اخبار استارتاپی

دسترسی به بازار، مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی انرژی

دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری حوزه‌ی انرژی معاونت علمی، اصلی‌ترین چالش برای بخش بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان را دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی دانست.

سیروس وطن‌خواه، دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری حوزه‌ی انرژی معاونت علمی درباره‌ی اقدامات ستاد برای گسترش و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌ی انرژی اظهار کرد: بر اساس نظام‌نامه‌ی ماموریت‌های متوازن ستادهای توسعه‌ی فناوری، یکی از ۶ ماموریت اصلی ستاد انرژی، توسعه‌ی کسب‌و‌کارهای جدید دانش‌بنیان است. در این راستا فعالیت‌هایی چون ایجاد و توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره‌ی ارزش بخش‌های اقتصادی، ارتقای تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ صنعتی و خدماتی کشور، توسعه‌ی زیست‌بوم کارآفرینی و ایجاد شتاب‌دهنده‌های نوآوری و برگزاری رویدادهای کارآفرینی برای حمایت از جریان استارت‌آپی دانش‌بنیان انجام می‌شود. این فعالیت‌ها بر این اساس توسعه‌ی کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره‌ی ارزش حوزه‌ی انرژی کشور در دستور کار ستاد قرار دارد.

وطن‌خواه درباره‌ی مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان برای فعالیت نیز بیان کرد: با توجه به تعاملات نزدیک و روزانه‌ای که ستاد انرژی با شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی انرژی دارد، مجموعه‌ای از چالش‌ها‌ی روند توسعه‌ی این شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. جنس این مشکلات متناسب با دوره‌ی رشد شرکت، متفاوت است.

او در ادامه گفت: به‌طور مثال مواردی مانند محدودیت منابع مالی برای نمونه‌سازی محصول، دریافت استانداردهای تایید نوع، ضعف در تدوین مدل‌های کسب‌و‌کار و برنامه‌ی تجاری‌سازی محصول، تامین سرمایه در گردش، بوروکراسی‌های رایج در فضای کسب‌و‌کار و بازار برخی از این مشکلات است. بنابراین به نظر می‌رسد اصلی‌ترین چالش برای بخش بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد، توسعه و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی است.

دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری حوزه‌ی انرژی معاونت علمی هم‌چنین بیان کرد: البته زیرساخت‌های لازم هم در کشور کاملا وجود ندارد. بنابراین یکی از ماموریت‌های اصلی ستاد انرژی حمایت از توسعه‌ی بازار از طریق شفاف‌سازی، تجمیع و اطلاع‌رسانی تقاضای دولتی و همکاری با دستگاه‌های تنظیم‌گربخش برای ایجاد تقاضا و صیانت از بازار ملی در حوزه‌ی دانش‌بنیان است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *