اخبار استارتاپیاخبار فین تکفین تک

فین‌استارز ۲۰۱۸ فرصتی برای تامین مالی فعالان حوزه فین‌تک

معاون توسعه بازار فرابورس ایران با تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این بورس در سال ۹۶، یازدهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و برگزاری رویداد فین‌استارز را فرصتی برای هماهنگی اضلاع اساسی اقتصاد کشور در راستای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

رضا غلامعلی‌پور با بیان اینکه فرابورس تاکید ویژه‌ای بر توسعه دانش و نوآوری در بازار سرمایه و حمایت از صنایع دانش‌بنیان دارد، گفت: در فرابورس، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را که دارای دو تابلو رشد و دانش‌بنیان است راه‌اندازی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را به منظور تامین مالی و پرورش ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های استارت‌آپی رونمایی کرده‌ایم؛ زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان نبض اقتصاد را در کشورهای پیشرو در دست گرفته‌ و اقتصاد دنیای امروز را شکل داده‌اند و ما نیز ناگزیر از حرکت به این سمت و تلاش برای ایفا کردن نقش خود در تامین مالی نوآوری با کمک ظرفیت‌های موجود در فرابورس ایران هستیم.

غلامعلی‌پور با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: یازدهمین دوره این نمایشگاه فرصتی برای هماهنگی اضلاع اساسی اقتصاد کشور در راستای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان است. بر این اساس جهت‌گیری این رویداد به سوی دانش‌بنیان کردن اقتصاد کشور با استفاده از پتانسیل موجود در بازار سرمایه، بازار پول و بازار بیمه است.

او با اشاره به اینکه در این نمایشگاه، همزمان رویداد فین‌استارز ۲۰۱۸ هم برگزار خواهد شد، افزود: این رویداد فرصت خوبی برای جامه عمل پوشاندن به اهداف حمایتی از بازار سرمایه و ایده‌های نو و به ویژه صنایع دانش‌بنیان است. برگزاری این رویداد کمک می‌کند که صاحبان صنعت و صاحبان پول و سرمایه، صاحبان علم و دانش را پیدا کنند و این رویداد یک فضای تبادل و تعامل برای آن‌ها باشد و در نهایت کمک کند که ما از حوزه اقتصاد مبتنی بر نفت فاصله بگیریم و به سمت ارزش‌آفرینی با استفاده از دانش حرکت کنیم.

 معاون توسعه بازار فرابورس با تاکید بر ضرورت تامین مالی شرکت‌های استارت‌آپی گفت: رویداد فاینکس ۲۰۱۸ فرصتی مناسب برای اینگونه شرکت‌ها و فعالان حوزه فین‌تک است که با ظرفیت‌های به وجود آمده در بازار سرمایه برای تامین مالی خود آشنا شوند و از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. استارت‌آپ‌ها در نهایت بزرگ می‌شوند و نیاز به تامین مالی پیدا خواهند کرد و به همین دلیل لازم است ذیل مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه فعالیت کنند که کار مهم فرابورس ایران طراحی این پروسه بوده است. از این رو تمامی مراحل از مرحله ایده تا پروراندن آن و تا شروع یک کسب‌وکار کوچک تا بالغ شدن آن در فررابورس طراحی شده و این امر می‌تواند نویدبخش تامین مالی بهتر شرکت‌های استارت‌آپی باشد.

غلامعلی‌پور با بیان اینکه در فین استارز ۲۰۱۸ فضایی ایجاد می‌کنیم تا صاحبان ایده به صورت مستقیم با صاحبان سرمایه در یک جا گرد هم‌آیند و بتوانند ارزش‌آفرینی مورد انتظار را ایجاد کنند، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت تمام اضلاع اقتصاد کشور است و با توجه به اینکه بازار سرمایه تلاش خوبی در این راستا انجام داده، برای عملی کردن این ایده‌ها نیاز به منابع بانک‌ها و بیمه‌ها نیز هست تا با هم افزایی این سه ضلع، شاهد تحول اقتصاد کشور باشیم.

او همچنین با اشاره به سایر اقداماتی که سال گذشته در بازار فرابورس صورت گرفته است، گفت: سال گذشته ۱۵ مرحله از اسناد خزانه اسلامی توسط دولت منتشر شد که هدف از آن بازپرداخت بدهی پیمانکاران بود و جمع مبلغ این اوراق ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد که به واسطه آن بخش قابل توجهی از بدهی‌های دولت تسویه شد.

به گفته معاون توسعه بازار فرابورس، اقدام با اهمیت دیگری که در حوزه بازار بدهی صورت گرفت، انتشار اوراق با مقاصد مختلف بود. به عنوان مثال اوراق مرابحه گندم از جانب دولت برای بازپرداخت بدهی‌های دولت به کشاورزانی که گندم به دولت تحویل داده بودند و همچنین اوراق مرابحه بابت بازپرداخت بدهی‌هایی که بابت طرح بیمه سلامت بود، پرداخت شد و انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح برقی کردن قطار تهران- مشهد از دیگر اوراقی بود که به تامین مالی دولت از طریق ظرفیت‌های فرابورس ایران کمک ویژه‌ای کرد.

 عاون توسعه بازار فرابورس در پایان اظهار کرد: اتفاق بسیار مثبت در سال ۹۶ ورود اسناد خزانه با نماد سخاب به بازار فرابورس بود که باعث شد نرخ تنزیلی که پیمانکاران از بابت آن در رقم‌های زیاد متضرر می‌شدند بهبود پیدا کند که عملا ضرر و زیان پیمانکار ناشی از وجود بازار غیررسمی این اوراق از میان رفت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
فرابورس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *