست برشمرد و افزود: ایجاد زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی دروازه‌ای است که جامعه را به شهر هوشمند رهنمون می‌کند و پیاده‌سازی آن در شهری مانند تهران، زمینه‌ساز کاهش مشکلات است.

ستاری، فعالیت بیش از ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ را ماحصل شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای کشور را دستاورد فعالیت این کسب و کارها عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین ویژگی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی این است که دولت در شکل‌گیری آن‌ها دخالتی ندارد و با مشارکت بخش خصوصی و بر مبنای زیست‌بوم کارآفرینی شکل می‌گیرد. بر همین اساس، باید فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شکل‌گیری مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز فناوری بر بستر شهر هوشمند به کمک شکل‌گیری و شکوفایی این کسب و کارها بیایند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان نیروی انسانی خلاق و کارآمد را از مهم‌ترین پایه‌های شهر هوشمند برشمرد و گفت: اکنون استخدام دولت شدن آرزوی جوانان است که سبب شده خلاقیت از بین برود.

در این همایش، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حل چالش اشتغال و نوآوری مبتنی بر استارتاپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را از دستاوردهای شهر هوشمند عنوان کرد و گفت: حل معضل اشتغال و بیکاری و همراهی شهرها با تحول جهانی دیجیتال و اشتغال آفرینی توسط جوانان خلاق و دانش‌آموخته، از نتایج تحقق شهر هوشمند با پیوند فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

آذری جهرمی، مبارزه با فساد، بهبود شرایط زندگی و شاخص‌های زیست محیطی را نیازمند بکارگیری فناوری شهر هوشمند دانست و افزود: استارتاپ‌ها و نهادهای خصوصی و اجرایی اجزایی هستند که می‌توانند در رابطه با موضوع مدیریت شهری شفاف‌سازی و فسادزدایی را محقق کنند.

محمدعلی نجفی شهردار تهران، مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های شهر هوشمند را امری مهم برشمرد و تأکید کرد: ایجاد زیرساخت‌ها برای شهر هوشمند ضروری است؛ اما کافی نیست و کفایت آن به آگاهی و دخیل بودن مردم‌ در این پروژه‌ها باز می‌گردد.

شهردار تهران، یکی از مقدمات و الزامات برای دسترسی به شهر هوشمند را مشارکت همه اجزا برای تحلیل داده‌ها دانست و گفت: برای این منظور مدیریت یکپارچه شهری اهمیت بالایی دارد.

در حاشیه این همایش، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همراه با شهردار تهران از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه ۵۰ استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در حوزه خدمات نوین شهری، آموزش هوشمند، مدیریت شهری و محیط زیست دیدن کرد.

همایش تهران شهر هوشمند به همت شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری و با برگزاری ۶ سخنرانی کلیدی، ۱۱ کارگاه تخصصی، پلن‌های تخصصی در ۷ محور و رقابت ۵۰ استارتاپ تخصصی در حوزه شهر هوشمند ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *