اخبار استارتاپی

تغییر سیاست دولت درباره استارت‌آپ‌ها

عضو هیات عامل سازمان اطلاعات با اشاره به مشوق‌های دولتی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا، مشوق‌های مالی را در این حوزه دارای کمترین اهمیت دانست.

به گزارش اکوموتیو، امیر ناظمی در نشست خبری مسئولان سازمان فناوری اطلاعات با خبرنگاران با اشاره به تغییر سیاست در حوزه تعامل با استارت‌آپ‌ها، اظهار کرد: تغییر سیاستی که در حوزه استارت‌آپ‌ها اتخاذ شده است از طریق مقایسه وضعیت کشور با سایر کشورها بوده است. براساس شاخص‌های جهانی مهم‌ترین مساله در ارتباط با شرکت‌های نوپا، ارتباط آن‌ها با شرکت‌های بزرگتر جهانی بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین مشکلات مربوط به تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا و هم‌چنین موانع موجود بر سر راه این شرکت‌ها، از عوامل رشد نیافتن مطلوب آن‌ها بوده است.

عضو هیات عامل سازمان اطلاعات با اشاره به مصوبه‌ی هیات دولت در زمینه‌ی استارتاپ‌ها، بیان کرد: اصل این مصوبه، با عنوان فواید استارتاپ‌ تعیین می‌شود تا این استارتاپ‌ها بتوانند فارغ از مسائل مربوط به بیمه و مالیات در زمان مشخص و تا سقف مالی محدودی فعالیت کنند.

ناظمی، با بیان این‌که این مصوبه فرصت رجیستر شدن را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند، اظهار کرد: این مصوبه کمک می‌کند تا استارتاپ‌ها بتوانند از حقوق مالکیت فکری هم استفاده کنند. هم‌چنین در رابطه با صندوق‌های خطرپذیر مربوط به استارتاپ‌ها، ما مطابق با تجربه‌ی جهانی صندوق‌های دولتی را با صندوق‌های خصوصی و آن‌ها را با کسب‌وکارهای نوپا متصل خواهیم کرد، چرا که در غیر این صورت پتانسیل فساد و اشتباه‌پذیری در این سیستم صندوق‌ها بیشتر می‌شود.

وی هم‌چنین با اشاره به مشکلات استارتاپ‌ها نیز بیان کرد: ۱۵ مشکل اساسی را بر سر راه توسعه‌ی استارتاپ‌ها شناسایی کرده‌ ایم که مهم‌ترین آن‌ها مسائل مربوط به بیمه و مالیات است. در همین راستا طبق قانون برنامه‌ی ششم توسعه‌ی دولت می‌توانسته کسب‌وکارها را از دادن مالیات معاف کند.

عضو هیات عامل سازمان اطلاعات اضافه کرد: شرکت‌هایی مشمول این معافیت‌ها خواهند شد که در سه سال اول سقف درآمد آن‌ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نباشد و بعد از سه سال قاعدتا از زیر عنوان استارتاپ‌ خارج می‌شود. هم‌چنین برخی دیگر از معافیت‌هایی که برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته شده است، در پارک‌های علم‌وفناوری قابل دسترسی خواهد بود.

ناظری، هم‌چنین به مصوبه‌ای در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها را که به عنوان دانش‌بنیان شناسایی می‌کنیم با مدت و سهم محدودی تحت پوشش خود قرار خواهیم داد. ما حدود ۱۱۰ مشوق برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم که مشوق‌های مالی کمترین آن‌هاست، چراکه هرچقدر دولت‌ها، وابستگی کمتری به مشوق‌های مالی داشته باشند کارایی بهتری خواهند داشت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *