اخبار استارتاپی

راه‌اندازی ۱۱۸ استارتاپ با حمایت مرکز شتاب‌دهی نوآوری

مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی 118 استارتاپ و اشتغال 500 نفر از دل رویدادهای کارآفرینی برگزار شده از سوی این مرکز خبر داد.

به‌گزارش اکوموتیو، مهندس سیدعلی هزاوه‌ای صبح امروز، در محل معاونت علمی در جمع خبرنگاران ضمن تشریح ماموریت و اقدامات مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی از زمان آغاز به کار این مجموعه تصریح کرد: تاکنون ۲۶ شتاب‌دهنده در کشور موفق به اخذ تاییدیه از سوی این مرکز شده‌ اند.

هزاوه‌ای با بیان این‌که این تعداد شتاب‌دهنده با اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر در شهرهای تهران، البرز، اصفهان، یزد، کرمانشاه و مشهد شکل گرفته‌ اند، گفت: البته از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، همدان، اردبیل و قم درخواست‌هایی برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها دریافت کرده‌ ایم که در حال بررسی است.

وی یکی از اهداف اصلی مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی را که در پارک فناوری پردیس مستقر است، حمایت از رویدادهای کارآفرینی گوناگون در سراسر کشور برای توسعه‌ی فرهنگ کار و تلاش بین دانشجویان و جوانان و آشنا کردن آنان با فرصت‌های کسب‌وکار موجود، با توجه به زیست‌بوم ایران و تاثیر این مفاهیم نوین در عرصه‌ی اقتصاد عنوان کرد. مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری با اشاره به شرایط صدور تاییدیه‌ی این مرکز برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، دارا بودن سرمایه‌گذار خصوصی، مستقل بودن مجری، ارائه‌ی مدل اجرایی کار و برخورداری از شبکه‌ی مناسب مربیان و سرمایه‌گذاران، دارا بودن برنامه میان مدت سه تا پنج ساله را از اصلی‌ترین شرایط شتاب‌دهنده‌ها برشمرد.

هزاوه‌ای با اشاره به رشد چشمگیر رویدادهای کارآفرینی برگزار شده در کشور در طول چهار سال گذشته، افزایش تنوع رویدادها از سه نوع در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۳۰ نوع در سال ۱۳۹۶، افزایش پراکندگی جغرافیایی، افزایش تیم‌ها در کل کشور و هم‌چنین آشنایی دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری با مدل‌های رویدادهای کارآفرینی را از آن جمله دانست.

وی با تاکید بر این‌که روحیه‌ی کارمندی نخبگان باید تبدیل به روحیه‌ی کارآفرینی مبتنی بر نوآوری شود، به ویژگی‌های زیست بوم نوآوری اشاره کرد و رشد سریع و جهشی، مبتنی بودن بر دانش و خلاقیت، کسب‌وکارهای پاک و ایجاد اشتغال با هزینه‌ی بسیار کم را از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این زیست بوم برشمرد.

مدیر مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که اکوسیستم یا زیست‌بوم نوآوری و کسب‌وکارهای نو و استارتاپ‌ها دستوری نیستند، گفت: هریک از بازیگران این زیست بوم از جمله دولت، دانشگاه‌ها، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها باید تنها نقش خود را ایفا کنند.

وی توضیح داد: دولت نمی‌تواند وارد بخش اجرا شود و تنها باید نقش حمایتی خود را داشته باشد، لذا همه‌ی این شتاب‌دهنده‌ها باید از سوی بخش‌های دانشجویی، کارآفرینان، شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌ها توسعه پیدا کنند و مرکز شتاب‌دهی نوآوری نیز تلاش می‌کند که این بخش از سوی خود کارآفرینان اداره شود.

هزاوه‌ای در ادامه به برخی از مدل‌های رویدادهای کارآفرینی اشاره کرد و مدل آموزشی ترویجی، آموزشی تجربی، انتقال تجربه، عرضه‌ی ایده به سرمایه‌گذار، حل مسئله، مدرسه‌ی کارآفرینی و تور استارتاپی را از جمله‌ی این مدل‌ها نام برد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *