اخبار استارتاپی

فروش آنلاین موسیقی جایگزین خرید سی‌دی با رعایت قانون کپی‌رایت

فرزام حجازی، مدیر عامل بیپ تونز در گفت‌و‌گو با همشهری داستان استارتاپ فروش آنلاین موسیقی با رعایت قانون کپی‌رایت را روایت کرده است.

لیمو HR

فروش آنلاین موسیقی، آن‌ هم با رعایت قانون کپی رایت و درحالی‌که خرید «سی‌دی»‌یکی از رایج‌ترین روش‌های دسترسی به موسیقی است، کار چندان ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد. «بیپ‌تونز» یکی از دو استارتاپ توانمند ایرانی است که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییت خود به‌عنوان یک شرکت داخلی خوب معرفی کرد. فرزام حجازی، مدیرعامل بیپ‌تونز در گفت‌وگو با همشهری داستان این استارتاپ و چالش‌هایش را روایت کرده است.

شکل گیری ایده ی اولیه ی استارتاپ :  

ایده اولیه این استارتاپ از داخل هیأت‌مدیره شرکت «رهنما» که از اواسط دهه ۱۳۸۰ کارش را آغاز کرده بود، شکل گرفت. در سال۹۱ ایده فروش آنلاین موسیقی در هیأت‌مدیره بازگو شد. نمونه‌های هم در دنیا وجود داشت که همین‌کار را می‌کرد اما به ایران خدمات نمی‌داد. در نتیجه بیپ‌تونز شکل گرفت. از اواخر سال۹۴ این استارتاپ از سرمایه‌گذار اصلی جدا شد.

چالش نداشتن بایگانی دیجیتال :

یکی از مهم‌ترین چالش‌های استارتاپ، تهیه بایگانی دیجیتال موسیقی ایرانی بود. اعضای گروه تک به تک دنبال ‌ سازندگان رفته، با هرکدام‌شان به‌طور جداگانه قرارداد می‌بستند.

آشنا کردن سنتی ها با فضای جدید :

برای قانع کردن سی‌دی‌فروش‌های سنتی روی سرعت و کیفیت کار آنلاین تکیه کردیم. واقعیت این است که کاربران آنلاین اگر محتوای مورد علاقه‌‌اش را به‌صورت قانونی پیدا نکند،سی‌دی نمی‌خرد. بلکه آن را دانلود می‌کند، حتی اگر به صورت غیرقانونی باشد.

تهیه اطلاعات دقیق ناشران به صورت آنلاین :

ما اطلاعات موردنیاز ناشران را دسته‌بندی و بروزرسانی کردیم.میزان محبوبیت یک آهنگ و خواننده، میزان فروش و…‌را به‌صورت آنلاین به ناشر ارائه دادیم. تسویه حساب‌مان هم برخلاف روش‌های سنتی  به‌صورت آنلاین و در لحظه بود.

رعایت قانون کپی رایت :

لینک سایت خودمان را در اختیار سایت‌های غیرقانونی دانلود گذاشته و گفتیم، اگر مشتری از طریق لینک آنها به سایت ما وارد شده و خرید کند، به آنها کارمزد پرداخت می‌کنیم.  در عین حال،‌ برای قانون‌شکن‌ها قواعد سختی وضع کردیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *