اخبار استارتاپی

دسترسی کسب‌وکارها به داده‌های دولت ممکن می‌شود

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه ساختار سازمان فناوری اطلاعات امسال تغییر خواهد کرد، وعده داد که امکان دستیابی کسب و کارها به داده های در اختیار دولت فراهم خواهد شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تکالیف و انتظارات وزیر ارتباطات از این سازمان در قالب چهار محور اساسی مشخص شده است، گفت: در بخش توسعه دولت الکترونیکی کار سنگینی را در دو ماهه پایان سال ۹۶ انجام دادیم ودر نهایت ۲۱ کلان پروژه برای توسعه دولت الکترونیکی نهایی شد.

رسول سراییان افزود: ضرورت آماده کردن سازمان فناوری اطلاعات برای ماموریت های جدید منجر به تدوین یک برنامه تحول برای سازمان شد که در راستای آن باید چشم انداز، ماموریت و نقشه راه سال ۱۴۰۰ سازمان را مشخص کنیم.

او روزمرگی و نداشتن برنامه را از آفت‌های هر سازمانی دانست و افزود: داشتن برنامه به معنی احصای اولویت‌ها و تمرکز روی اهداف و تخصیص منابع در راستای دستیابی به اهداف است.

سراییان با بیان تکالیف و انتظاراتی که با حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سازمان فناوری اطلاعات مطرح شده است گفت: در حال حاضر این انتظارات احصا و در قالب چهار محور اساسی مشخص شده است که نخستین محور، ایفای نقش موثر در اقتصاد دیجیتال است.

معاون وزیر ارتباطات دومین محور را راهبری فرآیند توسعه کسب‌وکار دیجیتال، همچنین توانمندسازی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و به‌کارگیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی از دیگر تکالیف محوله عنوان کرد و ادامه داد: همچنین پنج محور راهبردی سازمان فناوری اطلاعات که برگرفته از ماموریت جدید سازمان فناوری اطلاعات ایران است شامل بحث توسعه بازار IT کشور، توسعه دولت هوشمند، نوآوری و کارآفرینی و زیر ساخت توسعه محتوا و کسب‌وکار مرتبط با شبکه ملی اطلاعات و بحث امنیت در فضای سایبری پیش روی سازمان فناوری اطلاعات است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف لازم است درون سازمان نیز یک تحول اساسی اتفاق بیفتد گفت: هر حوزه‌ای و حتی هر کارشناسی باید دارای برنامه باشد و مشخص کند در پایان سال ۹۷ باید چه دستاوردی داشته باشد و چه اهداف و ماموریتی را محقق کند چراکه برنامه ریزی باعث نظم می‌شود و همچنین پایش و رصد از نکات مثبت برنامه‌ریزی است.

ساختار سازمانی اصلاح می‌شود

سراییان اصلاح ساختار سازمان فناوری اطلاعات ایران را جزو اولویت‌های مهم سال ۹۷ دانست و گفت: باز تعریف فرایندها و یکپارچه‌سازی سیستم‌های IT سازمان مبتنی بر ماموریت‌های جدید جزو محورهای تحول در سازمان خواهد بود و توجه اساسی به حوزه سرمایه انسانی از جنبه‌های آموزش، توانمندسازی، برنامه‌های رفاهی و انگیزشی و ارزشیابی کارکنان از اهداف سال ۹۷ در حوزه منابع انسانی است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان تکالیف عملیاتی محوله گفت: در حوزه عملیات وظایفی بر عهده ماست که چند مرجع به ما تکلیف کرده اند که نخستین آن‌ها قانون برنامه ششم است و این‌که چه وظایفی به سازمان ما محول شده است را احصا کرده‌ایم.

او افزود: محور دیگر اقتصاد مقاومتی و محور بعدی توسعه دولت الکترونیکی و هوشمند است که بر اساس مصوبه هیات وزیران است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که تکلیف بعدی، شورای اجرایی فناوری اطلاعات محسوب می شود گفت: بر همین اساس رییس سازمان دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات است و به واسطه آن وظایفی بر عهده سازمان گذاشته شده و محور بعدی نیز شبکه ملی اطلاعات است.

سراییان با تاکید بر اقدامات انجام شده در حوزه دولت الکترونیکی گفت: در بخش توسعه دولت الکترونیکی کار سنگینی را در دو ماهه پایان سال ۹۶ انجام دادیم و در نهایت ۲۱ کلان پروژه برای توسعه دولت الکترونیکی نهایی شد و به تصویب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان اداری و امور استخدامی رسید و مقرر است که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شود و امیدواریم که بتوانیم منشا تحول اساسی در حوزه دولت الکترونیکی شویم و مردم هم بتوانند از این خدمات و سرویس‌ها بهره‌مند شوند که سکوی دولت همراه نیز از دیگر اقدامات موثر در این حوزه است.

دسترسی کسب‌وکارها به داده‌های دولتی ممکن می‌شود

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان وظایف محوله در بخش شبکه ملی اطلاعات  گفت: در بخش دبیرخانه شورای اجرایی شبکه ملی اطلاعات وظایفی بر عهده ماست و سند برنامه دبیرخانه هم مشخص شده است. یکی از محورها مفهوم دولت باز یا open data است که بتوانیم ساز‌وکارهای لازم را به گونه‌ای فراهم کنیم که کسب‌و‌کارها بتوانند به داده‌های دولت دسترسی داشته باشند و بر اساس آن حوزه اشتغال و نوآوری و کار آفرینی را رقم بزنند.

او با بیان این‌که در حوزه مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا اقداماتی خوبی انجام شده است، افزود: همچنین لایحه رفع موانع کسب‌و‌کارهای نوپا گام اساسی در جهت تسهیل در فرآیندهای استارت‌آپ‌هاست و این‌ها کارهای زیر بنایی و زیرساختی است که شکل گرفته است. امیدواریم با این مصوبه و فراهم کردن سازکار اجرایی آن، شرکت‌های استارت‌آپی از برکات این حوزه بهره‌مند شوند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات از دیگر اقدامات مهم را که باید در سازمان در راستای ماموریت‌های محوله انجام دهیم، حضور فعالانه و موثر در مجامع بین المللی دانست و گفت: در کنار آن ارتقا و بهبود وضعیت در شاخص های بین المللی است که با برنامه‌ریزی‌های مناسب و همچنین کمک بخش خصوصی و سایر بازیگران این عرصه می‌توانیم دستاوردهای خوبی را در این حوزه‌ها به دست آوریم.

سراییان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه امسال با برنامه و هدفمند وارد فاز اجرایی شویم، گفت: ما به دنبال ایجاد جریان‌های درآمدی پایدار و متنوع برای سازمان هستیم تا استقلال و توانمندی سازمان از نظر بنیه مالی متکی به خود باشد که در این زمینه زیر ساخت‌های خوبی فراهم شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
فناوران
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *