اخبار استارتاپی

وام دادن خیانت به صاحبان ایده است

سورنا ستاری در مراسم شروع پذیره‌نویسی "صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه‌ی یکم دانشگاه تهران" از لزوم تامین مالی استارتاپ‌ها به شیوه‌ی جدید سخن گفت.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم شروع پذیره‌نویسی “صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه‌ی یکم دانشگاه تهران”، از پیگیری‌های جدی در زمینه‌ی ایجاد روش‌های نوآورانه برای تامین سرمایه‌ی شرکت‌ها در زیست‌بوم دانش‌بنیان خبر داد و گفت: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه‌ی یکم دانشگاه تهران، پنجمین صندوقی است که این روش‌های فوق را دنبال می‌کند.

سورنا ستاری در مراسم شروع پذیره‌نویسی “صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه‌ی یکم دانشگاه تهران” که دیروز ۵ خرداد با حضور رئیس دانشگاه تهران و رئیس سازمان بورس در دفتر ریاست دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که تاکنون نحوه‌ی تامین مالی در زیست‌بوم دانش‌بنیان معادل با وام دادن بوده است، این شیوه‌ی تامین مالی را خیانت به استارتاپ‌ها و صاحبان ایده دانست و گفت: تامین مالی از طریق وام دادن اتفاق نمی‌افتد.

وی این شیوه تامین مالی را وظیفه‌ی بانک‌ها دانست و تشریح کرد: بانک‌ها در این زمینه نسبت به صندوق‌های نوآوری و شکوفایی تخصص و تجربه‌ی بیشتری دارند. این در حالی است که وام دادن به شرکت‌ها، مختص مواردی است که شرکت از آب و گل درآمده و می‌تواند فعالیت‌های آینده‌اش را پیش‌بینی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: شرکتی که در حالت استارتاپ وام دریافت کند، در صورت شکست از پا در خواهد آمد، حال آن‌که روش‌های جدید تامین مالی کمک می‌کنند که همان شرکت بتواند روی پای خودش بایستد.

ستاری با اشاره به این‌که در کشورهای پیشرفته تا ۴۰ درصد تامین مالی با روش‌های جدید اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: تمام صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر صندوق‌های فعال در زیست‌بوم دانش‌بنیان باید بدانند در صورتی که ادای بانک‌ها را در بیاوریم، زمین خواهیم خورد.

وی با بیان این‌که فرهنگ قدیمی کارآفرینی و تامین سرمایه با اقتصاد نفتی نابود شده است، بر لزوم پیگیری این فرهنگ تاکید و خاطرنشان کرد: مساله‌ی فرهنگی در کشور جدی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در همین زمینه ضمن انتقاد از این موضوع که به استارتاپ‌های خدماتی داخلی انگ وابستگی زده می‌شود، بر لزوم نام بردن از این موارد به جای نمونه‌های خارجی آن‌ها تاکید کرد و افزود: اکنون زیست بوم دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده و معیارهای آن مشخص است. شرکت‌های دانش بنیان هر دو سال یک بار ارزیابی شده و مهم‌ترین نکته، موضوع شفافیت در ارزش‌ گذاری این شرکت‌ها است.

ستاری، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را مهم‌ترین صندوق در بین دانشگاه‌های کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: این روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سایر دانشگاه‌ها نیز پیاده‌سازی شود.

وی هم‎‌چنین از قرار گرفتن ۱۲ صندوق در نوبت پذیره‌نویسی و ۱۳ الی ۱۴ صندوق نیز در مرحله تکمیل مدارک خبر داد و افزود: امیدوار هستیم که بتوانیم حمایت از شرکت‌هایی را که دارای زیرساخت دانشی و نه فیزیکی هستند، در دستور کار خود قرار دهیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *