اخبار استارتاپی

برگزاری نخستین کارگاه بین‌المللی امنیت فضای مجازی در ایران

وحید یزدانیان، رئیس دانشکده‌ی پست و مخابرات، از همکاری ITU  و مرکز آموزش پیشرفته‌ی مخابراتی هند ( ALTTC ) در کارگاه آموزشی امنیت فضای مجازی در ایران خبر داد.

به‌گزارش اکوموتیو، رئیس دانشکده‌ی پست و مخابرات از برگزاری کارگاه بین‌المللی امنیت فضای مجازی از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تهران خبر داد.

وحید یزدانیان، رئیس دانشکده‌ی پست و مخابرات، با اعلام برگزاری نخستین کارگاه آموزشی امنیت فضای مجازی در ایران، گفت : این کارگاه از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت با همکاری ITU  و مرکز آموزش پیشرفته‌ی مخابراتی هند ( ALTTC ) در هتل فردوسی تهران برگزار می‌شود.

او افزود: این کارگاه بر اساس تفاهم‌نامه‌ی امضاشده بین وزیر ارتباطات ایران و هند و در چهارچوب همکاری‌های ایران و هند در این حوزه برگزار می‌شود.

یزدانیان، با اشاره به این‌که مشابه کارگاه‌های دیگر، فراخوان برگزاری این کارگاه از طریق اتحادیه‌ی جهانی مخابرات اعلام‌ شده است، تصریح کرد: البته مهلت ثبت‌نام تا ۲ روز دیگر ادامه دارد اما تاکنون ۱۵ نفر از مدیران و کارشناسان این حوزه از کشورهای آسیا و اقیانوسیه شامل: هند، مالزی، اندونزی، سریلانکا، گینه‌‌نو، افغانستان در این کارگاه ثبت‌نام کرده‌ اند.

او ارتقای دانش در زمینه‌ی چالش‌ها و تهدیدهای بالقوه‌ی مربوط به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین، اشتراک‌گذاری طرح امنیت سایبری جهانی توسط ITU  و شاخص‌های جهانی امنیت سایبری و حفاظت از کودکان در فضای سایبری را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.

رئیس دانشکده‌ی پست و مخابرات ، تبادل تجربیات مربوط به اقدامات موفق در خصوص توسعه و  تقویت چهارچوب‌های امنیت سایبری ملی و ارتقای قابلیت‌های به‌کارگیری اثربخش CIRT  در کشورها و ظرفیت‌سازی انسانی و صنعتی جهت استفاده‌ی کارآمد و اثربخش قابلیت‌ها و امکانات CIRT  را از دیگر اهداف برگزاری کارگاه امنیت فضای مجازی بیان کرد.

او مهم‌ترین محورهای این کارگاه را، جهت‌گیری ICT  و نیاز به استفاده‌ی امن و مطمئن از آن، رایانش ابری، اینترنت اشیا، بلاک‌چین، استانداردهای امنیت اطلاعات، CIP، اندازه‌گیری تاثیر زیرساخت اطلاعاتی بحرانی و چشم‌انداز تهدیدهای جاری اعلام کرد.

یزدانیان با بیان این‌که ثبت‌نام‌ها فقط از طریق اتحادیه‌ی جهانی مخابرات انجام می‌شود، افزود: یکی از مزیت‌های میزبانی این کارگاه‌ها امتیاز حضور یک تا یک‌ونیم برابری شرکت‌کنندگان ایرانی به نسبت شرکت‌کنندگان خارجی در این کارگاه‌ها است.

او تصریح کرد: به دلیل حضور مدرسین مورد تایید ITU  و شرکت مدیران منطقه‌ای ITU  در این کارگاه‌ها، از نظر تعاملات و تبادلات فنی بین‌المللی نیز این کارگاه‌ها دارای اهمیت است.

رئیس دانشکده‌ی پست و مخابرات، مدرسین این کارگاه را از کشورهای هند، مالزی و ایران عنوان کرد و افزود: اتحادیه‌ی جهانی مخابرات، ۷ نفر از اساتید ایرانی در این حوزه را تایید کرده‌ اند و این اساتید به‌عنوان مدرسین رسمی این اتحادیه در کارگاه‌های بین‌المللی حضور دارند که ۴ نفر از این اساتید در کارگاه امنیت فضای مجازی در ایران حضور دارند.

او درباره‌ی تاثیرگذاری برگزاری این کارگاه در حوزه‌ی امنیت فضای مجازی در ایران نیز گفت: به دلیل اتفاقاتی که در این حوزه در کشورهای توسعه‌یافته افتاده و تجربیاتی که در این کشورها به‌دست‌آمده است؛ این تجربیات می‌تواند در این کارگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود و حتی اگر به راه‌حلی نیز نرسیده باشند در حد طرح موضوع  می‌تواند برای دیگر کشورها مفید باشد.

یزدانیان تصریح کرد: این کارگاه‌ها با استقبال بخش خصوصی مواجه شده است و همین نشان می‌دهد که برگزاری این کارگاه‌ها لازم و تاثیرگذار است.

وی درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری کارگاه‌های مشترک بین‌المللی با همکاری ITU  نیز گفت: طبق مقررات اتحادیه‌ی جهانی مخابرات، کشورهایی مانند ایران تا چند سال باید با همکاری کشورهای مرجع آموزشی در حوزه‌ی ICT  در آسیا مانند کره، چین و هند دوره‌هایی را برگزار کنند.

یزدانیان تصریح کرد: ما در حال پیگیری برگزاری مستقل این دوره‌ها در ایران، بعد از بررسی کیفیت برگزاری کارگاه‌های مشترک هستیم و امیدواریم که تا ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم به‌صورت مستقل این کارگاه‌ها را در ایران برگزار کنیم و به‌عنوان مرجع آموزشی در این حوزه، کشورهای دیگر موظف به برگزاری کارگاه مشترک با ما باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *