معرفی استارتاپداستان شکست

کف گیر Digg به ته دیگ خورد!

فیسبوک و توییتر مخاطبین دیگ را ربودند...

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. هشتمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Digg می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

استارتاپ Digg

Digg یک گردآورنده‌ی خبر بود که در صفحه‌ی نخست سایت خود، اخبار جذابی را از حوزه‌های گوناگون (علم، سیاست و غیره) دسته‌بندی می‌کرد و در اختیار کاربران قرار می‌داد. آخرین نسخه این سایت، ۳۱ جولای ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد تا قابلیت پشتیبانی از به ‌اشتراک‌گذاری داده‌ها را در دیگر پلت‌فرم‌های اجتماعی از قبیل توییتر و فیس‌بوک داشته باشد.

این سایت خبری که به کاربران امکان رأی‌ دادن به محتوا را می‌داد، بسیار محبوب بود و در سال ۲۰۱۲ تعداد بازدیدهای منحصربه‌فرد ماهیانه‌ی آن در آمریکا، حدود ۳.۸ میلیون برآورد می‌شد، به گونه‌ای که حتی موجب ایجاد شبکه‌های اجتماعی با قابلیت‌های مشابه از جمله ردیت گردید.

جولای ۲۰۱۲، به دنبال تغییرات و بازسازی‌های بحث‌برانگیز در شرکت، مؤسسان آن از مجموعه جدا شدند و در ادامه Digg در سه بخش برند Digg، وب‌سایت و فناوری آن به مبلغ ۵۰۰،۰۰۰ دلار به مالک فعلی‌اش یعنی بتا وورکز فروخته شد. این در حالی بود که در یک مقطع در سال ۲۰۰۸، ارزش سایت ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

اما چه اتفاقاتی در این مدت افتاد تا ناگهان Digg تا این اندازه سقوط کند؟ مهم‌ترین رویداد، تولد شبکه‌های اجتماعی قدرتمندی مثل فیس بوک و توییتر بود که به کاربران خود امکان این را می‌داد لینکی را به دوستانشان ارسال کنند، سپس دوستانشان به ‌راحتی روی لینک کلیک کرده و پس از نظردادن، دوباره آن را به جای اول ارسال می‌کردند. همین شبکه‌ها موجب افت تعداد بازدیدکننده‌های Digg شدند. اما در همین مدت، رقیب Digg؛ یعنی ردیت سیر صعودی بازدیدهایش را تجربه می‌کرد. علت پیشی گرفتن ردیت، تغییرات بحث‌برانگیز یادشده در سال ۲۰۱۲ بود، از جمله تغییراتی در طراحی سایت که کاربران را از ویژگی‌های دلخواه‌شان دور کرده و با پیچیدگی و دشواری در یافتن اطلاعات مواجه می‌ساخت. علاوه‌ بر این، امکان برقراری ارتباط مستقیم میان کاربران را از آنها سلب می‌کرد. همین تغییرات، موجب ریزش مخاطبان Digg، و روی آوردن آنها به شبکه‌های اجتماعی رقیب، مثل ردیت شد.

البته سایت Digg، اشکالاتی نیز داشت. از جمله اینکه واقعاً دموکراتیک نبود. یک نفر می‌توانست چند حساب کاربری ایجاد کند یا به ‌لطف داشتن دوستان بسیار، مطلب خود را به صدر اخبار رسانده و در صفحه‌ی نخست جای بگیرد. یا حتی گروهی از کاربران می‌توانستند به‌ علت مخالفت سیاسی یا سلیقه‌ای، با دادن نمره‌ی منفی به یک داستان، آن را دور از چشم نگه دارند. باگ‌هایی از این دست از اعتبار سایت کم می‌کرد. Digg برای حل، این مشکلات، اشتباه بزرگ‌تری کرده و با حذف امکان ارسال لینک به دوستان، کاربران را به توییتر و فیس‌بوک ارجاع داد. بدین‌ترتیب، با برون‌سپاری شبکه‌ی اجتماعی خود، قدرت را رسماً به شبکه‌های دیگر تفویض نمود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *