اخبار استارتاپی

زمینه‌ی ایجاد استارتاپ‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی

امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری در زمینه‌ی تاسیس و توسعه‌ی مرکز شتاب‌دهی‌ و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر

با امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان ستاد توسعه‌ی فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت ایرانسل و دانشگاه تهران، زمینه‌ی ایجاد استارتاپ‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی فراهم می‌شود.

آیین امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری در زمینه‌ی تاسیس و توسعه‌ی مرکز شتاب‌دهی‌ و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه‌ی ICT و فضای مجازی، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، علیرضا قلمبی دزفولی مدیرعامل ایرانسل و علیرضا دلیری معاون توسعه‌ی مدیریت و جذب منابع معاونت علمی برگزار شد.

در این جلسه، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، به استفاده از فضای به‌وجود آمده در جهت رشد مجموعه‌ها و شرکت‌های استارتاپی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر موفقیت و رشد سریع این نوع از شرکت‌ها قابل پیش‌بینی هستند.

ستاری افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یک ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و برای تحقق اهداف در حوزه‌ی تامین مالی باید قسمت عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های کشور از طریق  این صندوق‌ها انجام پذیرد.

دکتر مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه‌ی ICT و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به ایجاد زیرساخت حرکت دانشگاهیان به سوی اشتغال مبتنی بر نوآوری و توانمندی فنی، گفت: این تفاهم‌نامه‌ی همکاری ضمن به‌کارگیری ظرفیت‌های شرکت ایرانسل و دانشگاه تهران برای شناسایی، گزینش، رشد و توسعه‌ی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دارای طرح یا محصولات آماده با پتانسیل رشد بالا و  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم تحقق اقتصاد دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

او با بیان این‌که حمایت فنی از تاسیس و راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر دو محور اساسی این تفاهم‌نامه است، افزود: ستاد توسعه‌ی ICT و فضای مجازی برای تحقق این دو مهم، ضمن اقدامات لازم جهت تسریع در اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس و آغاز به کار مرکز و صندوق، برای  تصویب تشکیلات مرکز در مراجع ذی‌صلاح و نیز کمک به تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیت‌های مرکز با همکاری مجموعه‌ها و نهادهای ذیربط و ذی‌نفع گام‌ برمی‌دارد.

فقیهی افزود: این ستاد ضمن معرفی استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی به مرکز، زمینه را برای اخذ تاییدیه‌ی دانش‌بنیان و مجوزهای مورد نیاز برای استارتاپ‌های معرفی شده توسط مرکز، تسهیل می‌کند.

مهندس علی‌رضا قلمبی دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل نیز با ابراز خرسندی از تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده در خصوص تاسیس و توسعه‌ی مرکز شتاب‌دهی‌ و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، به اقدامات مورد نظر این شرکت در این مرکز اشاره و ابراز امیدواری کرد: زحمات مجموعه‌های ذیل این تفاهم‌نامه به رشد فضای کسب‌وکار این حوزه منجر شود.

بر اساس این تفاهم‌نامه‌ی همکاری، ایرانسل ضمن ایجاد و تجهیز فضای فیزیکی مرکز شتاب‌دهی و نوآوری، زیرساخت‌های فعالیت مرکز شتاب‌دهی را تامین می‌کند.

استفاده از توان شرکت‌ها و هم‌چنین دانش و محصولات تولید شده در مرکز نوآوری، حمایت مالی از شرکت‌ها و تیم‌های استارتاپی مستقر در مرکز شتاب‌دهی و نوآوری و سرمایه‌گذاری مشترک در تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، از دیگر اقدامات شرکت ایرانسل خواهد بود.

دانشگاه تهران نیز ضمن اختصاص فضایی به متراژ ۳۰۰۰ متر در پردیس فنی برای ایجاد مرکز نوآوری و کمک به راه‌اندازی و راهبری مرکز شتاب‌دهی و نوآوری و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، زمینه‌ی کمک به شکل‌گیری و رشد علمی و فناوری استارتاپ‌های شرکت‌های فعال در مرکز را فراهم می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *