داستان شکست استارتاپمعرفی استارتاپ ها

مخاطبان All advantage را قربانی کردند

عدم تفکیک مخاطبین چگونه سرمایه‌های آل ادونتیج را به باد داد؟

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. دوازدهمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ All Advantage می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

استارتاپ All Advantage

آل‌ادونتیج یک شرکت تبلیغات اینترنتی بود که با دادن بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات به کاربرانش، خودش را به ­عنوان نخستین وبسایت داده‌محور مطرح نمود. این شرکت با شعار خود «برای وب­گردی پول بگیرید» شهرت پیدا کرد. در واقع آل‌ادونتیج، اساس کار خود را بر عادت­‌های آنلاین کاربرانش بنا نهاده بود.

این شرکت در 31 مارس 1999 توسط جیم جورجنسن، یوهانس پل، کارل اندرسون و الیور براک در هایوارد کالیفرنیا تأسیس شد و در ادامه دفاتری در آتلانتا، شیکاگو، بوستون، دالاس، دیترویت، لندن، لس‌­آنجلس، نیویورک، پاریس، سیاتل، سیدنی و واشنگتن دی.سی راه­‌اندازی نمود. در طول 2 سال فعالیت، بیش از 200 میلیون دلار از سرمایه‌­گذاران خطرپذیر دریافت کرد و تعداد اعضای آن، به بیش از 10 میلیون نفر رسید.

ابتکار شرکت در پاداش‌ دادن به کاربران در صورت افزودن اعضای جدید، آن را در میان 20 وب­سایت برتر از لحاظ ترافیک، در رتبه‌­بندی NetRatings قرار داد. البته این روش مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا اعضای وب­سایت را برای دریافت درآمد بیشتر و بالابردن تعداد ارجاعات خود به شکل مصنوعی، به­ سمت ارسال پیام‌­های اسپم سوق می‌­داد و شرکت قادر نبود جلوی آن‌ها را بگیرد. با افزایش مشکلاتی از این دست، مدیران شرکت  با موجی از پیگردهای قانونی آنتی­-اسپم روبه‌­رو شدند؛ ازجمله نخستین لایحه­‌ی آنتی-اسپم که از مجلس نمایندگان آمریکا گذشت.

آل‌ادونتیج، جهت رفع این مشکل، برای نخستین بار در جهان، متخصصی را در سمت افسر ارشد حریم خصوصی به خدمت گرفت تا مسئولیت حفاظت از حریم خصوصی و داده‌­های کاربران و محافظت از این سرویس در برابر خطرات و تهدیدهای موجود را برعهده گیرد. علاوه‌­براین، تغییراتی نیز در سیاست­های تشویقی خود ایجاد کرد که موجب کاهش چشم­گیر اسپم­‌ها تا سال 2000 شد.

نرم‌­افزار Viewbar شرکت، یکی از نخستین نمونه‌­های فناوری ردیابی کاربر و هدف­گیری تبلیغاتی بود؛ یعنی می­‌توانست با توجه به محتوایی که کاربر مشاهده می‌کند، تبلیغاتی را در پنجره‌­ای کوچک در بالا یا پایین دسکتاپ نمایش دهد.

آل‌ادونتیج با مشکل کلاهبرداری برخی هکرها نیز روبه­‌رو بود، که با به­‌روزرسانی نرم­‌افزار خود، به مبارزه با آنها پرداخت و مانع از تأثیرگذاریشان بر فعالیت خود ­شد.

با این وجود در نهایت، آل‌ادونتیج قربانی شیب تند کاهش هزینه‌­های تبلیغاتی و خوابیدن تب اینترنت و دوران رکود اقتصاد آمریکا در اواسط سال 2000 شد، شرکت در اوایل همان سال تصمیم به عرضه­‌ی اولیه‌­ی عمومی سهام خود گرفته بود که با وخیم شدن اوضاع بازار در اواسط سال، لغو شد. به ­این­ ترتیب، منابع جدید کسب درآمد را آزمود، ازجمله پاداش­‌های خود را در حدّ بخت­‌آزمایی هم بالا برد. اما سرانجام پس از اخراج حدود 150 نفر از کارمندان یعنی 35 درصد نیروی کار خود، در فوریه‌­ی 2001 از تلاش دست کشید و درهایش را بست.

آل‌ادونتیج شرکتی فوق‌­العاده برای بچه‌مدرسه‌­ای‌­هایی بود که می­خواستند 100 دلار در ماه درآمد داشته باشند، اما در مجاب‌کردن سفارش­‌دهندگان تبلیغات شکست خورد، چرا که آنها ارزشی برای این گروه سنی کم­‌درآمد قائل نبودند. شرکت بیش از 150 میلیون دلار از سرمایه‌­ی خود را صرف این بچه­‌های وب­گرد کرد، درحالی­‌که در جذب سفارش‌دهندگان ناکام بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا