معرفی استارتاپداستان شکست

پایانی تلخ برای Bling Nation

ورود PayPal و Google Wallet به حوزه‌ی پرداخت عرصه را بر Bling Nation تنگ کرد.

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سی‌امین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Bling Nation می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ Bling Nation

Bling Nation به کسب‌­ و کارها کمک می­­‌کرد تا از طریق جوایز اجتماعی، بهترین مشتریان خود را به طرفدارانی پروپاقرص و دوستانشان را تبدیل به مشتریان جدید کنند. این سرویس در حقیقت یک پلت‌­فرم موبایل بود که با برخورداری از یک شبکه‌­ی اجتماعی قوی و تراکنش­‌های موبایل مقرون ­به ­صرفه، انجام کارها را برای مشتریان خود تسهیل می­‌کرد.

Bling Nation در پالوآلتو مستقر بود، و از سال ۲۰۰۹، استیکرهای NFC خود را در مناطقی عرضه نمود که تحت پوشش شرکت­‌های بزرگ سیم‌­کارت نبودند. مشتریان می‌­توانستند با الصاق این برچسب­‌ها به گوشی­‌های همراه، از طریق بانک خود، در فروشگاه‌­های محلی، پرداخت‌­های بی­سیمشان را انجام دهند. این سرویس در زمان اوجش مورد استفاده‌­ی نزدیک به ۲۰ بانک و حدود ۱۰۰۰ فروشگاه در سطح ملّی بود.

اما دنیای فناوری هر روز در حال تغییر بود. با گذشت چند سال، دوره­‌ی خرده‌پرداخت‌­ها گذشت. با ورود سرویس‌­هایی مثل گوگل والت و گوگل آفرز و هم­چنین اسکیوآر و اسکیوآر کارد کیس، وضعیت بسیار پیچیده­‌تر از سال ۲۰۰۷ و روزهای شیرین Bling Nation شد. در این میان PayPal با در اختیار داشتن تعداد زیادی از شرکای تجاری و خرده­‌فروشان، ورود قدرتمندی به این عرصه را تجربه کرد. با این اوصاف برای بلینگ نیشن آشکار شد که پلت­‌فرم و فناوری‌اش در صورتی بهترین عملکرد را خواهد داشت که بر روی وفاداری، جوایز و پیشنهادات محلی هدفمند متمرکز شود.
مشکل از همین­جا شروع شد؛ یعنی هنگامی که Bling Nation از بانک­‌ها و فروشگاه‌های موجود در شبکه­‌ی پرداخت خود خواست به برنامه‌­ی وفاداری فن‌کانکت ملحق شوند، -که به مشتریان اجازه می‌­داد تا در ازای ارسال به‌­روزرسانی­‌های فیس‌­بوک در مورد خریدهای Bling Nation، کوپن دریافت کنند- بسیاری از آن‌ها از این کار سر باز زدند. به‌گونه‌ای که با توقف صدور استیکر از جانب بانک لا جونتا در ماه مارس، شرکت پیوستن به فن‌کانکت را اختیاری کرد.

پس از معرفی پلت­فرم خرده پرداخت‌­های منحصربه­‌فرد PayPal، طرح تجاری اصلی Bling Nation، زائد به نظر می­‌رسید. دنیای جدید، جولان‌گاه گوگل والت و پی‌پال والت بود و Bling Nation دیگر در آن جایی نداشت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *